אל קניוני מואב - נחל זרד וואדי אבן חמד
סלע דג התוכי בתחתית מפל הגיר בנחל זרד
"עתה קומו ועברו לכם את נחל זרד, ונעבור את נחל זרד, והימים אשר הלכנו מקדש ברנע עד אשר עברנו את נחל זרד, שלושים ושמונה שנה עד תם כל הדור אנשי המלחמה מקרב המחנה כאשר נשבע ה' להם." דברים, ב, 13.
קניון נחל זרד
השתתפו: חזי יצחק, אורי פולישוק, אורי בנימיני, שמוליק טל, אריה שנהב, עזרא שהרבני, חיים בר, גיא גרינוולד, גלעד דותן, דני זך, אלחנן סמואל. 3-5 למאי 2007.
פטרה זה בשביל בחורות- עזרא שהרבני
באופניים בנחל זרד- לא מומלץ !!!
על קניוני מואב- זיו שרצר
רשימת כתובות וטלפונים של המשתתפים
טיולי אופניים לאורך קו השבר
רועי צאן מטפילה
נחל זרד
שוב הירדנים הערימו קשיים ועוד טיול שמתוכנן כטיול אופניים קניוני מואב הופל לטיול רגלי ואולי טוב שכך, משום שבדיעבד, אולי עדיף לטייל בקניונים מופלאים אלו ברגל. המיוחד בקניוני מואב ואדום הוא כמויות המים הרבות שזורמות בהם במשך כל ימות השנה וכן התחתרותם בסלעי אבן החול האדומים היפים של מה שהגיאולוגים מכנים בשם תצורת א-דיסי (תצורה זו בולטת במיוחד באזור ואדי ראם). על פי שוקה עושר המים בקניונים במואב ובאדום לעומת מיעוטם בקניוני מדבר יהודה נובע ממאות נביעות באבני החול האדומות שמקורם במים פוסיליים כלומר מים מתקופות גשומות יותר וחלקם ממילוי חוזר מגשמים. בהרי מואב כמות המשקעים השנתית גבוהה יחסית וכן מספר ימי השלג ויתכן שזה גורם לחלחול איטי של מים שמזין גם הוא את המעיינות באבן החול.
קניון נחל זרד
הא ההסבר אשר יהא עם העובדות בשטח אין להתווכח וההולך במורד נחל זרד נפעם משפעת המים והמעיינות החמים והקרים הזורמים לכל אורכו של הנחל. שטח אגן ההיקוות של נחל זרד הוא 2520 קמ"ר וכמות המים הזורמת בו כתוצאה ממעיינות היא 27 מיליון מ"ק בשנה. נחל זרד הוא הגבול בין הרי אדום בדרום לבין הרי מואב בצפון.ההבדל הגיאוגרפי בשטח בין שני חבלים אלו מתאפיין בעיקר בהעלמות סלעי הגרניט ככל שאנו מצפינים וכן בעלייה בכמות המשקעים.
הגנים התלויים
הטיול בנחל זרד מקרבת ואדי עפרה ועד לנקודת המפגש עם הרכב אורך כ-11-12 שעות של הליכה מאומצת בתוך מים ועל אבנים. אין צורך להצטייד במים משום שאפשר לשתות מים נהדרים בנביעות הקרות הרבות שלאורך הנחל. מומלץ לנעול נעליים ולא סנדלים משום שהרגל מחליקה בתוך הסנדלים הרטובות. ניתן ללכת את המסלול בניחותא ביומיים וזה מאפשר זמן לשחות בבריכות ולהקדיש יותר זמן להתבוננות.
דקל מעל סלע אבן חול
אנו ישנו ליד חמאמאת בורביטה שאליה הגענו בכביש היורד מהעיר טפילה. במקום בריכה קטנה של מים חמים ומשטחים מרוצפי אבן שמשמשים נופשים ירדנים. את המסלול הרגלי התחלנו כ- 4 ק"מ מערבית משם לכיוון ואדי עפרה בסמוך לדרך עפר המאפשרת ירידה נוחה אל הנחל. ככל שיורדים בואדי הוא הולך ונעשה יפה יותר. לאחר מפל הגיר (זהירות מעלוקות ) הנחל מתחיל להתחתר בתוך שכבות אבן החול האדומות ומתחילים להופיע הגנים התלויים הנהדרים של קניוני מואב. גנים תלויים אלו מקבלים את מימיהם מנביעות מים (חמים וקרים) והצומח בהם מורכב בעיקר מתמרי בר וקני סוכר. במהלך ההליכה בנחל יש מספר נקודות ציון (אפשר להעזר במפה בספר של שוקה ) אך עדיף להיעזר ב-GPS כדי לאתר את המיפוי. המדויק. באחד העצירות זיהיתי במצוק צורה מושלמת של דג תוכי שהעין הייתה שיח ירוק. אני מקווה שסלע "דג התוכי" יכנס ללקסיקון ההולכים בנחל זרד.
זרימה באפיק
