ממרומי הגלבוע לכנרת ביומיים

בשדה בצל ברמת סירין.
עניין

מסלול מדהים החוצה את עמק המעיינות ואת נחל יששכר, נחל תבור ובקעת יבנאל. מעיינות נסתרים, שדות, חלקות מעובדות, ותצפיות נהדרות – מה עוד צריך לבקש.

חורבת נר
יום ראשון- ממלכישוע למולדת

אורך המסלול: כ- 37 ק"מ

זמן: 7 שעות  (כולל רחצה בעין מודע)

נקודת יציאה- כניסה למלכישוע במרומי הגלבוע

נקודת סיום: מושב מולדת

עונה מומלצת: כל השנה, כל עונה והיופי שלה. בקיץ כמובן חם מאד, אבל אפשר לטבול במעיינות לאורך המסלול.

ציוד מיוחד: בגד ים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 14

מפת שביל נט, הגלבוע והעמקים

תאריך טיול: 5-6 ליוני

לינה: אנחנו התמקמנו ללינה בשטח על הדרך הנופית שחוצה את רמת יששכר כ-2 ק"מ מזרחית לרמת צבי (היתושים הציקו לנו במשך הלילה).   ארוחת ערב אכלנו במסעדה מפגש הכפר בכפר נין – מומלץ.

יום ראשון- ממלכישוע למולדת
תיאור המסלול
יום שני: ממולדת לדגניה א דרך בקעת יבנאל.
על הסכין
ממלכישוע רוכבים בדרך המסומנת  בשחור ולאחר ק"מ פונים לדרך עפר שמסומנת בכחול שעוברת מתחת ליער. מדרך זו יש שביל אדום היורד לחרבת נר. צריך לשים לב לא להתפתות להמשיך בדרך העפר שמוליכה למטה שהיא ללא מוצא. השביל פונה מיד ימינה. אנחנו הלכנו ברגל לחרבת נר, אתר מעניין שבו גם בור מים ובתים עם קשתות יפות. האתר הוא מהתקופה הביזנטית ונקרא בערבית ח'רבת אם סירחאן. אחרי התקופה הביזנטית היה המקום נטוש. בסוף התקופה העות'ומנית התישבו במקום ערבים ממשפחת הבזרה, שכנראה ברחו מכפרי צפון השומרון או אפילו מאזור חברון, כנראה בגלל סכסוך משפחתי. מהיישוב הקדום תצפית נהדרת אל עמק הירדן והרי גלעד.  עדיין עומדת השאלה מה הביא את בוני האתר להתיישב דווקא במקום מרוחק זה, על המורדות המזרחיים של הגלבוע.
דרך הפטרולים

חזרנו חזר לדרך העפר  שהתחברה שוב עם הדרך המסומנת בשחור. דרך זו מזמנת מספר תצפיות אל נחל בזק המבדיל בין הגלבוע לשומרון ואל דרך הפטרולים. כדאי לשים לב לכתמיות הצומח במורדות הצפוניים של השומרון. דגמי צומח כאלו מאפיינים צומח במערכות מוגבלות מים. הדרך הטובה מובילה אותנו עד לפני הירידה לעין מודע ועוברת בשיפולי הגלבוע ועמק המעיינות. בדרך עוברים את אזור העבודה של הפרויקט העצום של אגירה שאובה שבו מעלים בלילה מים למאגר במרומי הגלבוע וביום כאשר תעריף החשמל גבוה, מפעילים טורבינות לייצור חשמל באמצעות המים הזורמים מהמאגר למטה.

עין סירין
עין מודע, מקום נעים, עם כי קצת עמוס  ובה ניתן לשחות ולהתרענן. מעין מודע ממשיכים ברשת השבילים בעמק המעיינות למחל הקיבוצים ומשם בדרך המסומנת באדום הממשיכה בצמוד לנחל חרוד ועוברת ליד מפל גבוה (קנטרה). ממשיכים מזרחה על  כביש בית שאן- עפולה עד הפנייה לדרך העפר המסומנת בשחור ועולה על רמת יששכר. הדרך עוקפת את הקניון של נחל חמדיה, זהו  טיפוס ארוך אבל לא קשה.
עין שחל

לאורך הדרך ניתן לראות את הסימונים בכתום של שביל המעיינות (מופיע במפת שביל נט, אם כי לא הכי ברור).   הירידה לנחל יששכר תלולה עד לדרך המסומנת בכחול שעוברת לאורכו.  זהו קטע רכיבה יפה שכולל מספר קטעי טיפוס תלולים. בקטע האחרון הדרך יוצאת מהנחל ועוברת על הרמה שמדרום לו (רמת מולדת)  בין שטחי פלחה נרחבים, בואכה מושב מולדת.

