מסע בארץ ההימבה
מסע בארץ ההימבה- נמיביה
לאור המדורה באוטיג'נדה
רשמים מהמסע

המסע התקיים ע"י  חברת "נתור טופ" בחסות מגאזין "טבע הדברים".

השתתפו במסע: חזי יצחק, אהרון בנאקוט, מני חיון, ברק ואברהם לודוויג, גלעד הורוביץ, איתן בינו, דורית פומרנץ, ניר פינקלשטיין, חיים בן-נון, שאול לוי, אריה ברלב, מני שפירא

שותף לארגון ותכנון המסע: צחי פלג, חברת 'נתור טופ'

הערב ירד וקרני האור האחרונות נעלמו מעבר לעץ הבאובאב הענק שזה עתה סימנו למדוד את היקף גזעו האדיר – 8 מטרים! עוד כשני ק"מ של רכיבה הפרידו בינינו לבין הכפר הקטן אוטיג'נדה, כפרם של בני שבט ההימבה. המשכנו לרכוב במעלה הרמה המרכזית של חבל הקוקלנד שבצפון מערב נמיביה.  הרוכבים הראשונים הגיעו לכפר ומיד פנו לאחור לאחר שעשרות מתושבי הכפר יצאו לקראתם, חלקם שיכורים כלוט  מבירה ומיין ששתו בפאב שמרכז הכפר. אני הגעתי כדקה מאוחר יותר וגם נתקלתי בחומת האנשים שעצרה את הכניסה לכפר, המפגש בהחלט לא היה נעים, אך היינו חייבים לקבל מידע מהמקומיים  לגבי נקודת המפגש שקבענו עם הרכבים המלווים שלנו. הסתכלתי על פניהם של האנשים וניסיתי לאתר ביניהם פנים ידידותיות ופניתי לבחור שפניו הקרינו אינטליגנטיות ושאלתי אותו האם הוא דובר אנגלית. הוא השיב בחיוב. שאלתי אותו היכן הצומת של דרכי העפר שמובילה דרומה לכיוון הכפר אורפאנבי? הצומת שעליה סיכמנו מראש כנקודת  המפגש. היה לי ברור שבסבך דרכי העפר העוטף את הכפר ובחשיכה אין לנו סיכוי לאתר ללא עזרה את מקום המפגש.  הוא הצביע לכיוון של הצומת ושאלתי אותו אם יסכים  ללכת ולהראות לנו במדויק את המקום, הוא הסכים וכך הלכנו/רכבנו אחריו בחשיכה כק"מ וחצי עד שהגענו לצומת המבוקשת, אך לאכזבתנו, הרכבים לא היו שם. היינו שמונה רוכבים לאחר יום רכיבה מתיש שבו טיפסנו במעלה מעבר ההרים ואן זיל והיינו הראשונים  בהיסטוריה לעלות אותו ברכיבה.

מידע נוסף על מדבר נמיב
מפת תפוצת המדבריות העולמית
מדבריות נוספים בעולם
עץ הבאובאב הענק
היינו תשושים ורעבים ואיתנו תרמילי רכיבה קטנים שהכילו רק מים. ביקשתי ממלוונו ששמו היה ספארו, ללכת לכפר ולקנות לנו מעט אוכל ושתייה ונתתי לו מאה שטר של מאה דולר נמיביים. הוא הלך ואנו הלכנו לקושש עצים והדלקנו מדורה כדי להתחמם. היה לנו ברור שיתכן ונצטרך להעביר את כל הלילה לאורה של המדורה. התווכחנו בינינו לגבי החזרה של הבחור מהכפר, היו כאלו שטענו שהוא לא ישוב ויטול את הכסף לעצמו. אני הייתי סמוך ובטוח שהוא יחזור- סמכתי עליו. ואכן לאחר חצי שעה הוא שב עם מספר פחיות שתייה קרות וחבילות ביסקוויטים ואף עם קופסת לוף. היינו רעבים וחיסלנו במהירות את המזון. הוא גם הביא עימו מעין גרזן קטן שעימו הוא כרת ענפים גדולים מעצי המופאני שגדלו בסביבה, תגבורת רצינית למלאי עצי ההסקה שלנו. הכוכבים ושביל החלב נצצו בשמיים הצלולים של חצי הכדור הדרומי וקולות אנשים עלו ממספר בקתות קרובות. לא ידענו מה ארע לשלושת רכבי השטח שלנו שהיה עליהם לעשות מעקף גדול וקשה של כ-150 ק"מ. הערכנו שאולי טעו בדרך או שארעה להם תקלה טכנית שעכבה אותם. אזרנו אומץ והחלטנו ללכת עם ספארו שהפך למושיע שלנו לכפר ולקנות עוד מזון.
אופניים בואן זיל פאס

