בעקבות אוביל 

ערוץ נחל פארן
עניין

יומיים במרכז הנגב באזור הנחלים פארן וברק וסירה. חלק מהנתיבים ידועים וחלקם פחות ולא מוכרים.  אוביל הישמעאלי היה האחראי על גמליו של המלך דוד.  הוא זכה לכבוד גדול שגם  על שמו נקראים, נחל אוביל, מישור אוביל וצוקי אוביל. 

מטפסים מנחל פארן.
מנחל אוביל לקניון ברק והר כיפה

מנחל אוביל לקניון ברק והר כיפה

אורך המסלול: 40 ק"מ

זמן: 7 שעות

דרגת קושי:  קשה. המסלול כולל עליות ארוכות  שבהם סוחבים את האופניים ברגל.

נקודת יציאה וסיום: חניון לילה נחל פארן על כביש 40. ליד תחנת השאיבה של מקורות. במקום יש ברז מים לשטיפה.

עונה מומלצת:  חורף ובעיקר בתקופה שבה הגבים בקניון ברק מלאים.  אנחנו לא זכינו לכך  בתאריך 21.11.15

 

מפה: מפת סימון  שבילים מס 17, הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב

הערה: המסלול עובר בשטח אש.  

תצפית צוקי פארן.
תיאור המסלול

רוכבים מזרחה בערוץ נחל פארן שהוא נחל האכזב הגדול בישראל ואגן הניקוז שלו משתרע הרחק בסיני ולכן מרובים בו השיטפונות.   האפיק רחב ובשוליים גדלים עצי אשל ששורדים את השיטפונות.   לאחר  שחולפים על פני ההידרוגרף שהוא מד זרימת השיטפונות נזה את השביל המסומן בירוק המטפס בתוך ערוץ תלול מאד אל תצפית צוקי פארן. זוהי עלייה מאד קשה עם האופניים על הגב בינות לבולדרים שחוסמים את הערוץ.  ניתן להימנע ממנה ע"י רכיב בכביש 40 וטיפוס בכביש לתצפית צוקי פארן.  

בירידה לנחל אוביל.
מהתצפית רוכבים מזרחה  על השביל הירוק שיורד לבסוף לערוץ נחל אוביל על גבי שלוחה צרה- קטע מדהים לרוכבים אמיצים. עזבנו את השביל הירוק והמשכנו במורד נחל אוביל עד   לחיבורו לנחל פארן ומשם המורד הנחל עד לדרך המסומנת באדום המטפסת לרמת ברק.  מעלה זה שנקרא מעלה חדוד, הוא תלול מאד ומחייב הליכה ברגל. הדרך על הרמה עולה ויורדת וחוצה את אפיקו העליון של נחל ורדית   ומשם מטפסת שוב. 
בקעת צחיחה.

ניתן לרכב על השביל המסומן בכחול המנהל רומן עם הדרך האדומה ולבסוף מגיע לתצפית המדהימה מעל הקניון של נחל ברק. מול הרי אדום במלוא תפארתם.  כאן ניתן להשאיר את האופניים ולרדת לתחתית הקניון.   בתוך הקניון יש סולמות חבלים ויתדות  שבאמצעותם ניתן לרדת דרך הגבים.  לדאבוננו המים היו די מעופשים. 

מתלבטים...

מטפסים בחזר לאופניים וממשיכים לרכב על השביל  המסומן בשחור העובר על פי התהום ואחר  חובר לדרך האדומה. בערוץ השטוח ניתן לראות עץ אלה אטלנטית  שהתייבש. בנגב הדרומי נותר עץ אחד  במעלה עקוף שגם לו עוזרים לעבור את שינויי האקלים האחרונים.  

בדרך לנחל סירה.

הטיפוס להר כיפה הוא בדרך  התלולה המסומנת בכחול שאת רובה יש ללכת ברגל. אנחנו הגענו למעלה כאשר קרני השמש האחרונות  נעלמו מעבר להרי הנגב המערבי.   דרך העפר המחברת את הר כיפה עם כביש 40 היא טובה מאד ורכבנו אותה לאור פנסים.   הירידה בכביש עד חניון הלילה היא פיצוי לעליות הקשות שהיו לאורך המסלול.

