אל נחל עשוש ונחל צופר
גמלים בדרכי המדבר
"על הר נשפה שאו נס" , ישעיה יג 2.
שער הכניסה לדרך הבשמים (לחץ על הקישור להגדלה)
מידע
אורך המסלול: 46 ק"מ
זמן: 10 שעות
דרגת קושי בינוני: רובו של המסלול הוא על דרכי עפר טובות.
נקודת יציאה וסיום: קפה בר מואה על כביש הערבה כחצי ק"מ דרומית לכניסה לצופר.
עונה מומלצת: כל השנה למעט חודשי הקיץ.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 17, הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב.
מועצה אזורית ערבה תיכונה
מסלול אופניים לאורכה של דרך הבשמים
הופעת שיירות במדבר -מתוך נגב 180
קפה בר מואה
החאן של מואה
עניין
המסלול מתחיל בערבה התיכונה ועובר דרך מואה- שער הכניסה של דרך הבשמים הנבטית לאזור הנגב ואחר ממשיך דרך נחל עשוש שבו קירות סלע גבוהים. החזרה היא בדרך עפר יפה היורדת דרך נחל צופר. נופים אופייניים של הרי שולחן וכפתור ונופי בלייה בסלעי גיר רכים. בנחל צופר מספר מדרגות סלע ובמספר מקומות קירות סלע גבוהים ואנכיים שמהם משתלשלים שיחי צלף מצוי.
מבט צפונה מהמצודה של מואה
פירוט המסלול
מקפה בר מואה נרכב מעט דרומה על הכביש ונכנס דרך שער הכניסה היפה לדרך הבשמים הנבטית פטרה- עזה. דרך הבשמים שעתידה להפוך לאתר מורשת עולמית של אונסקו זוכה בשנים האחרונות לתשומת לב תיירותית וכן למיזמי פיתוח והשילוט והשערים הנ"ל הם חלק ממאמץ זה וכן פרויקט בית המלון של הבמאי קלוד ללוש שבינתיים הופסקה. שיירות הגמלים העמוסות כל טוב ערב הגיעו לנקודה זו לאחר כ-61 ימי רכיבה מדרום תימן לאחר חציית המדבריות הנוראים של ערב ודרום ירדן ונותרו להם כ-4-5 ימי רכיבה נוספים כדי להשלים את המסע המפרך ולהגיע לנמל עזה. לאורך קטע הדרך בין פטרה לעזה יש תחנות דרכים שספקו הגנה ומזון לשיירות. שכן דווקא הקטע האחרון שעבר בנגב היה המסוכן ביותר משום שהדרך התקרבה אל הארץ הנושבת ומטענה קרץ לאנשים רבים, לכן הנבטים השכילו לבנות נתיב חדש שחצה את מרכז הנגב ואת המכשול הטופוגרפי של מכתש רמון. למואה הן הגיעו מביר מדכור שבערבה הירדנית והמשיכו כנראה אל חאן סהרונים שמכתש רמון שבדרך עברו בבור נקרות. הדרך לכיוון מואה מסומנת בשחור ומשולטת היטב.
רוכבים בנחל עשוש (לחץ להגדלה)
במואה שרידים של חאן ומצודה הממוקם על תל נמוך ובקרבתה היה מעיין. הנביעות פסקו בעקבות סדרה של רעידות אדמה ואפשר לראות שצמחי הסמר שמקיפים את האתר יבשו. מואה או מואת עואד בשמה הקודם נסקרה לראשונה על ידי פרנק ב-1934 ואחר פ. אבל ומיכאל אבי-יונה הציעו לזהות את מוית עואד עם מואה המוזכרת במפת מידבא. בסקר החירום בנגב ב-1980 האתר נסקר על ידי חוליית סקר בראשותו של דב נחליאלי. החאן שבו נתגלה בית מרחץ נמצא בין שני תילים נמוכים שעל המזרחי מבנה ועל המערבי המצודה שכדאי לעלות אליה. במצודה ניתן לראות את בית הבד. כנראה שהזיתים גדלו באזור מסביב למצודה ועובדה זו יכולה לתמוך בהשערה שהאקלים בתקופה הנבטית היה לח יותר. מואה הגיעה לשיא פריחתה בימיו של המלך הנבטי חרתת הרביעי ועוד המשיכה להתקיים כמאה שנה לאחר סיפוחה של הממלכה הנבטית לקיסרות הרומית בשנת 106 לספירה. חשיבותה של מואה נבעה מהיותה ממוקמת על צומת הדרכים של דרך הבשמים וכן דרך שנמשכה לאורך הערבה והובילה לעציון גבר היא אילות.
קימוט חריף בשכבות הגיר בנחל עשוש
מהמצודה תצפית יפה על האזור וחורשת הדקלים שניטעו ליד המלון בולטת בנוף. מערבה מתרוממים ההרים שהם חלק מגבעות עומר ודרך הבשמים מטפסת אל קצרה. אפשר רק לדמיין כיצד נראה המקום בעת שעשרות או מאות גמלים חנו באזור ואיך השיירה הזו העפילה במעלה הדרך אל קצרה בדרכה מערבה וצפונה אל סוף מסעה אל המשורים הפוריים יותר של פלשת שאולי מוביליה כבר הריחו באוויר.
דרומית להר נישפה
