טיול לילי להר רכב וגב זרחן

עניין

גירסה לילית של המסלול המוכר.  בלילה וביחוד בליל ירח מלא  הכל נראה אחרת והמדבר עוטה אוירה קסומה של מסתורין והוד.  הרכיבה בלילה דורשת ריכוז מלא  וביחוד בקטעים הטכניים. גם הניווט להר רכב הוא  יותר קשה והוא חלק מההרפתקאה.   

בדרך לגב זרחן.
מידע

אורך המסלול: 40 ק"מ

זמן: 6 שעות

גובה מצטבר: 546 מ' (כולל הטעויות שלנו)

דרגת קושי: בינוני+. בלילה המסלול מתאים רק לרוכבים מנוסים.

נקודת יציאה וסיום: שער מפעל הפוספטים באורון.

עונה מומלצת: כל השנה. רצוי לרכב בליל ירח מלא  שבו המדבר מלא באור מדהים.

ציוד מיוחד: פנס לרכיבה בלילה, נצנץ אדום לסימון.



תאריך:  6 לאפריל 2017

 

תיאור המסלול

רוכבים מאורון  בכביש המחבר את מפעל הפוספטים אורון למפעל הפוספטים צין עד לשלט של דרך העפר המסומנת בשחור לכיוון ההר החלק (כ-5 ק"מ במגמת עלייה מתונה).  האנטנה של תחנת הממסר של ההר החלק היא נקודת הציון הטובה ביותר להתמצאות במרחב.  המטרה היא להגיע לדרך העפר המובילה להר רכב. בלילה קשב לזהות את תוואי השטח והר רכב נבלע לגמרי.  הדרך הבטוחה היא לרכב בדרך לכיוון ההר החלק עד לפני הקטע העלייה אחרון ואז לרכב מערבה עד למפגש עם הדרך. אנחנו פנינו מוקדם מידי וירדנו ליובלים של נחל גולחן ואחר של נחל זרחן והתקרבנו מידי לאזור המכרות של הפוספטים שגם בלילה עובדים בהם כלים כבדים.   כל ירידה לואדיות עמוקים מידי, משמעה טעות, כי הדרך להר רכב עולה במתינות בכיוון דרום מערב ואין עליות וירידות חריגות.  רוכבים עם הדרך הזו עד ההגעה למצוק שממנו תצפית נהדרת אל גבעות קדמאי שבלילה שמן הולם אותן. באופק ניתן לזהות את הילת האורות של מדרשת בן גוריון. ישבנו על שפת המצוק מאזינים להמית הרוח שעלתה מהעמק למטה- קול קדמוני שהגיע מעולם אחר שהפר את  דממת הלילה. 

הירידה מהמצוק היא לאורך אוכף ויש רוג'ם שמסמן אותו. בקטע הראשון  יש ללכת ברגל ואחר ניתן לרכב. מכאן ועד לגב זרחן זהו קטע רכיבה יפה לאורך שביל ברור. אנחנו ירדנו ברגל  לנחל לזרחן- כ-300 מטר מהגב.  אל הגב הצצנו מלמעלה והוא היה מלא מים אך בשעה שתיים לפנות בוקר לא היה לנו את העוז להיכנס למים. מגב זרחן רוכבים עוד כחמישה ק"מ במעלה נחל זרחן, בשביל שעובר מצד אחד של הואדי לצידו השני. כאשר מגיעים למעין מפל נמוך שחוסם את הואדי פונים שמאלה ומטפסים בדרך עפר שבסופו של דבר מגיעה חוצה את מסילת הברזל וחוברת לדרך המסומנת באדום. 

אופציה אחת היא להמשיך עם דרך זו עד לכביש אורון- מכתש גדול, אבל אנחנו עזבנו אותה בחצייה של הואדי הראשון והמשכנו בשביל לאורך המסילה וזאת כדי להימנע מעליות מיותרות בשעות הקטנות של הלילה. השביל חוצה מידי פעם סוללות עפר ומחייב קטעי רכיבה קצרים על המסילה עצמה ולבסוף נכנס לתוך מפעל אורון. בשעה ארבע לפנות בוקר יצאנו דרך השער של מפעל אורון ולא השתמשנו בתירוץ שהכנו מבעוד מועד, כדי להסביר מדוע נכנסנו לשטח הפרטי של המפעל, והסיבה היא שהשומר לא היה בשער...