מים, דובדבנים וסוסים ברמת הגולן.

"... מצווים שהחיוך ישכון לנצח

עם הפשטות החרוטה על הסלעים".

דרוזי בעמק יעפורי
עניין

טיול לימות הקיץ בעת קטיף הדובדבנים בצפון רמת הגולן, בריכות מים , ונוף אחר לגבינו אנשי המדבר, נוף של מרחבי רמת הגולן בתחילתו של קיץ, תלים געשיים, פרות וסוסים.

סוסים
סובב בריכת רם

אורך המסלול: 12 ק"מ

זמן: 3 שעות. כולל רחצה בברכת רם.

דרגת קושי: בינוני

נקודת יציאה וסיום: הכפר הדרוזי מסעדה

עונה מומלצת: סוף מאי עד אמצע יוני, במהלך קטיף הדובדבנים.

רוכבים מדרום ליער אודם
תיאורהמסלול
לאחר נסיעה ארוכה מהנגב אל צפון רמת הגולן, הגענו לכפר הדרוזי מסעדה. בימי ששי פועל שוק קטן ברחבה מול המסעדות.  את הרכבים ניתן להשאיר באחד הרחובות הצדדיים. יצאנו לרכיבה לכיוון ברכת רם לצד המערבי שלה. המים הכחולים של הבריכה משכו אותנו כמו מגנט וכך מצאנו את עצמנו יורדים בדרך עפר אל הבריכה ולא חלפו אלא מספר דקות וכבר שחינו בתוך המים הקרירים. מהבריכה עלינו חזרה והמשכנו בדרך העפר שמקיפה את הבריכה מדרום. מהדרך תצפית יפה את הבריכה העטורה במטעי תפוחים ודובדבנים על רקע כתף החרמון הגבוהה. המשכנו לכיוון הדרך העולה לתל אל מנפוחה. בדרך פגשנו משפחה של דרוזים מהכפר מג'דל ש'מס שעסקה בקטיף דובדבנים והצטרפנו לעזור להם בקטיף.
סלע הפליאומגנטיזם
יותר מאשר קטפנו, אכלנו את הפרי המדהים הזה. לאורך הדרך העולה ומתחברת לכביש המוביל להר רם, מטעים ובריכות מים גדולות שמשמשות להשקיית המטעים . לאחר קטע עלייה תלול מגיעים להר רם שממנו תצפית יפה אל הכפרים הסורים שמתחת לחרמון. "העיניים של המדינה" ניצבות שם הרחק למעלה וגבוה במרומי החרמון. הירידה לעמק יעפורי היא בדרך עפר בחלקה הראשון ואחר בכביש היורד בתלילות לעמק שהוא כולו גן פורח מרהיב.
אבי כהן והתותים

בעמק יעפורי עובר נחל סער עליון שהוא הגבול הגיאוגרפי בין החרמון לגולן. לאורך הכביש פזורות פינות חמד שבהן הדרוזים מוכרים מתנובת מטעיהם, דובדבנים, דיבש שהוא דבש ענבים, חומץ תפוחים נגד כולסטרול, ריבת חבושים ושמן זית וניתן לטעום. הדרוזים שפגשנו בהם חביבים ומכניסי אורחים וניתן לגלגל איתם שיחה על הא ועל דא.

מעט דרומה המתחם שנבי יעפורי שקדוש לדרוזים.  ביום ששי הוא משמש כמפגש למשפחות רבות שמגיעות לכאן למעין פיקניקים. חייבים בביגוד הולם כדי להיכנס לאתר התפילה. את סיום הרכיבה סיימנו בארוחת סלטים במסעדה של נאדל במסעדה.

בוריס על הטנק ליד טורבינת הרוח
יום שני

אורך המסלול: כ-40 ק"מ

זמן: 8 שעות (כולל רחצה בעינות פחם ובבריכת אורחה).

דרגת קושי: בינוני.

נקודת יציאה: מושב אודם.

נקודת סיום: גבעת אורחה.

עונה מומלצת: אביב

יש לתאם איסוף מהבריכה בגבעת אורחה. ניתן לשכור נהגים עם רכב מסחרי ממסעדה (עלות של 400 ₪)

עינות פחם

תחילת המסלול בירידה נחמדה דרך יער מסעדה עד לצומת געש. ממשיכים דרומה לכיוון מרום גולן בנוף טיפוסי של רמת הגולן. משורי עשב צהוב על רקע התילים הגעשיים. תוואי השטח כולל עליות קצרות וירידות ארוכות. מגיעים לכביש העולה לרמה מגונן ופונים ימינה לכיוון סלע הפליאומגנטיזם. זוהי נקודה מעניינת ובמקום הוצבו שלטי הסבר מפורטים על התופעה. סלעי הבזלת מכילים את המינרל מגנטיט. זהו חומר פרומגנטי שגבישיו מסתדרים בכיוון השדה המגנטי של כדור הארץ . כאשר סלע הבזלת מתמצק הגבישים שומרים על כיוון השדה המגנטי הארצי ומכיוון שזה האחרון משנה את כיוונו, מחט המצפו בקרבת סלעים אלו לא תראה את הצפון. כדאי להצטייד במצפן ולבדוק ליד הסלעים השונים.  התופעה בולטת בסלע המערבי ביותר.

