אל מזרח הערבה ונחל מסור
המסלול עובר בשטחי אש פעילים. ניתן לטייל רק בסופי שבוע ואין לגעת בעצמים לא מזוהים!!!
זמן: טיול של סוף שבוע.
אורך: 22 ק"מ קלים ביום הראשון כולם על דרכי עפר. 12 ק"מ קשים בשבילים לא מסומנים ביום השני.
נקודת יציאה: כניסה לדרך העפר המובילה להר צין מכביש אורון-מפעל נחל צין.
נקודת סיום: דרך העפר המסומנת בירוק בפתח קניון נחל מסור.
לינה: בשטח.
עונה מומלצת: חורף
לוגיסטיקה: אנחנו טיילנו עם לווי של רכבי שטח. ביום הראשון הם יכולים לנסוע בצמוד לאופניים וביום השני הם נעים בציר אחר לנקודת הסיום. על הרכבים ניתן להעמיס את כל האוכל ושאר הציוד. כדאי להצטייד גם באוהלים, ביגוד חם, ועצים למדורה.

עניין:
ביום הראשון נבקר בשדה הבולבוסים שלמרגלות הר צין הוא הר ההר. הבולבוסים תופעה גיאולוגית מעניינת מאד שעדיין ללא הסבר מדעי מקיף.
המסלול עובר באזור יחסית לא מטוייל כאשר ביום השני נגיע לנחל מסור דרך אזור מבותר וקשה לניווט ללא שבילים מסומנים. ברקע נראה את החומה האדירה של הרי אדום הסוגרים על הערבה ממזרח. הקניון בנחל מסור יפה והמרחב ממערב להם שומר עדיין על צביון פראי.
יום ו
מאורון נרד בכביש התלול היורד בהר החלק אל מפעל הפוספטים בנחל צין. מיד לאחר הגשר מעל נחל צין נזהה את דרך העפר הפונה מערבה ועוברת מצפון להר ההר. רכב הליווי צריך לעבור דרך המפעלים כדי לעקוף את מסילת הרכבת ולהמתין לנו בפנייה לדרך העפר הפונה לכיוון נ.ג. 312 שמעל נחל חצבה. נרכב בדרך הרחבה ונעקוב אחר השילוט לכיוון שדה הבולבוסים שמדרום להר צין. בשל אתרי הכרייה האזור משופע בדרכי עפר שלא כולן מסומנות ויש לשים לכך לב. שדה הבולבוסים הוא אתר מרהיב. הבולבוסים מוטלים בשטח באי סדר ויוצרים מראה מאד מיוחד. השדה הוא שמורת טבע בתוך שטח הכרייה ומפעלי הפוספטים ניאותו לשמור אותו. אגדה ידועה מספרת " בראשו של ההר (הר צין) עמדה עיר. פעם בא אל תושביה עובר אורח, אך תחת לקבלו בסבר פנים יפות ביקשו לעשות בו מעשים מגונים. אז כעס עליהם אללה, הפך את עירם וקברם תחת ההר. האבנים המעוגלות הן ראשיהם המאובנים של החוטאים."
אם הסבר זה לא מספיק משכנע, נעבור להסבר המדעי. ראשית להבדיל מהבולבוסים במקומות אחרים בנגב (ראה http://biking.boker.org.il/fsuggest.htm) המצופים צור הרי כאן רובם בנויים מגיר נקי. צפיפותם מגיעה ל-15 למטר רבוע וקוטרם נע בין 20 ל-50 ס"מ. במרכז כמה מהם נתגלו מאובנים של דגים ושיני כרישים שיתכן שהיוון את גרעין ההשקעה שסביבו נוצר הבולבוס. היוצרות הבולבוסים היא עדיין חידה הממתינה לפתרונה. כדאי להוסיף כמה משפטים על הר ההר שנשקף מולנו. ההר זוהה בעבר כמקום קבורתו של אהרון (זהוי נוסף נמצא בג'בל הארון מערבית לפטרה- ראה מסלול טיול בירדן באתר זה) הוא הר משאר טיפוסי המתנשא לגובה של 130 מטר מעל בקעת צין. שכבת הגיר הקשה שומרת על המשטח העליון מפני סחיפה והיא יוצרת מעין מצוק מעל שכבות החרסית הרכות הבונות את חלקו התחתון. למי שיש זמן כדאי לעלות ברגל בשביל המטפס להר מדרום.
