לאורכו של המלח- מצומת אלמוג בצפון ועד מצדה בדרום
"אולי אין עוד מקום בתבל שם הטבע וההיסטוריה חברו ביחד בדרמה כה אומללה אשר מצאה לה במה כה אימתנית. במקומות רבים אחרים בעולם, התהפוכות ההיסטוריות היו מלוות בעצם הופעתם על ידי מחזות של יופי ושלווה- כאן בים המלח זה שונה. הטבע אולי לא מילא תפקיד של מוציא לפועל את פסק הדין של אלוהים, אבל הוא תרם והוסיף אימה ואכזריות לנקמה במין האנושי, ולחיסולם של אלה שגורלם נחרץ. ההיסטוריה של ים המלח מתחילה בסדום ומסתיימת בהרג וחיסול של אנשי מצדה..."

ג'ורג' אדם סמית- ההיסטוריה הגיאוגרפית של ארץ הקודש (1894), הציטוט מתוך ספרו של רפי טהון- הקפנו את ים המלח ברגל, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשל"ה.


ההיסטוריה הגיאוגרפית של ארץ הקודש (טקסט מלא באנגלית), ניתן להוריד מהקישור
http://www.cwru.edu/univlib/preserve/Etana/SMIT...
עניין
מידע
יום א': צומת אלמוג-עינות טור
יום ב'- עינות טור – מוביל הלשון דרומית למצדה.
מפות היום הראשון
מפות היום השני
מפות נוספות
ביבליוגרפיה
גלריות תמונות (צילם: חזי יצחק)
סיפורו של ים המות הגוסס
לחץ לקישור לאתר: "פרויקט ים המלח"
עניין
במסלול זה נכיר את ים המלח על נופיו המשתנים והדינמיים ונעמוד על הבעיות שמתעוררות עקב הירידה המהירה במפלסו הנובעת מהתערבות האדם. המסלול עובר בחלקו בקרבת חוף הים ובחלקו ברמת המדבר שמעל מצוק ההעתקים. מדבר יהודה וביחוד האזור הקרוב למצוק ההעתקים שמשו בתקופות שונות בהיסטוריה כמקום מפלט למורדים, פושעים ואנשים שביקשו להמלט מאורח החיים העירוני או מהווית החיים השגרתית. דוד המלך והאיסיים, מורדי מצדה ואנשיו של בר כוכבא, נזירים וחולמים שהקימו את בית הערבה בצפונו של ים המלח.
קטע החוף ממצפה שלם ועד עין גדי טומן בחובו נביעות של מים חמים היוצרים מעין בריכות שבהן ניתן לטבול ונביעות של מים קרים מתוקים בינות לחישות קנים ירוקות , שבהן מתגוררים כיום פליטי התרבות המודרנית- מספר צעירים שמצאו כאן מקום להתבודד ולחיות בדרך אחרת. ועדיין לא הזכרנו את חידת הבולענים הנפערים בהמוניהם בעיקר בחוף הישראלי של ים המלח ואת צבעי הטורקיז הנהדרים של ים המלח- הוא ים המוות. ואולי בעקבות הטיול נחוש במקצת כפי שחשו מגליו הגדולים, קוסטיגן, מולינה, הכומר הנרי טריסטראם ואף ארבעה עשר הצעירים היהודים שהקיפו אותו ברגל בשנת 1934.
נסיגת מפלס מי המלח ותוצאותיה
פרויקט ים המלח- כתב: רועי אלישע (מסמך pdf )
בולענים לחוף ים המלח- עופר שמואלי
מפלס ים המלח ממשיך לרדת- צפריר רינת
"ים המלח הכחול בלאט ינוע"
מידע
הטיול נערך ב-27-28 לינואר 2006.

