ממחולה לבקעת בזק

עניין

טיול  לאזור צפון מזרח השומרון  לעולם אחר  בתפר שבין בקעת הירדן לשומרון, בין ישובים לרועים. בקעת בזק היא בקעת קטנה מוקפת הרים, סהל איבזיק בערבית  ובה מגדלים תבואה.  במורדות ההרים חורש ים תיכוני  ומספר עצי אלה אטלנטית.  הנוף מעלה אסוציאציות של סיפורי התנ"ך.

בעלייה בדרך המסמונת בכחול.
מידע

אורך המסלול: 34.6 ק"מ

זמן: 5.5 שעות

עלייה מצטברת: 943 מ'

דרגת קושי:  קשה. המסלול כולל עליות תלולות וארוכות וקטעי הליכה ברגל.

נקודת יציאה וסיום: מחולה

עונה מומלצת: חורף ואביב

מפה: מפת סימון שבילים מס' 5-6 , בקעת הירדן מזרח השומרון

בטחון:   בקעת בזק נושקת לשטחי A ובאזור יש מאהלים עונתיים של פלאחים מאזור ג'נין. על הדרך בואדי ח'שנה נעים תושבים מהכפר ברדלה. לא ראינו ישראלים שמסתובבים בשטח, אך לא הרגשנו עוינות או חוסר ביטחון. בכל מקרה חייבים להיות עירניים ולחוש את המצב בשטח וכדאי להצטייד באקדח  ולנוע  כקבוצה ללא מרווחים גדולים בין הרוכבים.

תאריך הטיול: 9.2.18

בירידה לכיוון ואדי חש'נה.
תיאור המסלול

ממחולה רוכבים צפונה כק"מ צפונה על כביש 90 עד לפניה שמאלה של דרך עפר המסומנת בכחול. הסימונים לאורך די חדשים ואין בעיה לעקוב אחריה. הדרך מטפסת במשך מספר ק"מ וחולפת על  פני שני מוצבים לא מאוישים. בתחילה הצומח הוא רק בתה נמוכה ובעיקר עיריות  וככל שמטפסים הצמחייה הופכת לים תיכונית  עם אלות מסטיק, אלות אטלנטיות בודדות וסירה קוצנית.  בפברואר הרתמים פורחים בלבן. לפני הירדיה לג'אבריס לאחר עלייה רגלית תלולה מאד. פונים ימינה בדרך עפר שיורדת לואדי ואחר מטפסת לאוכף.

בקעת בזק.

מהאוכף ממשיכים ללא שביל ברגל על קו גובה על מדרון סלעי עם צמחייה סבוכה ויורדים לדרך העפר הראשית באזור לאורכו של ואדי חש'נה.  על הדרך תנועה של רכבים של מקומיים מהכפר ברדלה והם די חברותיים. הדרך מטפסת באיטיות ובפיצול פונים ימינה בדרך שעולה לבקעת בזק שמתגלה בכל הדרה בסוף העלייה. בקעת בזק היא בקעת קטנה ובה שדות חיטה. בשוליים מאהלים   עונתיים של פלאחים עם עדרי צאן, חלקם מגיעים אף משכם.  דרך עפר טובה מחברת את הבקעה עם כביש חמאם אל מליח – תיאסיר.

הדרך מבקעת בזק לכיוון כביש חמאם אל מליח - תיאסיר
אנחנו המשכנו בטעות לכיוון מזרח ולאחר ירידה של 2 ק"מ הגענו לציר הבטחון שעובר לאורך נחל בזק שהוא הגבול הגיאוגרפי בין השומרון לגלבוע. הדרך מטפסת בשיפועים מטורפים ומוקפת בגדרות בשני צדדיה, כך שלא ניתן לחבור אליה. חזרנו חזרה לבקעת בזק והפעם ירדנו דרך ואדי חש'נה בתקווה למצוא את אבני המיל של הדרך הרומאית שחברה את תיאסיר עם בית שאן- לא מצאנו אותם.  ההמשך הוא לאורך דרך עפר טובה מאד שעוברת מעל ואדי חש'נה בואכה ברדלה.
עיריות על גבי המדרונות.

זכינו ללווי צמוד של ילדים מהכפר שרכבו על אופניים פשוטים אבל באופן מופלא. את ברדלה חצינו בסערה (שטח A) עד התחברות עם כביש הבקעה. מדהים שניתן לחלוף עשרות פעמים בכביש הבקעה ולא להבחין אפילו בכפר הזה הנסתר מהעין. השם ברדלה מוזכר בתלמוד ומן הסתם התגלגל לישוב הערבי. באופן עקרוני אסור לאזרחים ישראלים להיכנס לשטחי A .