אל הר עזוז
ציור סלע בדרך להר עזוז
עניין

גולת הכותרת של המסלול היא רכיבה בתא שטח שכמעט ולא מסתובבים בו – הר עזוז ואפילו שבילים עתיקים כמעט ואין בו. גם רכיבה על דרך הפטרולים  שעוברת מעל קן הגבול וצופה אלי צפון סיני היא מעניינת.  ולסיום תעלומת ההר הקדוש.

ציור בצור.
מידע

אורך המסלול:  38 ק"מ

דרגת קושי: קשה, כולל קטעי רכיבה טכניים וסחיבת האופניים על הגב.

זמן: 7 שעות

נקודת יציאה וסיום: עזוז

עונה מומלצת: כל השנה למעט בקיץ

מפות: מפת סימון שבילים מס' 16, חולות ורמת נגב וכן מפת שביל נט- מסלולי רכיבה ברמת הנגב וירוחם הכוללת מפה של סינגל עזוז.

סינגל עזוז
תיאור המסלול

(תאריך 8.1.16)

יש משהו קסום בעזוז, במראה המאולתר והלא מסודר של הבתים. יש חן במקום הזה שנצא אי שם  בסוף הכביש שמגיע מניצנה. השקט, המרחבים, הבתים המיוחדים.  יישוב  שלא נכנס עדיין לשבלונות נוקשות של חוקי עזר עירוניים- משהו צעיר ושובב.

את המכוניות נשאיר בחניה במרכז היישוב ונרד למטה אל תחילת סינגל עזוז. הסינגל מסומן ע"י  שלטי מתכת של גמל, אך לא ברור כיוון ההתחלה. אנחנו דווקא התחלנו בכיוון ההפוך למה שתיכננו. הרכיבה היא על דרך עפר טובה, אך מיד זיהינו שאנחנו לא בכיוון הנכון ולכן פנינו מזרחה עד שפגשנו בסינגל. הסינגל מטפס בתוך אחד הערוצים של נחל בארותיים. בדרך חולפים על פני מקבצים של סלעים כהים מצופים בפטינה שהם אתרים פוטנציאךלים לציורי סלע. השביל  מתחבר לדרך הפטרולים  באוכף שממנו יש שביל שיורד  לבור הסבח'ה. הדבר הנכון לעשותו הוא להשאיר את האופניים מתחת לדרך וללכת ברגל לבור  המים. על מזג האוויר הסגרירי של ינואר, שני רוכבים אמיצים  נכנסו למים ויצאו בחיים.
הכניסה לבור הסבח'ה.

חוזרים ורוכבים במעלה דרך הפטרולים ע"ש יאיר פלד מפקד סיירת צנחנים שנרצח בספטמבר 1959  בנחל סרפד.  ביום של ראות טובה, הרכיבה לאורך דרך הפטרולים מספקת תצפיות נהדרות אל מרחבי סיני, אבל אנחנו לא זכינו לכך.  חולפים על הפנייה שמאלה להמשך סינגל עזוז וממשיכים עד כק"מ משלוחת קדש ברנע. המטרה היא לנוע על גבי שלוחה  ולא לאבד גובה בדרך להר עזוז. בתחילה  השביל ברור ודי קרוב לדרך מצאתי ציור סלע מדהים של יעל ויען, אך לאחר מכן ההמשך קשה יותר ולבסוף יש להרים את האופניים ולטפס ברגל להר עזוז נ.ד 609 במפה. אזור ההר כמעט לא מטויל וגם הבדואים נעלמו מהאזור לכן השבילים הולכים ומטשטשים.

ציור סלע של רוכב על גמל מעל סינגל עזוז.

גם הירידה מההר לכיוון נחל חורשה היא לא פשוטה מחייבת תשומת לב. אנחנו ירדנו מעל הואדי שיורד לכיוון  עץ האשל שמסומן במפה.  מידי פעם הצלחנו להיצמד לשביל  ולרכב קטעים קצרים ובחלק מהדרך הלכנו. בקרבת נחל חורשה טראסות עתיקות יפות שעדיין נשתמרו.   עץ האשל הענק הוא אטרקציה בפני עצמו.

קר בהר עזוז.

המשכנו בדרך העפר הטובה צפונה טיפסנו להר  הנמוך שנקרא ההר הקדוש.  ההר מוקף בחומת אבן נמוכה ובמרכזו שי מעגל אבנים נוסף . שטח  ההר מפולס. צורת המיתחם מלמעלה מזכירה את  אתרי הסנדל של בקעת הירדן שחקר פרופ' אדם זרטל ז"ל. סברה אחרת רואה בו אתר פולחני מהתקופה הכלקוליתית שאולי קשור אתרים מגליתיים כמו גלגל רפאים. תעלומה נוספת שצופן בחובו המדבר שמצריכה מחקר נוסף.    אני בטוח שסיור מדוקדק  באזור ההר יגלה  מימצאים חדשים.    האם יתכן שאתר זה קשור  לבני ישראל שנדדו במרחב הזה לפני הכניסה לארץ. הרי הם ישבו שנים רבות בקדש ברנע שמזוהה עם עין קדיס שנמצא לא הרחק מכאן  בסיני?

עץ האשל בנחל חורשה מתחת להר עזוז.

אנחנו חזרנו לעזוז בדרך המסומנת בכחול ואחר לאורך נחל ניצנה בדרך המסומנת באדום שמגיעה מנחל לבן. זו רכיבה קלה יחסית ובאזור זה נחל ניצנה די רחב וללא צמחייה בשל השיטפונות שפוקדים אותו מידי פעם.  בשלב מסוים הדרך מטפסת למשור שמדרום לנחל ניצנה ושם נטשנו והמשכנו לאורך שבילים שחוצים חמאדות בכיוון  עזוז שיושבת על גבעה קטנה.  היישוב לא מוקף בגדר, כך שאין בעיה להיכנס אליו  מכל כיוון.

אופציה אחרת, קצרה יותר היא לחזור מההר הקדוש לסינגל ירוחם שיחזיר אותנו לנקודת ההתחלה של הטיול.