ארבעה מאיתנו הלכו איתו לכפר והיתר נשארו ליד המדורה. הגענו לחנות שבמרכז הכפר, בפנים רקדו מספר צעירים לצלילי מוזיקה שבקעה מטיפ והדיפו ריח חזק של אלכוהול. היינו רגילים כבר לתופעה זו של שכרות של בני ההימבה – אחת מהבעיות הקשות שנוצרו בעקבות המפגש עם האדם הלבן. המוכרת שניצבה מאחחורי הדלפק הגבוה הייתה אישה בריאה ששלטה ביד רמה בנעשה בחנות.קנינו עוד ארבע קופסאות לוף ופחיות שתייה ובדרך חזרה קנינו עוד עצים למדורה. חזרנו לחבורה וחיממנו את קופסאות הלוף במדורה וחיסלנו אותן ללא כל קושי, והפלא ופלא, הן היו אפילו טעימות והזכירו לנו ימי מילואים. נפרדנו מספארו ובקשתי ממנו שישוב אלינו בבוקר כדי שביחד נחליט מה לעשות. ישבנו מסביב למדורה שהפיגה את צינת הלילה. בסתר ליבי שמחתי על המצב, הנה יש לנו הרפתקאה שתיזכר לעד ואף קיוויתי שהרכבים לא יגיעו עד הבוקר, כדי שיהיה לנו מה לספר...

היפה מכולן

לילה זה היה אחד משיאי המסע בן השבועיים שלנו בנמיביה, מדינה ששטחה גדול משטח גרמניה ואנגליה ביחד ואוכלוסייתה מונה רק שני מיליון תושבים. מדינה צעירה שקבלה את עצמאותה ב-1990 ומנסה לשמור על סדר, ממשל תקין ועל יחסים טובים בין הקבוצות האתניות השונות ובעיקר בין לבנים, צאצאי הקוליאניסטים הגרמנים והאנגלים לבין השחורים. מדבר נמיב, משתרע לאורך כ-2000 ק"מ במקביל לקו החוף עם האוקיאנוס האטלנטי והוא נוצר כתוצאה מזרם הבנגולה הקר המגיע מיבשת אנטאקטיקה והמונע התפתחות של ענני גשם אך יוצר ערפילי בוקר שחודרים עד למרחק של 80 ק"מ מהחוף. מדבר שגיאולוגים מעריכים את גילו ב-55 מיליון  שנה והכולל בתוכו נופים מגוונים של דיונות חול ענקיות, ואזור הררי בצפון. בשפת שבט הנאמה היושב בחלק הדרומי של נמיביה, פירוש המילה נמיב הוא מקום שאין בו כלום כלומר ישימון, אך מסתבר שהגדרה זו היא לא מדויקת.

צמח הולווצ'יה - אלוף השורדים במדבר נמיב

במרחבים אלו התפתחו במשך השנים  צמחים ובעלי חיים מיוחדים במינם שהצליחו לפתח מנגנונים מיוחדים כדי לשרוד בתנאי המדבר השונים. הטל הרב מאפשר את קיומם של חיפושיות וצמחים מיוחדים שאחד המפורסמים שבהם הוא צמח הוולוצ'יה (Welwitschia Mirabilis)  מסוגל לחיות במשך מאות שנים וגילם של מספר פרטים אף נאמד ב-2000 שנים. לצמח זה רק שני עלים בלבד שמסתלסלים ויוצרים מעין כדור. את המים הדרושים לקיומו הוא מקבל מהטל הנאגר  על פני העלים וכן באמצעות מערכת שורשים עמוקה.

הגענו למדבר נמיב גם לפגוש בבני שבט ההימבה שבנותיו מורחות את עורם במשחה אדומה שהם מכינים מחמאת בקר ומאבקה של אבן חול אדומה. ואם כבר הגענו לכאן, אז למה לא לרכוב על אופני הרים כדי להעצים את חווית המפגש עם המקומיים. כבר שנים שאני  חולם לרכוב במדבר נמיב במסגרת המטרה הגדולה לרכוב בכל המדבריות בעולם. כבר רכבתי במדבר גובי, במדבר דאנאקיל בין אתיופיה לאריתריאה, ברמה הטיבטית הגבוהה ובצפון הסהרה במרוקו.  והנה לאחר כמעט שנה  של תכנון וארגון הצלחנו לארגן קבוצה של רוכבים ולממש את החלום לרכוב במדבר העתיק בעולם.

