מסלול 1: גרמה- אוצ'ישאר, גומדה, אורטיסאר- גרמה
מבט אל הכפר איברהים פאשה
עניין
ביקור במצודת אוצ'ישאר שממנה תצפית נהדרת אל אזור ארובות הפיות. ביקור בכפר איברהים פשה שעדיין שומר על צביונו האותנטי. רכיבה בערוץ הגומדה שבו מערות קולומבריום רבות. ירידה בדרך עפר צרה לכפר גרמה בנוף מדהים של חרוטי טוף.
זקן בא בימים באיברהים פאשה
מידע
אורך המסלול: 40 ק"מ
זמן: 10 שעות
דרגת קושי: קשה. המסלול כולל קטע רכיבה קשה בתוך ערוץ זורם מים.
אומוט. צילם: עמוס אופנהיים
פירוט המסלול
רכיבה בדרך העפר העוברת במקביל לכביש לאבאנוס ולפני הכפר קאבושין פונים ימיה בכביש שהופך לדרך עפר ומטפס מעל ה-white valley . הדרך עוברת בין מטעים של משמש שבתחילת חודש אפריל פורחים בצבע לבן ורדרד. חוצים את הכביש המוביל לגרמה ומטפסים בכביש צר ראש הכפר הציורי אוצ'ישאר שבראשו מבצר הבולט למרחוק. למרגלות המבצר מספר חנויות ודוכן לממכר פירות יבשים ומיני גרנולות-חטיפי אנרגיה נפלאים. העליה לראש הצוק עולה 2.5 לירות טורקיות. הצוק כולו מחורר ככברה ושמש כמקום מפלט לתושבי הכפר הקדום בעת שהותקפו על ידי אויב.
מלמעלה תצפית יפה על כל האזור מהר ארג'יאס המושלג ובצפון מערב ועד להר חסאן המושלג בדרום מזרח. מלמטה נשקף הכפר על רחובותיו ובתיו הבולטים בגגותיהם האדומים. בחלקים התחתונים של הכפר נשתמרו הבתים הישנים שעוברים כיום שחזור. מאוצ'ישאר ממשכים בכביש ופונים ימינה בסמוך למסעדה בשם Yemani. ממשיכים בדרך עפר שמטפסת לאוכף בין שתי כיפות בולטות. העליה לראש האוכף תלולה. ממשיכים בדרך עפר דרך חלקות מעובדות ואחר יורדים לכפר איברהים פשה. זהו כפר לא מתויר שבמרכזו ככר קטנה ומספר חנויות. אנו קנינו גבינה וירקות טריים וישבנו לאכול ארוחת צהרים פשוטה וטעימה.
מהככר יורדים בכביש העובר מעל גשר שממנו נשקף מראה מרהיב של הכפר שצריח המסגד בולט על קו הרקיע. ממשכים בדרך עפר דרך שטחים מעובדים. באחת החלקות ראיתי בחורה החורשת עם מחרשת ברזל המחוברת לסוס. פונים ימינה לשביל היורד דרך אזור של חרוטי טוף אל ואדי עמוק שבקרקעיתו עצי צפצפה דקי גזרה. הקטע האחרון של הירידה תלול מאד. הדרך מטפסת מהערוץ ועוברת בסמוך לכנסיה חצובה בתוך גוש סלע ענקי. לאחר כ-500 מטר פונים שמאלה בשביל תלול אך רכיב שיורד לערוץ. מכאן מתחיל קטע רכיבה קשה בינות עצים וגזעים ובתוך הערוץ שבו מים זורמים. בקטעים מסוימים אין ברירה אלא לרכב בתוך המים. קשה לסיים את הקטע הזה עם נעליים יבשות. במספר מקומות לאורך הקניון חצובים מאות מערות קולומבריום ששימשו לגידול יונים.
בכלל עבודות החציבה שהושקעו בקירות לאורך כל הדרך הן מדהימות בהיקפן. קטע הרכיבה בקניון אורך כשעתיים והיציאה ממנו היא בדרך עפר המטפסת בחזרה למעלה אל הרמה ויורדת בתלילות אל תחתית הכפר אורטיסאר. במהלך הירידה כדאי לעצור ולצפות בקומפלקס האדיר של הכפר הבנוי קומה מעל קומה ובתוכו מערות חצובות. הדרך מטפסת מתחתית הכפר דרך בתיו הישנים אל מרכז הכפר שבו חנויות מזכרות לתיירים ובתי קפה למקומיים.
גם כאן יש מצודה גבוהה ובה מערות חצובות בדומה לזו של אוצ'ישאר.
ממשיכים בכביש הראשי היוצא מהכפר ומגיע לצומת עם הכביש המוליך לאורגופ. ממשיכים ישר ומיד פונים ימינה בדרך עפר שתטיס אותנו מטה אל ארובות הפיות. בחלקה התחתון הדרך חצובה בטוף ומהוה מעין מסלול למזחלות שלג, כך שבסיבובים ניתן לטפס על שיפועי הצד מבלי שהאופניים יחליקו . זהו קטע ירידה בנוף מדהים של עמודי טוף גבוהים ומחודדים. הדרך יורדת ועוברת ליד חוות הרכיבה ומשם הדרך קצרה לכפר גרמה.
זקן בכפר איברהים פאשה. צילם: גלעד דותן
מפות (הכין: ראובן פליישר)