ואדי קלט תחתון וטריק אבו אל הינדי

במורד ואדי קלט - בואכה יריחו.
עניין

הרכיבה בשביל העליון לאורך אמת המים מעין קלט לפאתי יריחו – הוא אחד מקטעי הרכיבה היפים ביותר שיש בארץ.  קניון, יפה בדואים וצליינים כולם מתנקזים לואדי היפה הזה שעובר בקו התפר בין מדבר יהודה  למדבר שומרון.

הירידה לעין קלט
מידע
תיאור המסלול
מפות
גשר האמה בואדי שק א-דבע
מידע

אורך המסלול:  30 ק"מ

זמן: 8 שעות מתוכן 5:40 רכיבה נטו.

דרגת קושי: קשה. המסלול כולל עליות ארוכות  ותלולות, וכן קטעי רכיבה  טכניים בשבילים צרים.

טיפוס מצטבר – 1077 מ'.

גובה מינ' – ((-195 מ' בנקודה המזרחית במבואות יריחו .
גובה מקס' –  212 מ' מעט לאחר שסטינו דרומה מטריק אבו הינדי

נקודת יציאה וסיום: מצפה יריחו.

עונה מומלצת: כל השנה למעט יולי אוגוסט

ביטחון: אין בעיה לרכב בחלק התחתון של ואדי קלט, ממנזר סנט ג'ורג' עד למוצא הנחל ממצוק ההעתקים. אין גם שום שלט אזהרה לגבי היכן מסתיים שטח C ומתחיל שטח A.  אנחנו חברנו לכביש שמטפס למוצב דיה (לא  מאוייש) בצמוד לקו  המצוקים, מתוך כוונה לא למשוך תשומת לב. רצוי מאד להצטייד באקדח ולשמור על קשר עין בין הרוכבים בקבוצה.   בכל מקרה לפעול לפי הרגשת הביטחון במשך הטיול ובהתאם לאקטואליה הביטחונית בעת הטיול. אנחנו הגענו לפאתי יריחו ביום ששי בצהריים וכמעט ולא ראינו אנשים.

מפה: מפת סימון שבילים צפון מדבר יהודה.