אורך המסלול: יום א- צומת אלמוג – עינות טור מתחת למצפה שלם: 40 ק"מ
יום ב- עינות טור "זולה" בפי המטיילים – מוביל הלשון דרומית למצדה - 40 ק"מ
דרגת קושי: יום א' – קשה. המסלול כולל עלייה רגלית במעלה צוקים עם האופניים על הגב.
יום ב'-בינוני

זמן: יום א'- 7 שעות
יום ב- 8 שעות, כולל עצירות למנוחה ושחייה.

נקודת יציאה: תחנת הדלק "סונול" בצומת אלמוג
נקודת סיום: מפגש תעלת הלשון עם הכביש דרומית לצומת מצדה. ניתן להאריך את המסלול ולסיים במלונות עין בוקק.
נקודת לינה: בשטח לחוף ים המלח מתחת למחסום הצבאי במפגש הכביש העולה למצוקי דרגות עם הכביש שלאורך ים המלח. ניתן להזמין מקומות לינה מסודרים בתשלום בכפר הנופש מצוקי דרגות או בבית ספר שדה עין גדי- אך לטעמי לינת השטח עולה על כולם.
עונה מומלצת: חורף.
מפות: מפות סיומן שבילים מספר 8 ו-11.
לוגיסטיקה- מומלץ לדאוג לרכב מלווה שינוע על הכביש ובו יאוחסן כל ציוד השינה והמזון, וכדאי רכב שטח שיוכל לרדת לקרבת נקודת הלינה. המפגש עם הרכב יכול להתבצע במספר נקודות לאורך המסלול ויאפשר לרכב עם ציוד מינימלי.
הערות: מומלץ להצטייד בבגד ים ובמגבת.
מידע נוסף על השינוים במפלס ים המלח
החברה לחקר הימים והאגמים (באנגלית)
ים המלח- משרד איכות הסביבה
תמונות נהדרות והסברים של אלי רז על תופעות שונות באזור ים המלח
האזן לשיר "עין גדי"
מבט מראש צוקים אל עינות צוקים. שים לב להתחתרויות החדשות של הנחלים כתוצאה מנסיגת המפלס.
יום א': צומת אלמוג-עינות טור
טיול זה עובר במדבר יהודה שלהבדיל מהנגב הוא מדבר מקומי או מדבר בצל הגשם. ענני הגשם הלחים גולשים ממרומי הרי יהודה וחברון אל ים המלח- המקום הנמוך בעולם ותוך כדי כך הטמפרטורה שלהם עולה בשל שתי סיבות. הראשון הוא מפל טמפרטורה נורמאלי כתוצאה מהירידה בגובה כ- 0.66 מעלות צלזיוס לכל מאה מטר (הירידה בגובה מלווה בעלייה בלחץ האטמוספירי וכן האוויר דחוס יותר ולכן חם. האפקט השני הוא חימום אדיאבטי של האוויר הנדחס תוך כדי ירידתו (חימום אדיאבטי גורם לחימום משאבת האופניים בעת ניפוח הגלגל והנה לנו הקשר בין האקלים בים המלח לאופניים...). עלייה זו של הטמפרטורה מלווה בירידה בלחות האוויר. בנוסף לזאת הקרינה באזור ים המלח גבוהה בשל עננות נמוכה. אקלים ים המלח הוא איפא יבש ובעל חורף נוח וקיץ לוהט.
מנסים לחצות את נחל קדרון מבלי לגעת במי הביוב