ההליכה בנחל מתחילה ברום של 280 מטר ומסתיימת ברום של 250 מטר מתחת לפני הים. במהלך היום פגשנו מספר רועים שהגיעו עם עדריהם מאזור טפילה בשבילים היורדים לקניון. הנביעות החמות של ניכרות בצבעיהם הכתומים- אדומים הנגרמים בשל תחמוצות הברזל שהם מכילים. הקניון ארוך למדי ובהליכה חוצים את הנחל מאות פעמים מגדה לגדה. בקטע בו הנחל מתחתר באבני החול האדומות העשירות בפסים צבעוניים ובמרקמים ססגוניים. הגיאולוג פיקרד שעבר כאן ב-1942 במסגרת סקר גיאולוגי-הדרולוגי כתב ביומנו: "מרגלי ההרים שבחוף ועד קו גבוה בצלעותיו מפוזרות קבוצות נהדרות של דקלים. הם מציינים את מקום המעיינות. הנוף המקסים ושובה הלב, פינת פלאים היא, אשר העין לא תשבע מעושר גווניה. באזור זה עשירים ההרים בעורקי מים רבים. מכל צד נגלים זרמי מים, קילוחים דקים יורדים מצלעות ההר ומנקיקיו, מגובה רב."
הקניון הורוד
בקטע האחרון הוא עובר באבני חול וורודות ללא גנים תלויים והוא צר ויפה. את שני הקילומטרים האחרונים עברנו בחשיכה לאור פנסים, כאשר אנו הולכים התוך המים הזורמים- חוויה מיוחדת במינה. הג'יפים חיכו לנו בסוף הקטע הקניוני ומצאנו קטע חולי בגדה הצפונית של הנחל ובה התמקמנו לשינה.
קניון ואדי אבן חמד
ואדי אבן חמד
ניסינו להגיע לארנון אבל לא הצלחנו לקבל אישור מרשות שמורות הטבע הירדנית "והסתפקנו" בואדי אבן חמד. יצאנו מנחל זרד לכיוון העיירה א-צאפי המזוהה עם צוער המקראית והמשכנו צפונה עד לכביש העולה לעיר כרך שגם היא שמרה על השם המקראי קיר מואב. מדהים להיווכח עד כמה שמות המקומות המוזכרים במקרא נשמרו בשמות הכפרים והעיירות הירדניים במואב. לפני כרך (רום של 700) פנינו שמאלה בכביש צר שעבר ספר המדבר הירדני ועקף את ואדי כרך העמוק והמשיך צפונה לכיוון הכפר בתיר. מבתיר הכביש ירד בפיתולים חדים לנקודת ההתחלה של המסלול הרגלי בואדי אבן חמד. בנקודה זו הירדנים הקימו מרחצאות שבהם שתי בריכות של מים בטמפרטורה של כ- 37 מעלות. התחלנו את הטיול ברחצה בבריכה החמה. מרחצאות חמים אלו הם מקומות בילוי לתושבי הכפר בתיר ונכון לעכשיו הכניסה היא חינם.
נביעות מים חמים עשירים בתחמוצות ברזל
הקטע העליון של ואדי אבן חמד שאורכו כ- 3 ק"מ הוא מדהים ביופיו. לטעמי יפה אפילו מנחל זרד. ההליכה בואדי אבן חמד נוחה יותר מאשר נחל זרד והיא אורכת כ-5 שעות עד לע'ור חדיתה בסמוך לשפכו. קשה לתאר במילים את הקטע הקניוני הסגור ממעל בקירות טרוורטין ובגנים תלויים. ההליכה היא כמו במערת קסמים שאור וצל משחקים ומתעתעים בך. בתוך הקניון זורמים מים נקיים ונביעות חמות מותירות פסים כתומים הנמרחים על קירות הקניון. פינות חמד של נביעות המטפטפים בינות לשרכים ירוקים מסתתרות בקירות הקניון. הרגשתי שאני הולך בתוך אחד מפלאי תבל- מוקסם מהמראות שנגלים מאחורי כל עיקול של הקניון.
כביסה לכבשה
לאחר הקטע הקניוני הואדי מתרחב וההליכה נעשית קלה יותר (מכאן אפשר לרכב באופניים...). צינורות שחורים עבים נמתחו לאורך הנחל כדי לאסוף את מימיו. נקודת הציון הבאה היא מפל יפה ושוצף מים בסלעי גיר. במורד הואדי פגשנו בדואים רועי צאן משבט העזאזמה שהגיעו לירדן במהלך מלחמת העצמאות. בדואים אלו התנחלו בירדן בשולי הנחלות של השבטים הוותיקים בירדן.
אבנים בזרם
בקטע האחרון הואדי יוצר קניון בסלעי צור קשים ויש לעקוף בזהירות מצד ימין מפל גבוה שחוסם את ההליכה באפיק. בהמשך הואדי מתחתר בין קירות סחף של חוואר הלשון. נקודת הסיום היא ליד תעלת מים מבטון כ- 800 מזרחית מהגשר של כביש ים המלח הירדני. את הזמן עד למפגש עם הרכבים שחיכו לנו במקום אחר בילינו בגלישה בתוך האמה שהזכירה לנו נשכחות מאמת המים בעוג'ה. כפריי חדיתה מגדלים פלפלים ועגבניות בשטחים שמעל הואדי. הייתה לי שיחה מעניינת עם עובד אדמה שהגיע לירדן מפקיסטן ומידי שנה נוסע לבקר את משפחתו שנותרה שם. הנסיעה מסוף המסלול ועד למעבר הגבול בערבה אורכת כשעתיים וחצי. הערבה הירדנית דלילה בישובים ולכן גם נראית כמדבר אמיתי שלא כצד הישראלי שנראה ירוק יותר. במקרה זה ניתן לומר שאכן הדש של השכן ירוק יותר...
לקריאה נוספת ומומלצת
אל קניוני מואב ואדום, שוקה רווק, אבי שמידע. טבע הדברים, 2000
מני בנחל זרד
נחל זרד- עידכון 1.8.09

