אל הר אבנון ולאורך שפת המכתש הגדול
מבט אל המכתש הגדול מהר אבנון
מידע
אורך המסלול: 16.5 ק"מ
זמן: 3.5 שעות
דרגת קושי: בינוני. המסלול כולל קטעי רכיבה טכניים על שבילי גמלים וקטעי הליכה רגליים.
נקודת יציאה וסיום: חנייה של מפעל 'פניציה' ביציאה מירוחם לכיוון המכתש הגדול.
מפה: מפת סימון שבילים הנגב התיכון- מס' 15.
מסלולים נוספים באזור המכתש הגדול
משדה בוקר לממשית דרך מעלה אברהם
לאורך המצוקים של המכתש מהר אבנון דרום מערבה
עניין
המסלול עובר בהר אבנון – אחת מהתצפיות היפות אל המכתש הגדול הנמצא על קו פרשת המים הארצית ואחר ממשיך בשביל הליכה על שפת המכתש ומעל המצוקים הצפון מערביים של המכתש. החזרה היא לאורך שביל גמלים פנטסטי לרכיבה.
המכתשים בנגב הם תופעה גיאולוגית ייחודית בקנה מידה עולמי, והם נוצרו על ידי תהליכי בלייה וסחיפה של מים שחתרו בשכבות הסלע הקשות ואחר הסיעו את השכבות הרכות שמתחתן. בנגב שלושה מכתשים מושלמים – מכתש רמון הנקרא גם המכתש הענק, המכתש הגדול והמכתש הקטן וכן שני מכתשים לא מושלמים בהר עריף. בצפון סיני יש מכתש נוסף בג'בל הלאל.
המכתש הגדול
המכתש הגדול ברגל וברכב-שמעון תמיר
ארץ המכתשים - צפריר רינת (הופיע בעיתון הארץ)
טומולוס על שפת המכתש הגדול
פירוט המסלול
בעקבות טיול עם אילן שוהם ועופר דהאן ב - 9.7.04

את הרכב נשאיר בחנייה של מפעל הזכוכית פניציה ביציאה מירוחם לכיוון המכתש הגדול . נרכב במעלה הכביש עד לפנייה להר אבנון (השלט שהיה כאן הוסר). נטפס בדרך עפר שעוברת ליד שרידים של מבנה ששמש את הבריטים שפרצו את הכביש שיורד לקרקעית המכתש – כביש זה נקרא "כביש הנפט" מזכרת לחיפושי הנפט במכתש הגדול. דרך העפר מסתיימת בתצפית מסודרת על המכתש הגדול. המכתש הגדול התפתח בקמר חתירה שהוא קמר א-סימטרי והנחל שמנקז אותו נקרא נחל חתירה שכל מניפת הערוצים שאנו רואים מלמעלה מהווים את אגן הניקוז שלו. הנחל יוצא בשער צר לא הרחק מחניון האקליפטוסים והחולות הצבעוניים, ניתן לראות גם את גשר הרכבת שמחברת את מפעלי הפוספטים של אורון ונחל צין עם המסילה דימונה-באר שבע.
אהבת גמלים
ממולנו הקיר הנמוך היותר של המכתש ובפינה הדרום מערבית ניתן לזהות את מעלה אברהם שהיא דרך רכב היורדת אל המכתש. קרקעית המכתש מרושתת בדרכי עפר ובה מתנשא הר מטמור וממש מתחתינו שטחי הכרייה של מפעלי החול שהוא חומר הגלם לתעשיית הזכוכית בירוחם.
באזור זה של הר אבנון מתוכנן פרוייקט בנייה יוקרתי האמור להכניס הרבה כסף למועצה המקומית ירוחם, אבל כמובן יפגע בפינה קסומה זו.
השביל היורד משפת המכתש
מהתצפית המגמה שלנו היא לנוע לאורך שפת המכתש שהנחלים היורדים לכיוון צפון מערב חרצו אותה כך שאנו צריכים לעלות ולרדת לסירוגין ומידי פעם לטפס רגלית במקום שמדרגות אבן גבוהות לא מאפשרות רכיבה. זהו קטע רכיבה טכני ומתיש. השביל שפעם היה מסומן בכחול הוא לא רציף אך ניתן לזהות קטעים שלו, וניתן לרכב את רובו כאשר לעיתים עוברים ממש על שפת המצוקים ונוף המכתש פרוש מתחת לגלגלינו. לאחר כ-2 ק"מ נזהה טומולי גדול – גל אבנים ששמש לקבורה אופייני לתקופת הברונזה התיכונה א' (2000-2200 לפנה"ס). מדוע הטומולי הזה ממוקם דווקא על שפת המכתש ומדוע הוא בודד? – אלו הן שאלות שקשה להשיב עליהן.
בדואי, גמלים וחמור ליד ירוחם
נתקדם עד לנ.ג 685 וממנו נתחיל לרדת צפון מערבה לאורך שביל גמלים נהדר (נק'ב) שכולו רכיב. הגמלים שהבדואים מגדלים באזור הם פורצי שבילים מעולים לאופני הרים ובמורדות המתונים היורדים לכיוון כביש דימונה- ירוחם יש שפע של שבילים כאלו, שרובם לא מסומנים על המפה. בשנים האחרונות נתרבו עדרי הגמלים הללו שבשרם נמכר בשווקי חברון ודהרייה ומכניס כסף לבדואים. השביל חוצה משורים עתירי שברי צור ואבני גיר ואחר ממשיך ויורד על גב השלוחה ומתחבר לדרך עפר שממשיכה דרומה. צריך לשמור על הכיוון הכללי כי בשטח יש הרבה דרכי עפר שאינו מסומנות במפה. דרך העפר הזו תוביל אותנו דרך יישוב בדואי קטן המורכב מצריפים חזרה אל כביש הנפט כ-ק"מ מזרחית לנקודת ההתחלה.
מצגת בנושא התאמת גמלים לתנאי המדבר
ביבליוגרפיה
מטיילים בנגב-יעקב עיני וערן דורון – מדרשת שדה בוקר בשיתוף טבע הדברים-2004.