לנחל קינה והר כמריר

גמלים בדרך להר כמריר
עניין

רכיבה בשביל בדרך אדום המקראית מעל נחל קינה  ואחר טיפוס קשה להר כמריר בשבילי גמלים נהדרים ולא מוכרים.

ילד בדואי ליד חרבת עוזה
מידע

אורך: 45 ק"מ

זמן: 10 שעות

דרגת קושי:  קשה. המסלול כולל עליות תלולות, סחיבת אופניים וקטעי רכיבה טכניים.

נקודת יציאה וסיום: חנייה בכניסה לתל ערד.

עונה מומלצת: חורף- אביב, כאשר הגב בנחל קינה מלא מים.

מפות: מפת סימון שבילים  מס' 11, דרום מדבר יהודה וים המלח.  מפת שביל נט, מדבר יהודה דרום.

הערה: מומלץ לקרוא את הסיפור המלחמה המדהים של יהושפט מלך יהודה ויהורם מל ישראל  במואב (מלכים ב, ג). וביחוד את הסוף הדרמטי על קיר מואב בו מקריב מישע מלך מואב את בנו בכורו על החומה "ויקח את בנו בכורו אשר ימלוך תחתיו ויעלהו על החומה ויהי קצף גדול על ישראל ויסעו מעליו וישבו לארץ".

חרבת עוזה
תיאור המסלול

31.3.2014

מתל ערד נרכב דרומה על הכביש ולאחר כ-2 ק"מ נפנה ימינה לכיוון הכרם ואחר שוב ימינה לכיוון חוות פטריות ערד. במקום בתי גידול משוכללים לגידול פטריות שמפיניון. אותנו קבלו בסבר פנים יפות  וערכו לנו סיור קצר בתוך בתי הגידול.   מחוות הפטריות ממשיכים דרומה ואחר מזרחה במקביל לכביש עד לפני פארק ערד. חוצים את הכביש בזהירות וממשיכים בכביש שמוביל לבית ספר יסודי ביישוב של הבדואים שנקרא אל פורעה. דרומה מבית הספר הכביש הופך לדרך עפר המסומנת בכחול ויש אף שלט שמורה לנחל קינה. נחל קינה קבל את שמו משבט הקיני שעלה מאזור ככר ים המלח לערד.
גב קינה
דרך העפר מטפסת לתל עוזה שהיא מצודה ישראלית  שהייתה חלק ממערך ההבטחה על הדרך. המצודה בנויה על גבעה קטנה שמנה תצפית לכל הכיוונים. להבדיל מהפעם הקודמת החלטנו לרדת עם השביל הכחול. זהו שביל לא רכיב  וצריך לרדת זהירות. בתחתית התל מספר בורות מים שבאחד מהם אף היו מים. ממכים על השביל עד הפנייה לשביל הירוק שממנו תצפית יפה אל מפל נחל קינה והגב שמתחתיו.  לגב יורדים ברגל ללא האופניים. מומלץ לשחות גם בימי החורף.  כדי לחזור לשביל הכחול, כדאי לחזור חזרה בדרך שאיתה הגענו לראש המפל. אנחנו ניסינו להתחכם  וניסינו להמשיך מעל הקניון דרומה. הבעיה היא שקיימת מערכת של שבילים מקבילים מתחת לשביל הכחול ששומרים על קו גובה, אך לא מתחברים אליו.
רוכבים על דרך אדום.

לבסוף נאלצנו להרים את האופנים במדרון התלול ולטפס עד ההתחברות עם השביל שהוא רכיב. השביל עובר מתחת לחורבת רדום. באחד העיקולים המשכנו על נקב ברור  שיורד על שלוחה שעליה המצבה לזכרם של גילי צוריאנו ואסף רוזנברג לוחמי 669 שנפלו כאן בתאונת אימונים ב-10.8.92 במה שכונה "אסון הכבל". מקום נידח שקשה להגיע אליו. לעניות דעתי, כדאי להעתיק את השביל הכחול לשלוחה הזו, וכך אלו שהולכים במסלול יעברו ויחלקו כבוד לשני הבחורים הצעירים שקפחו את חייהם בנסיבות טראגיות.

אנדרטה לזכר גילי צוריאנו ואסף רוטנברג ז"ל.

בהרים שמסביב ניתן לראות עדרי גמלים שמשוטים בחיפוש אחר עשב רענן. ניתן לעקוב אחר הנ'קב עד להתחברות לערוץ ליד עץ שיטה. מכאן ניתן להמשיך בשביל המסומן שעובר בצד הדרומי של הנחל עד החיבור עם שביל ישראל שמגיע מנחל כנפן.  נחל קינה מתחבר בהמשך לנחל חמר שהוא הנחל העיקרי שמנקז את האזור.

בור המים מדרום לחרבת עוזה.

מכאן מתחיל הקטע המעניין של הטיול, אנחנו התחלנו לטפס דרומה לכיוון גל אבנים גדול (במפה מסומן בתור טומולוס) ואחר המשכנו על שבילים   ברורים בשטח מערבה . השביל משך לכיוון מאגורת סילון ומשם עם שבילי עיזים התחברנו לשביל המסומן באדום העולה לכיוון הר כמריר. השביל הזה הוא למעשה דרך 4X4 צרה שמטפסת בתלילות נוראית ובלתי אפשרית לרכיבה. ניתן לעלות רגלית בשביל שעולה בשיפועים הגיוניים יותר.  זהו קטע קשה, אבל גם הוא לבסוף נגמר, ומתחיל קטע רכיבה מדהים מעל נחל סילון. השביל מוביל אותנו ליד עמוד הסלע שמצפון להר כמריר. דרך אגב במפת שביל נט קווי הגובה ברורים יותר וניתן להבין את הטופוגרפיה טוב יותר ממפת סימון השבילים.

דרך אדום המקראית- מערד לים המלח
בירידה לנחל קינה.

אנחנו הגענו לכאן ממש על שקיעה ועקפנו את הר כמריר מדרום כדי להתחבר עם השביל האדום. זה לא היה חכם, כי השביל האדום יורד בתלילות לואדי למטה והתקשינו למצוא אותו בחשכה. מן הסתם, הר כמריר שווה  להשקיע בהר כמריר יותר זמן ולעלות לתצפית, אך את זה השארנו לפעם הבאה. כל האזור מאד מעניין ומשופע בשבילי עיזים וגמלים שכדאי לחקור אותו בעתיד. מערכת שבילים משמשת את  הבדואים היורדים עם עדרי העיזים והגמלים בתורם אחר המרעה.

מטפסים במעלה כמריר.

השביל האדום מטפס במתינות בתוך ערוץ בכיוון מערב. את כל הקטע הזה עברנו לאור פנסים. לבסוף הגענו למשפחה בדואית שצפתה בטלוויזיה והופתעה לפגוש  בחבורת רוכבים מותשים שצצו משום מקום. מהמאהל הבדואי עולים על דרך עפר שחוצה את גבעות מסך לכיוון כביש צומת ערוער- צומת תל ערד. מהכביש עוד כ-10 ק"מ עד לנקודת ההתחלה.  בקטע זה יש תנועה רבה וצריך לרכב בזהירות בשוליים.