הללויה ואבטיח- שני סינגלים  בגבעות משורה

מייק וקן כעל הללויה
עניין

חלום של שני משוגעים-מייק וקן שהתגשם בגבעות משורה. סינגל מדהים ביופיו שנבנה בעבודת כפיים של הרוכבים הללו. נופים ומצוקים  ואפילו שתי מערות אוצר ובו מים לאורך המסלול.

צל על בור המים.
מידע

אורך המסלול:

אורך המסלול:  20.51 ק"מ

דרגת קושי: בינוני +

טיפוס מצטבר 411 מ'.

גובה מינ' 360 מ' (חציית הבשור)

גובה מקס' - 561 מ'

זמן כולל כ 5 שע'

זמן רכיבה נטו 3:22 שע'

נקודת התחלה וסיום: חוות נחל בוקר

עונה מומלצת: כל השנה למעט הקיץ. בסתיו ניתן לתזמן את הטיול עם פריחת החלמוניות שמתרחשת באמצע אוקטובר.

תאריך טיול: 5.12.14

כתובות אי מייל של בוני השביל :

Ken Quinn     seventypalms@gmail.com

מייק סמואלסון   yaelsamuelson@gmail.com

רוכב על השביל.
תיאור המסלול
המסלול הזה הוא פרי יוזמה וחזון של שני רוכבים  "משוגעים" לדבר,  קן קווין שמתגורר כרגע באשלים ומייק סמואלסון מקיבוץ רביבים.  השבילים מתבססים על נק'בים עתיקים שחצו את האזור בימים שבדואים וגמלים נעו ברחבי רמת הנגב.  האזור שבו עובר המסלול הוא האזור שמצפון לנחל הבשור ומדרום לכביש צומת טללים-צומת חלוקים ונקרא גבעות משורה. זהו אזור של הרי גיר מצוקיים ומבותרים בואדיות והשביל עובר מידי פעם על שלוחות סכין כאלו.
תחילת העלייה

היציאה היא ממגרש החנייה של חוות נחל בוקר.  ניתן לבצע  את המסלול בשני הכיוונים. המסלול המתואר כאן  הוא של אבטיח –הללויה. היתרון במסלול ההפוך הוא שיש ירידה ארוכה מאד לאורך הללויה, אבל שתי האפשריות טובות.

צומת מלון-אבטיח

מחוות נחל בוקר רוכבים מעט דרומה  לכיוון סכר נחל בוקר ורוכבים עליו מערבה לכיוון עץ שיטה גדול  שמהווה את הכניסה לערוץ של חלוניות בוקר. מעץ השיטה ממשיכים דרומה כ-400 מטרים לערוץ הבא ושם מתחברים לשביל שמתחיל  לטפס לנ.ג. 548.  עלייה מעט קשה, אבל ניתנת לרכיבה.  נרכב עד לצומת שבילים ימינה זה  לכיוון הללויה ושמאלה לכיוון אבטיח, לקטע החיבור שרכבנו זה עתה קראתי מלון (כדי לגוון מעט את היצע השמות...).

בועז בפעולה.
השביל מטפס  ועובר מעל ואדי עמוק. מתחת לשביל בור מים יפה החצוב בשכבת סלע קשה.  ניתן לזהות את תעלות האיסוף של מי הנגר שהובילו את המים לבור. מיקומו של הבור בסמוך לשביל מעידים על חשיבותו  בעבר.  השביל ממשיך ועובר על שלוחות סכין צרות עם תצפיות יפות לעבר נחל הבשור. לאחר אחת הירידות התלולות לפני נ.ג 488, יורדים מהשביל הראשי לשביל צדדי מוביל לערימת שפוכת אבנים גדולה לפני פתח של מערה חצוב- מערת האוצר.
מערת האוצר.
המערה נחפרה ע"י בדואים שמחפשים אוצר אבוד של פקיד תורכי שעבד ברכבת  במלחמת עולם הראשונה ולפני שנפל בשבי הבריטים החביא את  המטמון באחת המערות. המערה גדולה ויש בה פירים עמוקים שמעידים את כמה הייתה  גדולה הנחישות של הבדואים להגיע אל האוצר  האבוד.
מעניין שסיפורים דומים מתהלכים גם באזור של קיבוץ גשר ליד גשר הרכבת מעל נחל יששכר שגם שם בדואים משיבלי ערכו חפירות  בחיפוש מטמון אבוד של פקיד רכבות תורכי.
חוזרים לשביל וממשיכים איתו למטה עד קו המתח הגבוה ופונים ימינה דרך עפר שמטפסת לאוכף שממנו ירידה תלולה לעבר נחל הבשור. ממשיכים צפונה ונכנסים ימינה בחיבור של נחל זלזל. הללויה מתחיל לטפס מכאן על השלוחה מדרום.  כל קטע העלייה רכיב ומדהים ביופיו. בסופו עוד מערת מטמון קטנה.
בדד

השביל ממשיך לטפס בכיוון כללי דרום מזרח ולבסוף מגיע להתחברות עם מלון, כאן ממשיכים שמאלה. השביל מגיע לשיא הרכס מעל שמורת חלמונית רכס בוקר  והוא יורד בנקב יפה ממש מצפון למדרונות בהם פורחות החלמוניות בסתיו. מכאן ההמשך הוא לאורך הסכר ושמאלה לכיוון חוות נחל בוקר.

ושוב תודה לשני החבר'ה על השבילים הנפלאים הללו שעוברים בנתיבים קדומים שבהם נעו   אנשי המדבר בימם הרחוקים ההם.