לחיות פשוט ע"פ ניר פינקלשטיין
מצגת מהטיול: ניר פינקלשטיין
פיל מדברי בהואניב

אחד מבעלי החיים שמאד רצינו לראות היה הפיל המדברי הייחודי למדבר נמיב. זהו כנראה תת מין של הפיל האפריקאי והוא מותאם לתנאי היובש המדבריים. פילים אלו מסוגלים לעבור כ-80 ק"מ ביום במהלך חיפושם אחר מים. יצאנו מהכפר סיספונטיין שבו הייתה תחנת הדלק האחרונה לפני הכניסה לחבל הקוקלנד. שכרנו את שירותיו של מדריך מקומי וירדנו בדרך עפר חולית במורד נחל הואניב. את אזור ההרים חוצים מספר ואדיות גדולים שמים זורמים בהם רק לאחר שיטפונות ובדרך כלל הם נבלעים בדיונות החול שלאורך חוף  השלדים. כך נקראת רצועת החוף שבצפון מדבר נמיביה בשל האוניות הרבות שהתנפצו על החוף ורק שרידיהם החלודים נותרו. ואדיות אלו שבהם התפתחה צמחייה הם מעין נאות מדבר בנוף הצחיח ומנקזות אליהם את בעלי החיים. השמועות בסיספונטיין אמרו שיש לנו סיכוי טוב לראות הפילים. הפילים הללו הן חיות מסוכנות מאד כאשר מפריעים את שלוותם,  ופיל זועם יכול בקלות למחוץ למוות אדם לא זהיר. הדרך הייתה חולית ומספר פעמים נאלצנו לדחוף את הנגרר שעליו העמסנו האופניים. עצים גדולים צמחו באפיק וגללים גדולים של פילים היו מפוזרים בכל מקום.  אבל החיות הראשונות שראינו היו דווקא ג'ירפות חינניות שהלכו בשולי הוואדי. מדהים לחשוב שג'ירפות שהתרגלנו לראות אותן רק בגן החיות, חיות כאן חופשיות בטבע. היום נטה לערוב והנה ממולנו ראינו פיל גדול שאכל לו להנאתו. הפיל שכנראה הופתע החל לנופף באוזניו הענקיות לפנים ולאחור, התנהגות אופיינית של אזהרה והמדריך בקש מכולם לא לרדת מהרכבים. הפיל התעצבן והחליט להתקדם לעבר מכוניתנו, גלעד שנהג ברכב לא הצליח לשלב להילוך וכבר ראיתי כיצד הפיל מועך לנו את המכונית ואז תודה לאל המכונית זינקה קדימה והתרחקנו מהפיל העצבני. הפילים הבאים שראינו היו רגועים יותר. המשכנו להתקדם ויצאנו מהאפיק ומשביל ההליכה של הפילים והתמקמנו לחניית לילה מתחת לגבעה נמוכה.

המשך בקרוב...

נוף בדמרלנד
מידע שימושי

לוגיסטיקה:

אנו שכרנו אתת שירותיה של חברת   בוינדהוק. חברה זו סיפקה לנו את הרכבים ואת כל ציוד הקמפינג וכן שירותי חילוץ שהשתמשנו בהם שלוש פעמים המהלך הטיול.

ניתן ליצור קשר עם ג'וליה ולקבל מידע נוסף.

Julia Araes

Fax: + 264 61 309 061

Mobile: + 264 (0) 81 232 1213

www.uniquetravelnamibia.com

דגשים למסע בנמיביה ולקוקלנד בפרט.

1. חשוב ביותר להצטייד בטלפון לוויני וב-GPS עם מפות עדכניות של נמיביה. אנו קבלנו את ה-GPS מהסוכנות בוינדהוק והוא מדויק להפליא  וחשוב ביותר.

2. כדאי לשכור רכבי טויוטה הילקס ולא רכבי ניסן. רכבי הטויוטה הם עמידים יותר בתנאי השטח הקשים של הקוקולנד.

3. חשוב מאד להצטייד ב-2 צמיגים רזרביים לכל רכב ובכל מקרה לבדוק את הצמיגים בקפדנות לפני היציאה ולהתעקש לצאת עם צמיגים במצב מצויון.