תאריך הטיול: 6.5.16

רוכבים בתוך האמה.
תיאור המסלול
יוצאים ממצפה יריחו בכביש המוביל לראש  דרך העפר היורדת לואדי קלט (נחל פרת בעברית). לפני הירידה תצפית יפה אל צפון מדבר יהודה, אל המדרונות הבהירים שעליהם מפוזרים שיחי אוכם מדברי  ואל הפס הירוק של ואדי קלט שמהווה נווה מדבר,  שבו מים זורמים כל השנה. יורדים עם הדרך עד בית המשפחה הבדואית שבערוץ ושם מתחברים לשביל המסומן בשחור העולה לעין קלט.  ניתן לרכב קטעים ממנו ובחלקים אחרים לטפס במדרגות.  כדאי לרכב לגשר האמה בואדי שק א- דב'ע המזוהה עם גי הצבועים הנזכר במלחמת שאול בפלישתים. הגשר מרשים בגובהו ועליו עברת אמת המים מעין אל פואר לארמון החשמונאי ואחר ההרודיאני קיפרוס.  בעין קלט מפל נחמד ובריכה שניתן לשחות בה. חבל שהמקום לא נשמר נקי.
מנזר סנט ג'ורג'
מעין קלט ממשיכים בשביל האדום העובר בגדה הצפונית של נחל קלט. זהו לדעתי אחד מקטע הרכיבה היפים והמעניינים בארץ.  השביל עובר בצמוד לאמת המים ומעל המצוק ומחייב שווי משקל וקואורדינציה. צריך לשמור לכל אורך הדרך על קו הגובה של האמה עד שמגיעים לתמרור המראה את הפיצול בין השביל האדום הממשיך בתחתית הואדי והשביל הירוק שממשיך לאורך האמה (הכיוונים מסומנים בו בטעות) שנבנתה ע"י משפחת אל חוסייני ב-1919.
הרכיבה בשביל האמה.
בהמשך שני גשרים בהם האמה חוצה ואדיות ואז ניתן להמשיך בתוך האמה ולהיעזר בדחיפות ביד בדופן קיר הבטון של האמה, ובקטע אחר, ניתן לרכוב בתוך הזרם- חוויה מדהימה.  הקניון של ואדי קלט מעמיק והשביל מגיע לנקודת תצפית, ליד צלב גדול ממנו רואים את הקומפלקס היפה של מנזר סנט ג'ורג (מנזר סנט ג'ריס), החבוי מתחת למצוק. ניתן לשים לב שיש מערכת שלמה של שבילי עיזים ונ'קבים היורדים לואדי משני הכיוונים, בשל היותו מקור מים קבוע. כדאי יהיה בעתיד לחקור את  מכלול השבילים הללו.
יריחו ביום טוב.
הירידה אליו היא בשביל מדרגות תלול. שעות הביקור הן עד השעה 13, אנחנו הגענו לפני, אבל משום מה השער היה סגור. המנזר וסביבתו הם נווה מדבר ירוק. המנזר נוסד במאה החמישית לספירה ע"י יוחנן מתבי שכונה בשם יוחנן הקדוש מכוזיבה.  המנזר שימש מרכז לנזירים מתבודדים שחיו במערות שמסביבו. המנזר היה פעיל עד המאה ה-12 ואחר חרב. המנזר כפי שהוא כיום נבנה בתחילת המאה ה-20.
אמוניט בירידה לואדי קלט מצפון.
מהמנזר ממשיכים לרכוב,  לאורך השביל האדום העובר בגדה הצפונית של ואדי קלט. זהו קטע פחות מטויל והוא רכיב כמעט לכל אורכו ומדהים ביופיו. לאחר כ-400 מטרים מהמנזר, חולפים על פני אמפיתיאטרון חדש שנבנה מעל הקניון, לטובת המטיילים ואולי הצליינים הפוקדים את המנזר. בהמשך הואדי נפתח וניתן לראות את העיר יריחו הטובלת בצמחייה ירוקה ולהיזכר בימים עברו בהם הטיול בואדי קלט היה מסתיים במסעדות ובבתי הקפה ביריחו מתחת לסוכות הבוגנוויליה. השביל מגיע לפאתי יריחו ואין שום שלט שמציין את המעבר לשטח שבשליטה של הרשות הפלשתניאית.
אוהל של בני שבט הכעבנה.
אנחנו המשכנו צפונה מבלי רצון לעורר יותר מידי עניין, חצינו  ערוץ ואחר חברנו לכביש העולה למוצב דיה. עלייה ארוכה שמזמנת תצפית יפה על בקעת יריחו ויריחו. הכביש מגיע עד לפנייה למוצב ומשם הדרת ממשיכה  לטפס מערבה. דרך זו נקראת טריק אבו הינדי כלומר אבי ההודי ועוברת על שלוחה מעל ואדי אל מפגי'ר-הדרך מתחברת לדרך אלון.
רכיבה בקטע התחתון של ואדי קלט.

מייחסים אותה לגנרל אלבני שלחם במקום ובחילותיו היו יחידות הודיות. יש חוקרים המזהים את הדרך עם דרך  המדבר הנזכרת במנוסת   יהושע לאחר המפלה בקרב העי: "וינוסו דרך המדבר" (יהושע ח', טו'). אחרים מזהים אותה עם "דרך מדבר גבעון" הנזכרת בתיאור הרדיפה של שרדפו יואב ואבישי אחר אבנר בן נר (שמואל ב, ב, כד).  לדעתי זהו גם הנתיב בו טיפס יהושע בלילה בקרב של שמש בגבעון דום ולא דרך ואדי קלט כפי שמשערים חוקרים אחרים,  שהוא קשה יותר למעבר וביחוד בלילה ללא ירח.

מבט נוסף על מנזר סנט ג'ורג'.

רוכבים 4.7 ק"מ עד למסעף של דרך עפר שממנו נתחיל את הירידה חזרה לואדי קלט.   יש מספר שבילים לא מסומנים שיורדים לאפיק  ולא פשוט לעקוב אחריהם. אנחנו ירדנו על שלוחה ואחר נכנסו לואדי לא רכיב שהצריך הליכה ברגל. בדרך חלפנו על פני מספר מאובנים של אמוניטים. במורד הערוץ  כ-400 מואדי קלט, עברנו ליד אוהל בדואי יפה של בדואים משבט כעאבנה שנחשבים למרפאים ולעושי להטים.  לי הם נתנו מים קרים וזה היה יותר מקסם.  ההתחברות הייתה ממש בסמוך לתמרור פיצול השבילים האדום והירוק.

חוזרים על אותה הדרך שבה רכבנו,  ובשלב מסוים ליד עצי דקל  כדאי לרדת לשביל בערוץ למטה המוביל ישירות לדרך העפר המטפסת למצפה יריחו.