נצא מהפינה הצפונית של ים המלח מצומת אלמוג ונרכב בכביש לקבוץ אלמוג הנקרא על שם יהודה אלמוג שהיה מחלוצי ההתיישבות בים המל ח וראש המועצה הראשון של המועצה האזורית תמר. מיד לאחר הקיבוץ נמשיך בדרך עפר המסומנת באדום היורדת בתלילות וחוצה את נחל אוג הוא ואדי מוכליך. נחל אוג המנקז את מערכת הרכסים שממזרח לירושלים ובסמוך לו דרך עתיקה היא דרך הסוכר שקשרה את יריחו עם ירושלים. באזור זה מצוק ההעתקים הוא יחסית נמוך והדרך ממשיכה דרומה למרגלותיו עד לקיבוץ קלי"ה – קם לתחייה ים המוות שהוקם כהיאחזות נחל ב-1968 ואזרח ב-1974. מקליה נמשיך על הכביש הראשי עד לכניסה לעינות צוקים הידועה יותר בשמה הערבי עין פשח'ה. מכאן פנינו מועדות מעלה אל ראש צוקים (ראס פ'שחה) במעלה שנקרא מעלה צוקים (מסומן בשחור). באזור זה הגיע בעבר ים המלח עד למרגלות המצוק ולא הותיר שום מרחב למעבר. כדי לעבור לאורכו של ים המלח, נאלצו ההולכים לטפס במעלה צוקים ואחר לרדת בנקב מזין או נקב אל רובעי היורד צפונית לנחל קדרון.
ים המלח לאורך ההיסטוריה
ים המלח במקורות היהודיים
רוכבים דרומה לאורך רמת המדבר
בסמוך לתחילת המעלה נמצא סלע P.E.F – סימון שהציב הרופא הבריטי מסטרמן כבסיס למדידת שינויים במפלסו של המלח בשנים 1900-1913. כיום ים המלח רחוק מאד מהצוק ואין שום צורך לטפס למעלה כדי לעבור לאורכו. זה המקום אולי לספר במקצת על תנודות במפלסו של ים המלח.
מפלס ים המלח הוא ביטוי לשיווי משקל דינמי בין כמות המים הנכנסת אליו לבין כמות המים כמי נגר לזו העוזבת אותו בעיקר על ידי אידוי. על פי הערכות שנעשו, הרי בעבר הנגר השנתי הגיע ל- 1.75 מיליארד ממ"ק מים, כאשר הירדן סיפק כ-1.25 מליארד ממ"ק. בעקבות בנית סכר דגניה, המוביל הארצי, תעלת הע'ור הירדנית המטה את מי הירמוך. צומצמה עד מאד כניסת המים המתוקים אל ים המלח. בנוסף לזאת הוקם מפעל אשלג ירדני והורחבו בריכות האידוי של מפעלי ים המלח והוגברה השאיבה מן האגם הצפוני אל האגם הדרומי שיובש. בעבר שינויים במפלסו של המלח נבעו משינויים אקלימיים בלבד, ונמצאה התאמה בין חורפים גשומים באזור הרי ירושלים לבין מפלסו. אך כיום השינויים במפלס נובעים בעקר מהתערבותו של האדם. מפלסו של ים המלח ירד ב-25 מטר ב-40 השנים האחרונות. אמנם ירידת המפלס מקטינה את ההתאדות כי מליחות עולה, אך תוצאות הנסיגה הן הרסניות לבתי הגידול המיוחדים שלחופיו וכן להעלמותן של תופעות נדירות כמו "הלבנת ים המלח" ופריחות ביולוגיות מדהימות של אצות, שהאחרונה שבהן נצפתה בחורף הגשום של 1992. כמו כן התפתחה תופעת הבולענים שנוצרו בעקבות קריסת פני השטח לתוך חללי המסה בשכבת מלח מסיבית. התופעה התפשטה מדרום לצפון והיא כוללת יותר מ-1500 בולענים.