התחלנו את המסלול מערבית לחמאם עפרה בקטע של הבולדרים הגדולים. קטע זה קשה מאד להליכה וצריך לאתר את המעקפים שמסומנים ברוג'ומים. לקח לנו כמעט שעתיים להגיע עד מעבר צינורות המים של הואדי שמתחבר מדרום, ליד דרך עפר שיורדת אל הנחל. המשכנו ללכת עוד כשעה באפיק עד למקום חולי שבו התמקמנו לשינה. היה חם בלילה וכן היו לא מעט יתושים. התלנו ללכת בשש וחצי בבוקר. כשעה הליכה עד למפל שבסמוך אליו נפרצה דרך עפר חדשה שחוצה את הנחל בכיוון צפון- דרום. עבודות העפר שינו את הזרימה במפל ועתה המים זורמים על פני דרדרת של סלעים. מיד לאחר המפל קטע קניוני קצר שבסופו סלע דג התוכי. לאורך הנחל נתקלנו מספר פעמים בנחשי מים.  השביל לאורך הנחל מסומן ע"י רוג'ומים וקל יותר לעקוב אחריו מאשר בפעמים הקודמות,  כנראה תוצאה של ריבוי מטיילים בנחל.  הגענו לסלע הצוללת בשעה 14:30 ומשם לקח לנו עוד כארבע שעות וחצי עד המפגש עם הרכב. לאורך כל ההליכה לא פגשנו אף אחד והיינו המטיילים היחידים בנחל.  לאורך המצוקים, ראינו הרבה שריפות של הצמחייה מעשי ידיהם של הבדואים לזרז התפתחות של צמחייה רעננה. החלק התחתון בו הנחל מתחתר באבו חול ורודה, יפה מאד, אך שוב לא היה לנו זמן להתעכב בו. בשל השעה המאוחרת בו סימנו את המסלול, נאלצנו לבלות לילה נוסף במלון בעקבה.

