על האתר
בדואים בואדי בעבע במערב סיני
"שנינו: "על המדברות אומר ברוך עושה מעשה בראשית" (משנה ברכות ט, ב). פגישה עם המדבר הרי היא פגישה עם בריאה כפי שיצאה מתחת ידיו של הבורא. יצירה אלוהית שלא חלו בה ידי אדם: לא שפרו, לא תקנו; ומתוך כך גם לא קלקלו."

מסיני בא, עיונים בפרשות השבוע, מאת הרב יהודה שביב, מוסד הרב קוק, ירושלים, 2004.
אני זוכר את המדבר- חיים גורי
עולם אחד הרבה מדבריות
מפת תפוצת המדבריות העולמית
באופן אחר הוא הרעיון לשלב טיול עם רכיבה בשטח כאשר הדגש הוא על טיול שהמטרה העיקרית היא להכיר את השטח וללמוד על הצמחיה בעלי החיים והאדם שנמצאים בו. ההתמקדות תהיה במדבריות, אותם האזורים שהחיים בהם נמצאים תמיד על הסף. ההרים והערוצים החשופים לשמש הקופחת ביום ולרוח המקפיאה בלילה. אותם האזורים שבהם היופי הוא פראי ועצום. המטרה תהיה במהלך השנים הקרובות לבקר בכל המדבריות בעולם או לפחות לאלה הפתוחים לישראלים מדבר צ'לבי בקניה, מדבר תר בצפון הודו, מדבר אטאקמה בצ'ילה, מדבר קלאהרי ומבר פטגוניה, מדבר סונורה ומואב בדרום ארצות הברית ובגדול בכולם בסהרה
ובעוד מדבריות שלא הזכרתי. לצערנו כמה מהאזורים המדבריים היפים ביותר נמצאים במדינות שאין להן קשרים דיפלומטיים עם ישראל, אבל אולי השלום שבפתח יאפשר לנו בעתיד הצצה לעולמות רחוקים אלו.

ג'בל מחרום במזרח סיני (צילם חזי יצחק)
אופני ההרים התפתחו בקצב מסחרר במהלך השנים האחרונות. שלדות מחומרים קלים, בולמי זעזועים מיוחדים, מערכות הילוכים משוכללות, אמצעי ניווט וגלגלים חזקים במיוחד. נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כדי לייצר את הרכיבים השונים. שכלולים אלה הופכים את הרכיבה לקלה יותר ומשפרות את אמינות האופניים בשטחים קשים. על אף כל זאת אין תחליף לרוח הרוכב, או כפי שטוענת הסיסמא של השיריונאים "האדם הוא הפלדה". עדיין הרוכב חייב להעניק את האנרגיה הדרושה להנעת האופניים ולא מנוע. עדיין הרוכב חיב להיות איתן ברוחו ובגופו כדי להתגבר על מכשולים בדרך. הוא או היא חייבים להיות בעלי סיבולת לקור וחום לרוח ולגשם, ולעיתים להמשיך ולרכב גם שהגוף מותש, וו לא תופעה נדירה.

בשל ההתפתחות הטכנית של אופני ההרים האתגר ברכיבה עבר לשבילים או למה שנקרא single track . הרכיבה בשבילים כאלה דורשת יכולת שיווי משקל ומיומנות טכנית והיא כוללת ירידות ועליות תלולות, קטעי רכיבה על אבנים ולעיתים אף סחיבה של האופניים על הכתף. אי אפשר לתאר במילים את ההרגשה של רכיבה בשביל כזה שמידי פעם אתה צריך לצבוט את עצמך כדי להאמין שאכן רכבת כאן עם אופניים. צריך לזכור תמיד שהאופניים הם האמצעי ולא המטרה בפני עצמה. והשאיפה צריכה להיות לנסות ולקשור את המסלול עם היבטים גיאולוגיים, ביולוגיים, ארכיאולוגיים או אנתרופולוגיים ולהכניס לטיול תוכן מלבד הרכיבה עצמה. לכן אם נחוץ ללכת קטע מסוים ברגל ולהשאיר את האופניים מאחור או לעבור קטע מסוים רגלית עם האופניים על הכתף אז רצוי לעשות זאת גם אם זה בא על חשבון מספר קילומטרים של רכיבה.

רב המסלולים המופיעים באתר זה מוקדשים לנגב ולמדבריות נוספים בעולם. הנגב על שפע דרכי העפר שבו ועל שבילי הגמלים החוצים אותו הוא אזור אידיאלי לרכיבה, כמובן במגבלות של שטחי האימונים של צה"ל. הנגב פורש בפני המטייל תופעות מגוונות . קניונים מרשימים, מכתשים המיוחדים רק לארצנו, שרידי עבר מתקופות פריהיסטוריות, וערים נבטיות שהן שריד לתרבות מפוארת שעברה מן העולם ובדואים שנמצאים במעבר ליישובי קבע וכמובן מרחבים שעדיין נותרו בנגב. המדבר אינו משעמם אלא מרתק אלא שצריך להכיר אותו ןלחקור את צפונותיו. ואמר כבר הנסיך הקטן:" סוד יופיו של המדבר הוא שאי שם הוא טומן בחובו מקור מים חיים".

במבוא זה נביא אינפורמציה על תכנון מסלולי אופני הרים, מעט פרטים טכניים לבחירת סוג אופניים, שמירת טבע ואופניים וכן על ציוד שכדאי לקחת לטיול. וכדי לחזק את הצד הרוחני נביא באישורו של אברהם שקד שכתב מאמר נפלא שנקרא בשבח המדבר*. כן מופיעים למטה קישורים לאתרים המספקים אינפורמציה על המדבריות הגדולים בעולם (רב האתרים באנגלית).