רמת המדבר בנוייה מסלעי גיר רכים
העלייה למעלה אינה קשה במיוחד ולאחר כשעה נגיע לראש צוקים. מצפור מסודר שממנו תצפית יפה אל עברו השני של המלח וכן אל החוף הצפוני ואל הכתם הירוק של שמורת עינות צוקים. מראש צוקים נרכב בדרך המסומנת בשחור ונתחבר לדרך האורך המסומנת באדום. זוהי דרך עפר טובה העוברת בנוף רמת המדבר מתחת לרכס הרי גיר רכים ולבנים והיא עולה ויורדת לסירוגין וחוצה את הערוצים השונים היורדים לים המלח. הדרך חוצה את נחל קדרון הוא ואדי נאר המוליך בגאון את מי הביוב של מזרח ירושלים. חצייתו מבלי להירטב במים מצריכה עבודת צוות ותושייה- תרגיל טוב לגיבוש הקבוצה. מבט מערבה יגלה לנו את החלק המזרחי של ירושלים. הדרך נמשכת דרומה- עולה ויורדת כמו רכבת הרים בלונה הפרק. ניתן לרכב למספר גיחות לתצפיות מעל מצוק ההעתקים (שמור לבעלי המוטיבציה). לאחר כשעתיים של רכיבה מנחל קדרון נגיע אל מצוקי דרגות. אנו הגענו לכאן בלילה וגלשנו לאור פנסים אל המחסום למטה- ירידה נהדרת בכביש. כביש זה הוא למעשה הירידה היחידה לרכב רגיל בין אלמוג לנווה זוהר – ולכן חשיבותו הרבה. מהמחסום מובילה דרך עפר היורדת בתלילות ואחר ממשיכה כ-300 מטר צפונה עד לשטח בין חישות קנים שבו ניתן לישון. במקום מספר אוהלים של אנשים שהשתכנו כאן לתקופת החורף ובאביב הם עוברים צפונה לאזור הבניאס. זוהי דוגמה מוחשית לחשיבות האנתרופולוגית של מדבר יהודה- שעדיין מהווה מקום מפלט לאנשים שלא הסתגלו לאורח החיים המודרני. גם בחורף מזג האוויר לחופו של המלח הוא נוח, וניתן אף לישון ללא אוהל (במידה ולא יורד גשם). חשוב להקפיד על שמירת הניקיון בפינת חמד זו ולא להשאיר לכלוך ולדאוג להביא עצים למדורות מבחוץ. בפי המטיילים המקום זכה לשם "זולה" ולא קשה להבין מדוע.
שלמה שבחר לחיות לחוף ים המלח
יום ב'- עינות טור – מוביל הלשון דרומית למצדה.
"הירח היה כמעט מלא, ושלווה מלכותית הייתה נסוכה באור הכסף ששפך על מחננו ממזרח. ההרים במזרח שנצנצו בבוקר בזוהר כה חמים, היו עתה שרויים בעלטה; מקרינת הירח שפגעה בפני המים החלקים, הוחזר אל מחננו אור חיוור, שהיה ניגוד מוזר לזוהר העמום של מדורות המשמר, אך לא הכהה אותו. אפשר היה למשש את הדממה. הייתה לנו הרגשה שאנו היצורים היחידים בכל רחבי הבקעה המסתורית; הרגשה שהפריכו אותה רק יבבות של צבוע, שצפו על הדממה מלמעלה, או רשרוש קנים שזעו כשאיזה עוף פירכס בשנתו. היינו יכולים לשבת שעות בהזיה ולהעלות באוב רוחות מאלף לילה ולילה, או לעורר לתחייה את ערי הכיכר החרבות."

