הנחש בפסיכולוגיה
הפסיכולוג הידוע קרל יונג טען ש"הפנטזיות של התודעה הקולקטיבית שלנו נובעות מנסיון העבר של אבותינו" כך שלכל תרבות יש מיתוסים שמקורם בנסיון אמיתי שהיה לאבותיה של התרבות הזאת. בהקשר לכך טען יונג שהנחש (בהיותו יצור מוחשי וגם סמל לענינים שברוח) מסמל את התת-מודע האנושי. למעשה מה שיונג טוען כאן הוא שהנחש מיצג את התת-מודע שכן הוא (כמו התת-מודע) מסתורי, מפחיד, יכול לגרום לכאבים גדולים, והתערבות שלו בעניני האדם יכולה להגמר רע מאוד. יש כאן גם תפיסה שהנחש מיצג גם את העובדה שלנשמה יש שתי פנים: הפן המוחשי והפן הערטילאי-רוחני (ממש כשם שהנחש נתפס אצלנו כיצור חי וכסמל למהויות רוחניות). יונג טען שהסמליות הזאת טבועה עמוק עמוק בתודעתו של האדם באשר הוא אדם ולכן מופיע הנחש (בצורות שונות ומשונות) במיתוסים של כל התרבויות בעולם.
לפי יונג יש לנחש גם משמעות נוספת: היותו סמל מיני. לפי טענתו הנחש הפך לסמל מיני בגלל שבתודעה של האדם בתקופות הקדומות יותר סימל הנחש את מערכת העצבים (בגלל דמיונו לחוט השדרה ולחלקים מסוימים במוח האנושי) וביחוד את האזורים בה שאחראים (לפי מה שאנחנו מבינים היום) על התפקוד המיני. מאחר והמערכת המינית היא חלק מתהליך הרבייה, או במילים אחרות חלק מתהליך יצירת החיים (שזה תהליך אלוהי ביסודו) הרי שברור גם למה הנחש הוא סמל מיני וגם מדוע הוא מסמל לתרבויות רבות את האלוהות שעומדת מאחורי הפעילות האנושית.
יונג טען גם שהנחש הוא סמל לתת-תודעה ולכל מה שאינו יכול להפוך להיות מודע (כלומר עולם המסתורין).