מזדנבים בחצבה.
התאריך- 31\01\03
המקום- בית ספר שדה חצבה.
הרעיון - להתנסות בנוף המדברי הפתוח ,השטוח, והמלוח של אזור הערבה הצפונית קרי שמורת שיזף .
הדרך - להתעלק על בית ספר שדה חצבה על מיגוון מדריכיו, מנהליו
אנשיו, זנבניו , ופרופסוריו.
לא קלה דרכינו...
למאחרים לא תהיה תקומה.
יצאנו כבר בשישי צהריים לסיור ראשוני באזור של גבעת חצבה או לחילופין גבעת התצפית.
גבעה יפה אשר מוגבהת באופן חריג מעל המישורים של הערבה ומספקת תצפית יפה על איזור חוואר הלשון , מפגש ערבה-ים המלח, ורכסי הנגב המשתפלים מזרחה. על אותה גבעה יש גם סימנים של תרבות אדומית עתיקה אשר עסקה ביצור נחושת עוד מתקופת הברונזה, תקופת האימפריה האדומית.
באמצא הסיור מצאנו את יעל ובת דודתה חגית אשר הלכו להן יחפות ובודדות במרחבי הערבה המזמינים.
לאחר טיול צהריים חזרנו לבס"ש ועסקנו בתפילה אכילה ועונג שבת.
שששש....
שקט ויפאסנה!!!
בערב, לאחר האוכל ולפני השינה ניסינו להבין את האנרגיות המוזרות אשר שורות במקום , אשר מזמין אליו עשרות מודטי הויפאסנה לשהות בו ולשתוק בו לימים רבים .
מה היא מדיטצית ויפסאנה ? סביר להניח כי גם אלו שהתנסו לא הבינו הכל,אבל זה קיים וזה שם וטוב לדעת.
אתר עמותת ויפסאנה בישראל.
מדיטצית תובנה -ויפסנה
שבת בוקר של לפני בוקר..
מלאי מוטיבציה ורצון להבין, יצאנו לטיול זריחה בשביל לחפש זנבנים ולראות את הפלא מתעורר.
השמש עלתה אל מול פניהם של 20 חנשמיסטים חרוצים שהתעוררו למציאות אכזרית , אף זנבן מקבוצת השודדים לא הופיע. ככה זה שמתעסקים עם ציפורים מפוקפקות שקראות לעצמן זנבנים שודדים.
חזרנו עייפים אך שבוזים לתפילת בוקר.
אך לא יפלו פנינו כי המדריכים החמודים של חצבה (למרות שדגן לא התעורר איתנו כפי שהבטיח) אמרו שידרכו אותנו בטיול צהריים ויראו לנו איך למצוא זנבנים.
ואכן לאחר תפילה ,ארוחה ושעשועים על הדשא, יצאנו שוב לשטח ( פעם שלישית באותה שבת) הפעם מצוידים במדריכים מקצועיים ובלחם שפע בכדי להביא את הזנבנים בכל מחיר אלינו.
לאחר הדרכות מעניינות , טיול מאוד יפה , ופריחה משגעת הגענו למחוז חפצנו הגשמי , אך אבוי נשדדנו שוב ולחמנו אבד לריק , לא מצאנו זנב אחד להחיות בו נפשנתו הצמאות.הוגשה תלונה .
חזרנו להנחם שוב באוכל הלא מאכזב שלנו.

זנבנים ברשת
זנבן וירטואלי.
אמוץ לך בס"ש.
לסיום החויה של חצבה פגשנו את אמוץ זהבי הפרופסור אשר עומד מאחורי כל מחקר הזנבנים הארוך שנים אשר מתנהל באזור חצבה.
אמוץ סיפר לנו על הימים הראשונים של החברה להגנת הטבע שהוא היה ממקימיה , על הרעיון המקורי שמאחורי הבתי-ספר שדה ועל איך שהוא ועוזריו הצעירים מקימים את בס"ש חצבה מחדש אחרי שהחברה להגנת הטבע סגרה אותו.
ללא ספק שיחה ערכית הטומנת בחובה עשייה ציונית רעיונית וסביבתית, היה מרגש.
לסיום אכלנו סעודה שלישית מהירה, ולחוצה כרגיל, עם מדריכי בס"ש חצבה והתפזנו לביתנו.
לסיכום.
רצינו להכיר מקום מיוחד בנוף העכשוי של הטיילות החינוכית המתמסחרת , מקום אשר נאבק על חייו בשביל לקיים צוות מדריך וחוקר , מקום אשר מתעתד לחדש ימיו כמקדם ולהיות בית ספר שדה כמו שכזה צריך להיות.
רצינו להכיר אפשרות לשנת שרות עם רעיון למשהו חדש שנמצא בשלבי בנייה ומכיל בתוכו את כל תחומי השטח ,ידיעת מדבר ומחקר.
בסופו של דבר אין חנשמיסטים בסגל העכשוי של חצבה . אולי מכיוון שיש רק שני בוגרים , אולי בגלל שנזכרנו להתעניין קצת מאוחר ואולי כי לא מצאנו זנבנים. אף על פי-כן שבת משובחת בעלת השתתפות מבורכת ותגובות טובות .