הנרי טריסטראם באזור ראש צוקים, מתוך הספר: הנרי בייקר טריסטראם, מסע בארץ ישראל – יומן 1863-1864, עמ' 207. תרגם: חיים בן עמרם. בהוצאת מוסד ביאליק ירושלים 1981.
בולען בחוף מתחת לכביש העולה למצוקי דרגות
את היום כדאי להתחיל בסיור רגלי לאורך החוף בין הנביעות והבולענים. נסיגת מי המלח ופעילות סיסמית גורמים לשוני תדיר במיקום הנביעות ובמספרם. פלגים קטנים של מים מתוקים גולשים אל הים ויוצרים מעין בריכות קלות שבהן ניתן לטבול. אם נמשיך צפונה נגלה מספר בולענים שבתחתיתם מים. צריך לקפוץ ולעבור ערוצים וסדקים שנפערו באדמת הבוץ שהותיר הים הנסוג. נוף פרוע, מוזר ורב קסם. ים המלח ממשיך ליצר חידות ותופעות מיוחדות הנובעות ממליחותו הגבוהה. נחזור ונטפס מעט בדרך העפר לכיוון המחסום עד לבוסטר ומשם נמשיך דרומה לאורך דרך עפר טובה – דרך הפטרולים לאורכו של המלח. הדרך אינה עבירה במקומות בהם חוצים אותה הנחלים דרגות וחצצון. לפני נחל דרגות נפנה ימינה ונעלה אל הכביש ונרד חזרה ליד החממות. מצוק ההעתקים כאן כבוה מאד וניתן לזהות ברכס בין הנחלים דרגות וחצצון את מצפור ראס נקב חמר ששביל תלול מוליך אליו מקיבוץ מצפה שלם.
ללא מילים...
במלחה דרומית לחוף "מינרל" ניתן לראות מספר בולענים יפים. כדאי להצמד לדרך העפר משום שהרכיבה לאורך החוף קשה מאד כי הקרקע בוצית ורכה מידי. הדרך מטפסת לקרבת הכביש כדי לעקוף את נחל קדם. ליד הגשר עץ שיטה סלילנית גדול. לאחר המעקף נרד בדרך העפר עד לחוף. בקטע זה יש מספר נביעות של מים חמים מאד שסכרונים קטנים שנבנו יצרו כאן מעין בריכות שניתן לרבוץ במים האלה. המים בטמפרטורה של כ- 40 מעלות והם שמנוניים במקצת, אך הרחצה בהן נהדרת. זהו מקום שכדאי להקדיש לו זמן ולהצטייד בבגד ים ובבגדים להחלפה. חבל רק שמספר מטיילים לא שומר על הניקיון. מהבריכות נשוב אל דרך הפטרולים ונרכב דרומה כאשר המלח לימיננו בולט בצבע הטורקיז הנפלא שלו. את השתנות הצבעים של ים המלח במשך היממה, תאר יוסף ברסלבסקי:
בולענים מדרום לחוף מינרל
" ים המלח משנה את מראהו כמה פעמים ביום: בשעות הבוקר המוקדמות שופכת השמש העולה מאחורי הרי מואב את אורה הרך על הרי מדבר יהודה הלבנים- אמוצים מנגד ועל שולי ים המערביים, בהם משתקפות חומות המדבר על נגוהותיהן וזהרוריהן. חומות הרי מואב, מעל חופו המזרחי של הים, לוטות אז צל כבד, המקדיר גם את שולי הים שלרגליהן. בין שני אגפי הים, המנוגדים במראם תכלית ניגוד, מתמשכות רצועות של מים שונות זו מזו באורותיהם ובגוניהן. אך הנה גברה השמש, והיא מנסרת במרומי השמיים. צללי השחור שאפפו את הרי מואב נגוזו זה כבר. עתרת הצבעים על פני הים פשטה מראות ולבשה מראות, ושפע של אור מסנוור עיניים ניתך על חלקת מי הים המזדהרים. " (עמ ,275 ראה ברשימת הספרות בסוף הדף)
חמי קדם
הדרך מתחברת שוב לכביש כק"מ צפונית לעין גדי. נוכל לנוח במגרש החנייה בחוף עין גדי שבו חוף רחצה מסודר. ממול במזרח נוכל לזהות את המפער הגדול של נחל ארנון ומבט מערבה יגלה לנו את הר ישי, מעיין עין גדי, מעלה הציץ, נחל ערוגות , מעלה האיסיים, מעלה צרויה ורמת חבר. מטע התמרים שבסמוך לכביש נסגר בשל הבולענים וכן חניון עין גדי. מחוף עין גדי נמשיך דרומה על בסיס דרך הפטרולים. בשטח, נתקלנו מידי פעם בקשיים לזהות את הדרך הזו ביחוד במקומות בו היא נחצית על ידי הנחלים חבר, משמר, וצאלים. הרכיבה במשטחי הבוץ היא קשה יותר ולכן צריך לשאוף להצמד לדרך העפר. הדרך עוברת בתוך המשטחים שים המלח הותיר אחריו ודרומית לנחל חבר נעבור בסמוך למספר בולענים שנפערו ממש על אם הדרך. מימין ילווה אותנו מצוק ההעתקים ונוכל לזהות את הקניונים על פי הסדר- חבר, משמר וצאלים. מדרום לנחל צאלים בולט למרחוק הפרופיל המיוחד שלך מצדה.
חוף ים המלח בקטע בין מצפה שלם לעין גדי
נגיע מזרחית למנחת המטוסים ונעלה על הדרך שממערב לתעלת הלשון המובילה את מי האגם הצפוני לבריכות האידוי. על מדרונות הסוללות שמשני צידי התעלה, התפתחו גבישי מלח יפים ולמים הזורמים בתעלה צבע טורקיז עמוק. הדרך טובה וקלה לרכיבה וניתן להמשיך איתה עד לקרבת מלונות עין בוקק. מפאת קוצר זמן, אנו התחברנו לכביש לאחר רכיבה של כשני ק"מ. הרכיבה בקטע שמדרום לעין גדי ממחישה היטב את המצב הבעייתי של ים המלח. המשורים העקרים שנותרו לאחר נסיגת הים ותעלת הלשון שמפעלי ים המלח נאלצו להעתיקה צפונה במרדף אחר מי הים הנסוגים , מלונות עין בוקק השוקקים תיירים וסוללות בריכות האידוי. איך ניתן למצוא את האיזון בין כל הגורמים שרוצים להרוויח אך לא לשלם את המחיר וללא התחשבות במה שיוותר מים קסום זה ההולך וגווע.
נאת המדבר עין גדי - מבט מהחוף
מפות היום הראשון
הכין: ראובן פליישר