נמשיך לרכב דרומה בדרך המסומנת באדום ונגיע לצומת דרכים שבה דרך הבשמים המסומנת בשחור ממשיכה מערבה ואילו אנו נמשיך דרומה לאורך ציר המעיינות. הנוף בקטע זה הנמצא מערבית לשלוחת עומר הוא נוף סוואנה של עצי שיטים הפזורים לאורך הואדי. הדרך מתחברת לדרך בנחל עשוש ליד קיר סלע יפה.
נחל עשוש מתחיל מאזור המישר ונמשך בכיוון כללי מזרחה לכיוון נחל הערבה. מקור שמו הוא בשם הערבי ואדי אל עשושיה-נחל קיני הציפורים אולי בשל עצי השיטים הרבים שפזורים בואדי ומשמשים בין היתר לקינון ציפורים. הדרך עולה במתינות לאורך הואדי והיא בעלת תשתית חצצית עם מהמורות בשל נסיעת רכבי השטח עליה, ולכן כדאי במידה וזה אפשרי לרכב מימין ומשמאל לדרך על המשטחים המהודקים היותר, הנוחים יותר לרכיבה. כך לדוגמה עד ההתפצלות עם הדרך המסומנת בשחור העולה לנחל צופר ניתן לרכב על שביל קרוב לגדה הצפונית של הנחל. לאחר ההתפצלות הזו הנחל נסגר מעט ועושה מספר פיתולים יפים. כמו כן ניתן לראות במספר מקומות קימוטים עזים בשכבות הגיר והצור הבונות את קירות הקניון. לאורך כל הנחל פזורים גללים של צבאים שמשוטטים באזור.
נ.ג. 271
לאחר כ- 22 ק"מ מתחילת המסלול נגיע למרגלות הר נשפה שהוא הר שולחן טרפזי גבוה המוקף בטבעת מצוקים. נשפה הוא מקום גבוה שממנו ניתן להשקיף לכל העברים (מזכיר את המילה לשוף בערבית) וזהו אכן שם מתאים להר. מכאן נתחיל את דרכנו חזרה בדרך העפר המסומנת בירוק ( בשלט כתוב דרך עוקפת מעלה עשוש). ואחרי עלייה קצרה הנוף נפתח בבת אחת והדרך בולטת למרחוק בצבעה הלבן הבוהק. זהו קטע רכיבה מהנה כאשר ממול מתנשא נ.ג. 272 הבולט ולא מעין שמלה של אפיקים שחרצו בשכבות הרכות של החרסית והחוואר. שכבות הגיר הקשות יותר שבראשו הקנו לו את צורתו המיוחדת. הדרך עוקפת אותו מדרום מערב ואחר מתחברת לדרך העפר המסומנת באדום היורדת בנחל צופר. נמשיך עם הדרך כ-4 ק"מ עד לעיקול בו נעזוב את הדרך ונרד בנחל צופר.
שיטה יבשה בנחל צופר
ההתחלה היא במעין דרגש סלע שיכול להסביר את שמו הערבי של הנחל ואדי א-טוביקה – נחל דרגשי הסלע הקטנים. חייבים להודות שהשמות הבדואיים מתארים היטב את הנוף. זהו קטע רכיבה יפה, בו נרד מספר דרגשי סלע נוספים. הנחל יוצר קניון קצר בסלעי גיר רכים, שהמים והרוח פסלו בהם צורות משונות של מעין כוורות. נמשיך עם הנחל לכיוון היישוב צוקים (בלדד לשעבר) הממוקם ברמה מעל הנחל. נטפס אל היישוב הנמצא בשלבי בנייה ואמור לאכלס כ- 150 משפחות. יישוב חדש מוקם בנגב – ציונות של האלף השלישי בפעולה. בלדד וצופר הם שניים מרעיו של איוב התנ"כי, צופר הנעמתי ובלדד השוחי ואילו אליפז התימני הרע השלישי מופיע בדרום הערבה. כיצד הגיעו רעי איוב אל הערבה, יתכן וועדת השמות קשרה בין ארץ עוץ שבה התגורר איוב עם אדום- "וישמעו שלשת רעי איוב את כל הרעה הזאת הבאה עליו ויבאו איש ממקמו אליפז התימני ובלדד השוחי וצופר הנעמתי ויועדו יחדו לבוא לנוד לו ולנחמו."
מצוקים נרד לכביש הערבה ונחצה אותו לכיוון דרך השירות הנמשכת ממזרחו שתוביל אותנו בחזרה לנקודת ההתחלה. בהתחלה הדרך סלולה ואחר כך היא דרך עפר הצמודה לכביש הערבה.


מתיישב חדש ביישוב צוקים
מקורות
דרכי הבשמים, בעריכת עזרא אוריון ואבנר גורן. הוצאת מדרשת שדה בוקר ורשות העתיקות 2000.

אנציקלופדית מפה, הוצאת מפה 2002 , כרך 6.

המילון האנציקלופדי של המקרא, איתן אבניאון. איתאב בית הוצאה לאור, 2003.
שיר הרוכבים
שיר הבוקרים (שיר הרוכבים...)
מילים: יעקב אורלנד
לחן:אורי נוז'יק

ערבה, ערבה אין קץ
עין הבוקרים תרה
לא ערער לא דרדר לא עץ
רוח בא המדברה
זמר הבוקרים יעלה ויבקע
על מרחבים אבודים עדי גמר
ותזרח החמה ותשקע
ומוסיף וקולח הזמר



ערבה ערבה אלמון
שנות אלפים קמו
הבוקר על גב סוס קדמון
בדרכים שנשמו
זמר הבוקרים יעלה ויבקע
על רחלים ואלים בתוך צמר
ותזרח החמה ותשקע
ויוסיף לקלח הזמר!