איך שלא מחלקים ההליכה בנחל, המסלול קשה וחובה להצטייד בנעלי הליכה מתאימות ובשום מקרה לא ללכת בסנדלים. לגבי מים, יש נביעות רבות של מים טובים מאד לשתייה לאורך המסלול וגם שתינו ממי הנחל עצמו. (מומלץ רק לאלו שלא רגישים) . חשוב  מאד להיכנס למים מידי פעם ולצנן את הגוף, על אף שהמים הם די חמימים.  לחלק התחתון של הנחל מגיעים מטיילים מקומיים שמשאירים זוהמה וגם כתובות על הסלעים וזה די מצער. גם דרך העפר החדשה שנפרצה תגרום לדעתי  לעלייה במספר המקומיים  שירדו לנחל.
גל והאצות הירוקות בנחל זרד
עדכון לגבי נחל זרד אפריל 2012
תאריך: 11-13.4.12 פסח תשס"ב

הפעם לשם שינוי ערדנו עם כל המשפחה.  התיאום נעשה דרך יוסף חסאנאת. החוקים השתנו והירדנים מנסים  להגביר את הפיקוח על המטיילים - בינתיים ללא הצלחה מרשימה. עדיין ניתן להגיע באופן עצמאי מהגבול ולרדת לואדי בנקוקות שונות מהכביש שיוצא מחמאם אל בורביטה. אני מניח  שריבוי מטיילים יעודד את הירדנים לשפר את הפיקוח ועל הכניסה לנחל. בכל מקרה קבוצה של ארבעה מטיילים ומעלה מחייבת מדריך וליווי של מדריך ירדני, לכן כדאי להפצל לקבוצות קטנות יותר ולתאם מפגש בעקבה או במקום אחר.

בכל מקרה ברגע  שנכנסנו באופן מסודר- חוייבנו לקחת מדריך (ואליד חסאנאת מואדי מוסא, 75 דולר ליום- סך הכל הבחור בסדר גמור ומדבר אנגלית לא רע)  וכן לשלם דמי כניסה (בסך 8 דולר, לא ברור למי בדיוק הועבר הכסף). התחלנו בירידה על דרך עפר שיורדת לאפיק ליד מאהלים של בדואים משבט העזאזמה ומתחברת ליד החיבור של נחל עפרה עם נחל זרד (נקודה 3 בספר של שוקה היא  תחילת דרך העפר).

לאורך המדרון הבדואים  מגדלים עגבניות בחלקות קטנות. המקור של הבדואים הללו הוא מהנגב והם עברו לירדן במהלך מלחמת העצמאות והם בתחתית הסולם בהירארכיה של השבטים הבדואים בירדן.

החיבור הוא לאחר הקטע  עם הבולדרים. התחלנו ללכת בארבע אחר הצהריים ובשבע בערב הגענו לתחתית מפל הגיר שם בילינו את הלילה. למחרת הלכנו עד לקרבת "סלע הצוללת" (נקודה 11 במפה בספר של שוקה)  שם בילינו את הלילה השני במשטח חול קרוב לשפת  הנחל. ההליכה עד היציאה ארכה 8 שעות  עם הפסקות שחייה ובקצב  הליכה משפחתי. זה נראה לי החלוקה ההגיונית למסלול עם משפחה שמאפשר גם לשחות בבריכות.  משום שסיימנו את המסלול ביום ששי , בתחתית הקניון פגשנו בקבוצות של צעירים מהפר ע'ור א-צאפי   שיצאו לפיקניקים ושחייה במגרש הביתי שלהם.

במהלך הפסח היו להערכתי ממוצע של 40 מטילים ישראלים בנחל ביום נתון.  חשוב מאד להקפיד ולשמור על ניקיון ההקניון הנהדר הזה, שעודף מטיילים עלול לפגוע בו. לעומת הפעמים הקודמות שמתי לב שהאצות הירוקות בנחל התרבו מאד ויוצרים משטחים  שלמים המלאים באצות ארוכות. תופעה נוספת היא שערוצי הזרימה של המים משתנים לאחר שטפונות  החורף. גם לאחר הפעם הרביעית, נחל זרד ממשיך חהיות מדהים  ביופיו.

ואליד חסאנאת
Classic tours: classic@desertparamours.com
Adventure tours: adventure@desertparamours.com
Hotel accommodations: hotel@desertparamours.com
Horseback and camel trek: ride@desertparamours.com
General information: info@desertparamours.com
Managment: management@desertparamours.com
Holidays, packages, adventures, classic and holy land tours
Phone: 00962 777 282 730
Fax: 00962 3 2155 955
MSN: yousifl77@hotmail.com
Yahoo messenger: yousifl77@yahoo.com
Petra Jordan

Specialized in hikes, treks, jeeps safari, horseback, canoe, climb, camping, classic tours and holy land visits