משדה הבולבוסים נרכב מערבה ונרד בואדיון שיוביל אותנו אל מסילת הרכבת. נעבור מעליה ונפנה שמאלה בדרך הרחבה כ-ק"מ עד שנגיע לדרך העפר המטפסת אל המדרונות של שלוחת צלמון. זו גם הנקודה שבה נפגוש את הרכב שאמור להגיע דרך מפעל הפוספטים. דרך העפר מטפסת ממזרח לנחל תבן ואין בעיה למצוא אותה בשטח. אנו נכנסים לתוך מטווח 80 של חיל האוויר. בשטח מפוזרים שלדות ושאר מטרות למטוסים ולכן יש להקפיד לא לסטות מהדרך. הדרך מתחברת ליד נ.ג. 312 לדרך עפר הנמשכת לאורך שלוחה מעל נחל חצבה. באזור נ.ג. 404 (אוטובוס ישן נמצא בסמוך לדרך) ניתן להתארגן לשינה. צפונה מצלעות רכס חצרה צונחות בתלילות אל בקעת נחל צין. וקרוב יותר ניתן להבחין בארובת מפעל הפוספטים של נחל צין שפולטת עשן לבן. באזור הסמוך לנו אתרי כריית פוספטים.
בכלל אי אפשר להתעלם מהנוכחות של מפעלי הפוספטים ולמפגע הנופי שהם מותרים בשטח. מפעלים אלה השייכים לחברת "רותם אמפרט" מעסיקים קרוב לאלפיים עובדים (במעגל השני 10000 עובדים) ואין ספק שבמצב הכלכלי הנוכחי הם תורמים לכלכלת המדינה. הם גם יותר מודעים לתיקון ולשיקום מפגעים אך עדיין עבודה רבה לפניהם.
בולבוס בעין הגיאולוג - עופר שמואלי
שבת
המטרה היא להגיע דרך השביל המתחיל בסמוך לנ.ג.404 (המסומן בקו שחור מקווקו במפת הסימון) בכיוון כללי מזרח עד נחל מסור. הבעיה שאיו התאמה בין הסימון במפה למיקום השביל בשטח. בשטח יש מספר שבילים שאינם מופיעים במפה. האזור מבותר על ידי ואדיות (שייכים לאגני הניקוז של נחל חצבה ונחל מסור) אך התבליט נראה די דומה ולכן ההתמצאות קשה. G.P.S יכול להועיל ולהקל על הניווט. בכל מקרה יש לשמור על כיוון התקדמות מזרחה. זהו אזור די פראי וכמעט לא מטוייל ולכן זוהי חוויה לרכב כאן. לגבי הרכיבה. רוכב מיומן יכול לרכב כ-80 אחוז מהדרך. יש קטעים קלים לרכיבה ויש קטעים טכניים. בדרך נחלוף על שני מפלי פרסה גדולים ויפים. הירידה אל נחל מסור היא רגלית מנ.ג. 215 . אחר נמשיך בערוץ נחל מסור כאשר הר מסור בולט למרחוק.
נחל מסור (בערבית הוא נקרא ואדי מונשר וגם ואדי אבו סוירה) יורד מרכס מחמל אל צפון הערבה והוא מתחתר לאורך השלוחה הצפון מזרחית של שבר סעד-נפחא. שבר סעד-נפחא הוא שבר תזוזה אופקית המבתר את הנגב לרוחבו ונמשך הלאה לתוך סיני. באזור זה הוא מתפצל לשני שברים היוצרים צורת V . לאורך הסעיף הדרום מזרחי מתחתר נחל מרזבה. שברים אלה מכתיבים את המהלך הישר של הנחלים הללו. לפני המפגש עם השביל המסומן באדום נגיע למקום בו שכבות הסלע צונחות כמעט אנכית לערוץ –מראה מדהים. נמשיך במורד הנחל עד למפגש עם דרך העפר המגיעה מבית ספר שדה חצבה.
מומלץ ללכת ברגל בקניון היפה (שביל אדום) שאורכו כ-300 מטר ובו מכתשות המתמלאות לאחר שיטפון ולשאפתנים עומדת האפשרות לטפס להר מסור במסלול המעגלי. הנסיעה לכביש הערבה היא בדרך עפר טובה העוברת בנוף טיפוסי לערבה ושוב דרך שטח אש פעיל
מקורות
סקר נוף בצפון הערבה – שיפולי רכס מחמל, אזור נחל מסור – מאת אריק דביר. החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה חצבה, תשמ"ב 1982 .

מדריך ישראל – הר הנגב וחבל אילות, משרד הבטחון- ההוצאה לאור 1979 .
הר מסור
מבט ממזרח אל הר מסור הבולט בנוף.