אל חוות הבודדים ברמת נגב- "אנחנו משווקים את מה שיש, מרחבים ושקט"

רע'זלן
עניין

ביקור שתי חוות בודדים, חוות נחל חווארים וחוות חולות מקמן, אחד הפרויקטים הייחודיים לרמת נגב . רכיבה באזור רכס בוקר וירידה באחד היובלים של נחל זיתן בו יש גב מים שאינו מופיע על אף מפה. המשך בדרכי  העפר של נחל משורה  ונחל הבשור.

שדות ירוקים
מידע

זמן: 7 שעות

מרחק: 45 ק"מ

דרגת קושי: בינוני. רב המסלול על דרכי עפר למעט קטע אחד באורך של כ- 3 ק"מ ללא שביל

נקודת יציאה: שער מדרשת בן גוריון.

נקודת סיום: חוות חולות מקמן בחולות משאבים

עונה מומלצת: כל השנה למעט הקיץ

מפות: מפת סימון שבילים מספר 15 ו- 16.  מפת שבילנט לאזור רמת הנגב בקנ"מ של 1:50,000

הערה: אזור הר בוקר הוא שטח אש ולכן ניתן לטייל בו רק בסופי שבוע. כמו כן , הוא שמורת טבע ללא שום שביל מסומן, כך שבאופן חוקי ופרדוקסלי לא ניתן לטייל  בו, אפילו שיש בו דרכי עפר ברוחב של 4 מטרים ויותר (קשה להבין את הגישה של רט"ג בנושא זה של שבילים מסומנים).

מידע נוסף על חולות מקמן
חוות נחל חווארים
יענק'לה גבע
תיאור הטיול: ( 9 לאפריל 2010)

ממדרשת שדה בוקר רוכבים על כביש 40 עד לבור חווארים ומשם ממשיכים בדרך עפר מסומנת בשחור שעוברת במקביל לכביש ומעל הקניון של נחל חווארים. לאחר מכן הדרך פונה מזרחה ומטפסת לכיוון חאן השיירות ולכניסה לחוות נחל חווארים של יענקל'ה ודורית גבע. יענקל'ה גבע איש נאות הכיכר לשעבר שעבד הרבה בסיני, הקים את חאן השיירות ואחר את חוות נחל חווארים שבה מטע זיתים וצימרים. המקום נראה כנווה מדבר ויענקל'ה אומר "שאפילו אם דורית תשתול מקל ארטיק באדמה הוא יפרח... " הפרויקט של חוות הבודדים נתמך באופן רציני על ידי מועצה האזורית רמת נגב ובקרוב כך כולם מקווים תיפטר גם הסוגייה של חוקיות החוות. לדבריו בחג הפסח האחרון עברו בנגב כ-50,000 מטיילים ולא נותרו מיטות פנויות בנגב. יענק'לה הקפיד להעסיק רק בדואים תושבי האזור ומשכורותיהם תהיינה זהות לעובדים ישראלים.

תצפית הר מחיה

מחוות נחל בוקר נטפס להר מחייה ונעצור במצפור ליפא גל שממנו ניתן להשקיף אל רמת עבדת ואל בקעת צין. מתחת למצפור מספר סלעי כהים המכוסים בשכבת פטינה ועליהם מספר ציורי סלע קדומים בעיקר של יעלים.

ציור סלע - הר מחיה
ממצפור ליפא גל נמשיך במעלה הדרך עוד כק"מ עד שנזהה קו אבנים שנמשך ימינה לאורך קו גובה.  זהו נק'ב גמלים שמתחבר לכביש צומת ציפורים-מחנה רמון וקטע נחמד מאד לרכיבה . מהשביל ניתן לראות את התיישבות הבודדים של יוני ואורלי שריר –"אורליה". לאחר החיבור לכביש נמשיך במורד   עוד כ-400 מטר ונפנה ימינה לדרך עפר תלולה היורדת אל נחל ציפורים. ממול רכס הר בוקר וניתן לזהות את דרך העפר שמטפסת אל הרכס מימין למחצבת ציפורים (לא פעילה). לאחר  הירידה התלולה נמשיך צפונה ונתחבר לדרך העפר שעולה לרכס בוקר.  העלייה לא תלולה מידי  מלבד קטע קצר לפני הפנייה ימינה לדרך היורדת אל נחל משורה.  ממשיכים עם הדרך עד עיקול של הנחל צפונה ומטפסים שמאלה לדרך עפר שנמשכת בכיוון צפון-דרום מעל נחל משורה.
גב רע'זלן
חוצים את הדרך לכיוון מערב ויורדים ללא שביל לואדי. ואדי זה הוא יובל של נחל זיתן ובו צמחייה רבה. כ-2 ק:מ במורד הואדי, גב מים גדול שאינו מסומן בשום מפה. את הגב הזה גילתה לי רע'זלן רועה בדואית מרת ציפורים שלוויתי אותה למרעה. לכן, אני קורא לגב מים זה גב רע'זלן . בשנים גשומות מתמלא הגב במים וניתן לשחות בו.
צמד חמד

הצאן שותה מגבי מים קטנים יותר שנמצאים בקרבת הגב הגדול. מגב המים, ממשיכים עוד כק"מ עד לדרך העפר העוברת בנחל זיתן. נפנה ימינה לכיוון קו פרשת המים בין נחל זיתן לנחל משורה.  דרך העפר המסומנת בשחור, עוברת בקער שבין כתף שבטה לבין המורדות  המערביים של נחל בוקר. דרך זו מתחברת לדרך שיורדת במורד נחל בשור ליד עץ שיטת נגב אדיר שקרס. ממשיכים עם הדרך לאורך נחל בשור עד ההתחברות לכביש, ליד מושב אשלים.

שיטת הנגב במפגש בין נחל משורה לנחל הבשור
מכאן ניתן לרכוב עד לצומת טללים לאורך הכביש הראשי או לאורך התוואי הישן. מצומת טללים ממשיכים ק"מ על הכביש הישן עד לכניסה לחוות חולות מקמן. חווה זו, מזכירה לי כפר אפרקיאי קטן וזו אכן הייתה ההשראה של רודני הירש שעזב את לימודיו באוניברסיטה ויצא למסע בג'יפ מדרום אפריקה לארץ. כך התחיל הרעיון של החווה שכולה בנויה מחומרים שנאספים מהאזור. אי אפשר שלא להתרשם מהמקום המיוחד הזה ומהחן שיש למבנים העגולים. החווה הוקמה על שטח שהוקצה לתיירות ולכן אין כאן בעיות משפטיות כמו לשאר חוות הבודדים ברמת נגב.
רודני הירש

כל מערכת הביוב עוברת טיהור והמים משקים את העצים שמסביב. בחווה מועסקים בדואים מהאזור והיחסים איתם טובים מאד, כמו אמר רודני: "כבר שנים שהמפתחות של הגיפ נמצאים בסוויץ ושום דבר לא קרה". פירוש השם מקמן הוא מקום מארב קטן וזה משום שהבדואים נהגו לארוב כאן לשיירות שעשו דרכן לכיוון עזה ואחר לשדוד אותן. כיום, הבדואים אינם אורבים יותר לשיירות והרכבים עוצרים בחווה באופן עצמאי...