הערה: לא רכבנו בתוך ים המלח, אי ההתאמות נובעות מאי דיוקים של המפות והדיק של ה-GPS...
מפה בקנ"מ 1:400000
מפה בקנ"מ 1:50000 חלק 1
מפה בקנ"מ 1:50000 חלק 2
מפה בקנ"מ 1:50000 חלק 3
מפה בקנ"מ 1:50000 חלק 4
מפה בקנ"מ 1:50000 חלק 5
פרופיל גבהים
חוואר הלשון- השכבות הבהירות הם משקעים של שנים גשומות
ביבליוגרפיה
חיים בים המוות- אלי רז ורון פרומקין. בשביל הארץ, גיליון 10, דצמבר 2005- ינואר 2006.

ספר ים המלח- אלי רז- רשות שמורות הטבע, מועצה אזורית תמר, 1993.

מדריך ישראל- מדבר יהודה ובקעת הירדן. כתר ומשרד הבטחון ההוצאה לאור , 1979.

ים המלח ומדבר יהודה 1900-1967, מקורות, סיכומים, פרשיות נבחרות וחומר עזר. בעריכת מרדכי נאור, הוצאת יד בן צבי, ירושלים .

ים המלח המפלסים יורדים, מיכאל בייט. אקדמיה גיליון מס' 16 חורף תשס"ו עמ' 36-40. כתב העת של האקדמיה הישראלית למדעים.

הנרי בייקר טריסטראם, מסע בארץ ישראל – יומן 1863-1864. תרגם: חיים בן עמרם. בהוצאת מוסד ביאליק ירושלים 1981.

הידעת את הארץ- ים המלח סביב סביב, יוסף ברסלבסקי. הוצאת הקיבוץ המאוחד תשט"ז.

אלי רז שבילה מספר שעות בתוך בולען לאחר שנפל אליו כתב על כך "בארץ וטבע. המאמר- חוויות מבור תחתיות, מופיע גם בספר:יש מקום-מיטב הכתבות של ארץ וטבע-המגזין הגיאוגרפי הישראלי- עורך ידין רומן, 2005, 50-57.
שאנטי לחופו של ים המלח
גלריות תמונות (צילם: חזי יצחק)
גלריה 1
גלריה 2
גלריה 3