סינגלים ברמת עבדת

בוצין סיני
עניין

רכיבה בסינגלים באזור רמת עבדת, הר ערקוב ונחל ציפורים.  תצפיות ואתרים ארכיאולוגים מעניינים.  רמת נגב במיטבה.

נחל צין
מידע

אורך המסלול:  47 ק"מ

גובה מצטבר: 538 מ'

זמן: 7 שעות

דרגת קושי:  בינוני +. המסלול דורש רכיבה טכני בשבילים.

נקודת התחלה וסיום:  שער מדרשת בן גוריון

מפה: מפת סימון שבילים 15

עונה מומלצת:  כל השנה למעט בקיץ

מים לאורך המסלול:  תחנת דלק עבדת,  מגורי בדואים ברמת עבדת.

הערה:  יש להיזהר בחציית כביש 40.

רוכבים מעל מפל הצור.
תיאור המסלול

רוכבים משער המדרשה אל צומת הכניסה ופונים שמאלה ורכבים בשולי הכביש כ-100 מטר עד לכניסה לסינגל החדש שנבנה המחבר את המדרשה עם עבדת. קטע זה הוא חלק משביל ישראל לאופניים. השביל יורד לכיוון בור חווארים ומזמן תצפיות נהדרות אל מצוק הצינים  ונחל צין. אחר הוא ממשיך ועוקף מפל צור יפה ומטפס באופו מתון מהעבר השני של נחל חווארים עד חאן השיירות.  מחאן השיירות השביל עובר בכיוון כללי מקביל נחל צין וחולף בסמוך למקבץ ציורי סלע יפה. בהמשך הוא חוצה את נחל צין ומתחבר לדרך עפר טובה המגיעה לתחנת הדלק בעבדת (סה"כ כ-14 ק"מ מתחילת המסלול).

תבנית אירוזיה בנחל חווארים.
נחצה את כביש 40 בזהירות ונמשיך מאחרוי תחנת האוטובוס בדרך עפר המוליכה לכיוון הר ערקוב. לאחר כמה כ-ק"מ נפנה ימינה בקוליס שמתחבר לדרך עפר שיורדת לבורות רמליה שניתן לזהותם מרחוק בגדה המערבית של הנחל. הבורות חצובים בסלע קרטון רך והם התמלאו ממי שיטפונות זרמו בנחל צין. באפיק מספר צמחי בוצין סיני גדולים. מיד לאחר הבורות מטפסים בדרך עפר וממשיכים בפיצול שמאלה בשביל  טכני שמטפס לאוכף.

מהאוכף ממשיכים בשביל שעולה  למשטח של הר ערקוב.  על הר ערקוב קוי אבנים ושורת של גלי אבנים-טומולי.  השביל ממשיך עד לקצה המזרחי של ההר שממנו תצפית יפה אל עבדת ואל חוות  אבן ארי.

תצפית לנחל לבן
חוזרים באותה הדרך לאוכף וממנו ממשיכים בשביל  לא מסומן שמתחבר לדרך עפר שמטפסת אל הכביש המוליך לבסיס רמון.  רוכבים על הכביש עד לפני הגדר ההיקפית של הבסיס ויורדים בדרך עפר תלולה אל נחל ציפורים .  לאורך הנחל עוברת דרך עפר צרה שהולכת  ומתרחבת.  לאחר כשני ק"מ פונים שמאלה ומטפסים  בואדי עד שמגיעים לקצה המצוק של רמת עבדת שממנו תצפית נהדרת אך על המרחב של נחל לבן ומערב הנגב.
שדה התלוליות

לפני התצפית היפה, ניתן לראות שדה תלוליות ופסי חצץ שהשתמר באופן נהדר.  די מפתיע לראות במקום מרוחק זה  את שדה התלוליות שהושקע בו מאמץ לא מבוטל  כדי לספק מי נגר לחווה החקלאית שמורד הואדי הקטן.  הלוואי והיינו מסוגלים לחזור אחורה בזמן ולראות את החווה החקלאית הזו בפעולה ואת האנשים שעבדו את האדמה ובנו את התלוליות.

התלוליות- מבט מקרוב.

חוזרים בחזרה לאפיק הראשי של נחל ציפורים  וממשיכים לרכב במורד ואחר מטפסים בדרך עפר לבקעת ציפורים.  אנחנו המשכנו בקו די ישר לכיוון הצריפים של הבדואים  ואחר חברנו לדרך העפר הכבושה המחברת את היישוב הבדואי עם כביש 40.  רוכבים מזרחה עם הדרך כק"מ, פונים שמאלה ואחר 400, מטפסים בדרך עפר שעולה לרכס חלוקים ומסומנת בירוק . בסוף העלייה פונים לסינגל לא מסומן ששומר על קו גובה ולבסוף חובר לדרך העפר הרשאית שנמשכת לאורכו של רכס חלוקים. מהאוכף השביל ממשיך ויורד לכביש 40 בסמוך לכניסה לבור חווארים. מכאן החזרה למדרשה דרך כביש 40 היא מהירה מאד.   לחלופין  ניתן  לחזור על הסינגל שבו רכבנו בבוקר  רק שהפעם השביל הוא במגמת טיפוס.