רוכבים ברמת פוריה אל ראש מעלה אלומות
יום שני: ממולדת לדגניה א דרך בקעת יבנאל.

הוביל: אמנון חביב

אורך המסלול: 42 ק"מ

זמן: 9 שעות

דרגת קושי:  קשה, המסלול כולל קטעי עלייה וירידה תלולים.

נקודת התחלה:  מושב מולדת

נקודת סיום: דגניה א

עונה מומלצת: כל השנה, כל עונה והיופי שלה. בקיץ כמובן חם מאד, אבל אפשר לטבול במעיינות הנהדרים לאורך המסלול.

ציוד מיוחד: בגד ים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 14

מפת שביל נט, הגלבוע והעמקים

נבי דנה.
תיאור המסלול
ממולדת יוצאים צפונה על   הכביש המוביל לכפר טייבה שמונה 200 משפחות ויש לו יחסי שכנות טובה עם מושב מולדת. ליד מסגד הכפר שני בתים עתיקים. ממשיכים מזרחה בדרך עפר שמובילה לציר הנפט ומשם ממשיכים לדנה – מבנה מעניין עם כיפה מוקף בשיחי צבר. המוקם זוהה עם קברו של דן  בנו של יעקב.  בפנים מעט ספרי קבלה וטבלת אבן לתורם ששיפץ את המקום.
תצפית אל הכנרת מראש מעלה אלומות
ממשיכים עם הדרך עוד כ-ק"מ ואחר דרך שער בגדר יורדים לדרך עפר טובה שעוברת מעל נחל חמוד ויורדת לנחל תבור. ממשיכים מעט מזרחה עד  לעין שחל.   הנביעה מסתתרת בתוך הסבך ויש להגיע אליה רגלית. מקום קסום ומים טובים מאד לשתייה, אבל נדרש מאמץ קטן כדי לשתות מהקילוח הדק שזורם לאורך הסלע.  חוזרים מערבה במעלה נחל תבור עד העלייה התלולה לרמת סירין.  דר העפר מסומנת בירוק , הקטע הראשון לא רכיב, אך לאחר מכן ניתן לרכב.  ממשיכים מזרחה לכיוון עין סירין שנמצא בתוך חוות בקר של בדואים.
תצפית אל בקעת יבנאל
במרום בריכה מקורה שממנה יוצא צינור שממנו יוצאים מים בזרם חזק, בימי הקיץ,  כדאי להתרענן.  רמת סירין מעובדת באינטנסיביות ובדרך חלפנו על פני  שדות בצל יפים. מעין סירין המשכנו בדרך המסומנת בירוק לכיוון עין אולם- מקום מדהים שבו בריכה מקורה עם מים  קרים וצלולים וניתן להיכנס אליה דרך פתח צר בתקרה. דרך העפר מעין אולם מטפסת שוב אל רמת סירין לכיוון מצפה אילות, אבל לפני מצפה אילות נפנה שמאלה בדרך עפר מסומנת בכחול שתוביל אותנו לדרך היורדת אל בקעת יבנאל. מתחילת הירידה  שנקראת מעלה יבנאל תצפית נהדרת אל בקעת יבנאל ואל רכס פוריה. הירידה תלולה מאד עם מספר קטעים שצריך לרדת בזהירות. הדרך יורדת בסמוך לבית הקברות.  מכאן כדאי ללכת ברגל כ-15 דקות בדרך שהופכת לשביל שמטפס לעין יבנאל שנובע מתוך מערה שבה מים קרים בעומק של 1.2  מטר.
עין יבנאל

.  שוב מקום מדהים ביחוד בימי הקיץ הלוהטים. לאחר שיחה מעניינת עם אחד החסידים  המקומיים שהתיישבו ביבנאל בשנים האחרונות,  כי על פי המקורות היהודים בבקעת יבנאל יעלה המשיח,  ירדנו לנחל יבנאל וטיפסנו  לרמת פורייה לכיוון אלומות. הטיפוס מתון ועברנו דרך מטעי דקלים  ומקשו אבטיחים עד ההתחברות עם  צומת אלומות וראש מעלה אלומות. מראש המעלה תצפית נהדרת אל הכנרת ודרום רמת הגולן.  המעלה רכיב לכל אורכו ללא בעיות ומתחבר לכביש ליד כנרת ומשם הדרך קצרה לדגניה א.