זה יחסוך המון עוגמת נפש בהמשך. ניתן לתקן פנצ'רים במקומות מאולתרים עד סיספונטיין.

4. את כל המזון אפשר לקנות ברשתות הגדולות בוינדהוק שם ניתן למצוא כמעט הכל. ניתן להצטייד בשימורים ובבסיקוויטים גם באורפאנבי. הבעייה היא עם לחם.

אנו קנינו גם קמח והכנו פיתות לבד. אופציה נוספת היא להצטייד בקרקרים.

5. כדאי להצטייד במים מינרלים. בקמפינגים יש מים טובים לשתיה.

6. לאורך כל המסלול יש קמפינגים טובים ניתן גם להתקלח בהם. המחיר הוא אחיד 60 דולר נמיביים לאדם כ- 30 ש"ח. ראוי לציון הקמפינג על גדות הקוניני וכן קמפינג מכרה השיש

מצפון לאורפאנבי.

7. חשוב שבקטעים הקשים ינהגו נהגי שטח מנוסים. הדרך מאוטיג'נדה לאוקטוונגי קשה מאד. יש לנהוג בקטעים הקשים בהילוך 4L ולא לגעת במצמד.

שמירה על תקינות הרכבים, תחסוך זמן, עגמת נפש וכסף

8. אנו שכרנו עגלה נגררת להסעת האופניים. זהו הפתרון היחיד האפשרי מכיוון שעל גגות הרכבים מותקנים אוהלים.

9  את הואן זיל פאס לא ניתן לעלות עם הרכבים אלא רק לרדת וגם הירידה דורשת נהגים מיומנים ביותר.

10. צריך לשקול לבצע את המסלול בכיוון ההפוך כלומר להתחיל מהקוקולנד ולרדת דרומה לחוף השלדים. קטע רכיבה מדהים יהיה מאוקוונגי עד למרינפלוס דרך הואן זיל פאס.

מתחתית הואן זיל פאס יש שביל רכיבה שעובר למרגלות ההרים עד לקוניני. מידע נוסף על שבילים באזור וסיוע בארגון ניתן לפנות לסקול בדוא"ל: koos.cunene@iway.na

טלפון: 0026465685021  שביל זה הוא בשימוש בני ההימבה. בקוניני כדאי מאד להשאר לפחות יום ולרכוב מערבה לאורך הנהר.

11. בהואניב אסור לרכוב בשל הפילים המשוטטים במורד הנחל. בכל מקרה כדאי לשכור את שירותיו של מדריך מקומי (ג'והן קלמנס בסיספונטיין).

12. לגבי כדורי מלריה. האיזור המסוכן הוא רק הקוקולנד ולכן יש ליטול כדורים  יומיים לפני הכניסה לקוקלנד ולהמשיך שבוע אחרי היציאה ממנו.

13. חנות אופניים  מצויינת שבה ניתן להשיג הכל היא Cycletec בוינדהוק ב- 324 Sam Nugoma Road .  טלפון    264-61244324

דוא"ל: cycletec@cycletec.com.na

14. הטסת אופניים: בהלוך טסנו באל על ואחר SAS ולא שלמנו על האופניים. בחזרה נאלנו להוסיף כ- 225 דולר נמיביים לאדם בוינדהוק שזה סכום לא גדול.

15. מפות: Globetrotter Travel Atlas- Namibia Fifth Edition ניתן לקנות ב- Anazon

מפה שימושית של הדרכים בנמיביה בקנ"מ של 1:2,000,000 המחולקת חינם לתיירים היא: Namibia, Map 2008/9

המפה של Shell של הקוקלנד מאד שימושית אם כי היא מכילה אי דיוקים רבים.

16. ספרות:

The Namib by Mary Seely. Published by Shell namibia Ltd. 1992

מדריך Bradt  לנמיביה. נכתב ע"י Chris Mclntyre. מהדורה שלישית 2007. מכיל מידע רב על נמיביה ומעט על קוקולנד.

על השבטים בנמיביה כדאי לקרוא: Peopls of Nambia by J. S. Malan. Rhino Publishers, 2004.

ספר מצוין עם תמונות מדהימות של בני שבט ההימבה והבושמנים הוא:

Namibia-Africa's Harsh Paradise. Anthony Bannister & Peter Johnson. C. Struik Publishers. Cape Town/ Johannesburg.

כתבהמעיינת  על ההימבה התפרסמה ב"טבע הדברים"  23, יוני 1998, 14-41. ההימבה שבט אדומי העור- דרור הבלנה.