איקליפטוסים ליד בריכת אורחה

המשך הדרך הוא בכיוון צומת אביטל בדרכי עפר המקבילות לכביש והעוברות בין מטעי התפוחים. הבעיה היא שלא ניתן לרכוב רצוף ללא מעבר  גדרות. בדרך חולפים על פני בית אריזה של קיבוץ קשת. בצומת אביטל נפנה שמאלה  ובסמוך לכניסה לקבוץ אורטל נפנה ימינה לאנדרטת גדוד הסיור 134. במקום חורשה ושולחנות פיקניק וזהו מקום אידיאלי לארוחת צהריים. מהחניון יוצא שביל רמת הגולן. לאחר סינגל קצר, מתחברים לדרך עפר שמטפסת מזרחה לכיוון טורבינות הרוח של הר בני רסן. לאורך הדרך עדרי סוסים שרועים בנחת. מראה פסטורלי ומיוחד לנוף ארצנו.  מעניין למי שייכים הסוסים ומהי מטרת גידולם.

לאחר חציית כביש האורך מטפסים בדרך עפר אל הר טורבינות הרוח. לפני הטורבינות רמפת טנקים הצופה אל הבשן הסורי.  ליד הרמפה ניצב טנק (כנראה 'שוט', צנטוריון). מכאן תצפית יפה אל מרחבי הבשן הנמשכים פנימה אל תוך סוריה ואף לצפון ירדן, 35,000 קמ"ר של בזלת. בנוף בולט תל גדול הוא תל חרא שלידו התנהלו קרבות מרים במלחמת יום הכיפורים.

ממשיכים לרכוב בדרך העפר העוברת בסמוך לטורבינות הרוח הגדולות. זהו אחד המקומים הטובים ביותר בארץ מבחינת משטר רוחות. מכיוון שההספק של הרוח נמצא ביחס ישר למהירות הרוח בחזקה שלישית, הרי שכיחות של רוחות חזקות מגדילה באופן ניכר את הספק החשמל שהטורבינה מסוגלת ליצר. הדרך יורדת בתלילות מהר בני רסן ונמשיך דרומה בדרך עפר הממשיכה במקביל לכביש ואחר מתחברת לכביש האורך של הרמה. ממשיכים לרכוב עוד כ-300 מטר ומטפסים בכביש העולה לתל חזקה ולשמורת רכס הבשנית. המטרה היא לרדת מהרכס בשביל המסומן בירוק העובר דרך יער אלוני תולע יפה. החלק הראשון של השביל לא רכיב, אך לאחר מכן מגיע קטע רכיבה טכני יפה בתוך היער. השביל חוצה מידי פעם טראסות אבנים גבובות ולבסוף מתחבר לדרך עפר שממשיכה מערבה ועוברת בסמוך לכפר סורי נטוש שבו נביעה קטנה ועצי צפצפה גבוהים. זוהי פינת חמד יפה.

דרך העפר מתחברת לכביש ומכאן פנינו מועדות לכיוון עינות פחם. אנו רכבנו על הכביש לצומת בשן, ימינה לכיוון חושניה, ואחר שמאלה דרך קשת ושוב ימינה עד לפניית דרך העפר לעינות פחם. במקום מעיין שיוצר בריכה יפה שניתן לרחוץ בה, אם כי התחתית בוצית .  מתחת לבריכה זורם פלג נחל ועובר בפינה מוצלת שבה ניתן להרטיב את הגוף בחום היום.

האטרקציה של הטיול היא בריכת אורחה שכדי להגיע אליה יש לרכוב כ- 5 ק"מ מעינות פחם בכביש בכיוון דרום מזרח. הבריכה כ-300 מטר מזרחית לכביש האורך. היא טופחה ונוקתה לאחרונה ע"י בני רמת מגשימים לזכרו של רזיאל נגר ז"ל  שנהרג בעת טיול ברמת הגולן.  והמים בה קרירים ונקיים. גודלה כ-4X5 מטר ועומקה כ-מטר וחצי.  זוהי נקודה סיום נהדרת למסלול, ובקרבת הבריכה,  יש פינת פיקניק עם שולחן וצל.