 

לינה: חניון נחל פארן ליד כביש 40 מאחורי תחנת השאיבה.  במקום מים לרחצה אבל לא לשתייה. 

נחל סירה במבט מלמעלה.
משיטים לנחל פארן דרך נחל סירה

אורך המסלול: 31 ק"מ

זמן: 7 שעות

דרגת קושי: בינוני +.  המסלול כולל ירידה  רגלית מאד תלולה.

גובה מקסימלי: 490 מטר

גובה מינימלי: 243 מטר

נקודת יציאה: שיטים

נקודת סיום: חניון לילה נחל פארן.

 

מפה:  מפות סימון 17 ו-19 משורי פארן והנחילם הגדולים (הדפסה 2015)

הערה: המסלול עובר בשטח אש. 

מים טובים לשתיה בנחל סירה.
תיאור המסלול
משיטים רוכבים צפונה על הכביש כ-2 ק"מ עד לפנייה שמאלה של דרך עפר שמסומנת בשחור. ממשיכים כשלושה ק"מ ופונים ימינה אל דרך עפר שמסומנת בירוק. דרך עפר זו מטפסת לתצפית נהדרת על בקעת צחיחה. בקעה קטנה ללא צומח וששכבות צור וקרטון מתחלפות בה ויוצרות פסיפס צבעים מעניין.   מצפון מעבר לנחל ציחור מתנשאים צוקי אוביל. הירידה לנחל ציחור היא בסינגל צר שבחלקו העליון יש לרדת ברגל, אבל ההמשך יפה מאד.  חוצים את האפיק של נחל ציחור שבו עצי שיטה רבים וממשיכים בכיוון כללי, צפון מזרח לאורך שבילים קדומים של גמלים. 
המפל בנחל סירה.

באזור מסתובבים פראים שגם הם יוצרים  מערכת שבילים, מעט צרים יותר מהשבילים של הגמלים.  הטיפוס לרמה שמעל צוקי אוביל הוא בשביל טוב   וקצר,  ולמעלה הוא חובר לדרך עפר שיורדת לנחל פארן. כאן מצאנו שלט המזיר מפני מיצררים, אז כדאי  בכל זאת לפקוח עין  בזמן הרכיבה.  

צורןת מעניינות בסלע הקרטון.
מכאן מתחיל קטע רכיבה יפה בכיוון צפון מערב שחוצה אפיקים רדודים גבעות עד האזור שמעל נחל סירה.   הנוף מסביב פרוע ומדהים וכמעט  נקי מפעילות אנושית.  נחל סירה הוא אולי בין הנחלים הפחות ידועים בארץ. באנציקלופדיה מפה כתוב ששמו הערבי הוא ואדי א-נת'שה (נחל הסירה הקוצנית) ומכאן אולי שמו נחל העברי נחל סירה.  הבעיה היא שסירה קוצנית היא צמח ים תיכוני  ואינה גדלה באזור  ההיפר ארידי של מרכז הנגב.  אז החידה מה מקור השם נחל סירה נותרה בעינה.    
הסלע בנחל סירה

הירידה נחל היא בשביל תלול מאד שמחייב זהירות ועזרה הדדית.   בצד השני של הנחל סלע  קלציט בולט וחור במרכזו. הרכיבה במורד נחל סירה היא נהדרת  ולאחר הקטע הרחב הנחל צונח במפל פרסה שגובהו 30 מטרים.   את המפל עוקפים בשביל טוב מימין.  בהמשך חולפים ליד משטחי גיר ועליהם צורות מעוינים ומשולשים שנוצרו מתמיסות שעלו לאורכם של סדקים.  עברנו גם ליד מספר גבים לא גדולים שבם היו מים ראויים לשתייה.  נחל סירה מתחבר לפארן בעיקול מצוקי שהוא כמעט ונסתר מכביש 40. וזוהי הסיבה שהוא כמעט ולא מוכר. 

מפות
הכין: יהודה גוטמן