סובב חתירה
Bike the Negev -March 10-27, 2005
"טול מן האדם את המדבר – ואין לך תרבות גם באזור מיושב."
ס. יזהר

המסלול נערך במסגרת מסע אופניים עם הקהילה היהודית בבולדר במרץ 2005 וביוזמת המועצה המקומית רמת נגב. ארגנו את המסע: רז ארבל, אלי לופו ודוד פלמח. התיאור כאן הוא של יומיים מתוך מסע אופניים של 6 ימים בנגב.
גבעת מדור - גבעת משאר בקער אורון
ענין
זהו מסלול בן יומיים החוצה את המכתש הגדול ואחר ממשיך בקער אורון אל עין אום תינה, מעין הסמוי מהעין בנחל זרחן. החזרה למדרשה היא דרך בקעת צין כשבדרך מקרים בעין עקב תחתון. המסלול הוא כולו על דרכי עפר ומתאים גם לרוכבים מתחילים. קמר חתירה ילווה אותנו לכל אורך המסלול ואף נרכב בתוכו.
ענין
יום א: מדרשת שדה בוקר –חניון לילה בקער אורון
יום ב: חניון לילה קער אורון-מדרשת שדה בוקר.
מפות היום הראשון
מפות היום השני
חסידות בדרכן צפונה
יום א: מדרשת שדה בוקר –חניון לילה בקער אורון
אורך: 57 ק"מ
דרגת קושי: בינוני
זמן: יום רכיבה מלא
מפה: מפת סימון שבילים מס' 15
לינה בשטח: חניון לילה 3 ק"מ מדרום לגבעת מדור על שביל ישראל. יש להתארגן כך שרכב שטח יקפיץ את הציוד, מים ומזון אל חניון הלילה. דרך הגישה הנוחה אליו היא בדרך הנופית המסומנת באדום ועוקפת את מפעל הפוספטים אורון ממערב בצמוד למסילת הברזל ואחר מתחברת לדרך עפר המסומנת בשחור.
אתר הקבוצה בבולדר
מרחב עם - 2005
נצא מהמדרשה דרך השער בגדר ליד השכונה החדשה נווה צין ונרכב דרך שדה צין. נעבור את המנחת ונרכב בדרך העפר לארוך קו החשמל לכיוון הישוב מרחב עם. בחודש מרץ ניתן לראות באזור להקות של חסידות הנודדות צפונה בחזרה לאירופה. נחלוף על פני סכר הרועה ונגיע למרחב עם. בישוב הדתי מרחב עם מתגוררות כ-35 משפחות בבתים זמניים ובקרוב אמורה להתחיל בניית בתי הקבע. מרחב עם נקרא על שם השר רחבעם זאבי שנרצח על ידי מחבלים ב-ל בתשרי תשס"א. ממרחב עם נמשיך בדרך העפר לאורך שטחי המרעה של קיבוץ שדה בוקר בדרך עפר הנמשכת במקביל לכביש המוביל לירוחם עד המפגש עם דרך העפר המסומנת באדום המובילה למעלה אברהם. הדרך מטפסת במתינות עד לאוכף שממנו תצפית יפה לאגפו המתון של קמר חתירה.
האנדרטה בראש מעלה אברהם
מהאוכף הדרך יורדת לתוך נחל אחדיר ומטפסת במתינות עד לשיא לראש מעלה אברהם. מעל הדרך אנדרטה במתינות באפיק. יש לעקוב אחר הסימון האדום ולא לסטות לדרכי עפר
אחרות. לאחר רכיבה של שעה מהכביש נגיע לאנדרטה בראש מעלה אברהם. זוהי נקודת תצפית נפלאה על המכתש הגדול הנפרש לפנינו במלוא הדרו כאשר בקרקעיתו בולטים כתמים שחורים של הרי מטמור. משמאלנו מחשופי אבן חול בשלל צבעים ומתחתינו דרך העפר צונחת אל הקרקעית. המעלה נפרץ על ידי יחידת ההנדסה שח חטיבת הצנחנים במרץ 1964 והשם "מעלה אברהם" ניתן כמחווה לאברהם קריניצי ראש עיריית רמת-גן שביוזמתו אמצה העיר את חטיבת הצנחנים. זהו המקום לדבר על תופעת המכתשים הייחודית לארץ ישראל.
קירות המכתש הגדול במבט מראש מעלה אברהם
ע"פ התיאוריות העכשוויות להיווצרות המכתשים המכתש הגדול הוא הוותיק מבין המכשתים. המכתשים נותרו כתוצאה מפעילות סחיפה של נחלים גדולים שזרמו בעבר לכיין הים התיכון וגדעו את שיריון הסלעים הקשים שבראש הקמר. לאחר היווצרות הבקע הסורי- אפריקאי – החל תהליך ההתחתרות של נחל חתירה שגרף עמו את שכבות החול הרכות וכך נוצר המכתש. כל האפיקים שאנו רואים מתנקזים לנחל אחד הוא נחל חתירה היוצא בפתח בקיר המזרחי של המכתש. אין בעיה לרדת ברכיבה במעלה אברהם מלבד מדרגת סלע שנוצרה על ידי רכבי השטח שעוברים מידי פעם במעלה. ההמשך הוא יפה בדרך עפר טובה העוברת מספר מחשופים של אבן חול נובית ולאחר מספר ק"מ פונה צפונה לכיוון הכביש החוצה את המכתש. ממש לפני ההתחברות לכביש ניתן לראות משמאל לדרך מספר עמודי חול השרועים על הקרקע.
מסלול נוסף מהמדרשה לממשית דרך מעלה אברהם
הדרך בתוך המכתש הגדול
ע"פ הגיאולוגים אלו הם לא פחות מאשר עצים מבורזלים שריד ליער שישגשג כאן בעבר. כיצד קבעו הגיאולוגים שאלו הם עצים? עדיין לא מצאת תשובה לכך. בכל מקרה התופעה מעניינת. לאחר עלייה קצרה נתחבר לכביש ונרד בדהרה לכיוון חניון האקליפטוסים שבפתח המכתש. זהו מקום מצוין לארוחת צהריים ולמנוחה. החניון מפורסם כמקום בו ניתן למלא בקבוקים בחול צבעוני. המשך המסלול הוא בכביש היוצא מהמכתש ופונה לכיוון מפעל הפוספטים אורון. ביציאה כדאי לשים לב למצלעות הכמעט אנכיות של קמר חתירה. אחד המאפיינים הגיאומורפולגיים של כל הקמרים של צפון הנגב הוא, שאלו הם קמרים אסימטריים שאגפם הדרום מזרחי תלול הרבה יותר מהאגף הצפון מערבי.
עצים מאובנים
הכביש לאורון עובר בקער בין קמר חתירה לקמר חצרה. במקביל לכביש נמשכת מסילת הברזל היורדת לכיוון מפעל הפוספטים בנחל צין. זוהי המסילה שמתכננים בבוא הימים להמשיך לאילת. נעבור על פני מיצד ירקעם והכניסה לעין ירקעם ונחל חתירה וכק"מ לפני אורון נפנה ימינה בדרך העפר הנופית המסומנת באדום. הדרך עוברת בצמוד למסילה ואחר ממשיכה בקער אורון. זוהי דרך טובה ודי מישורית. הדרך מתחברת לדרך עפר מסומנת בשחור. נרכב עד לחניון הלילה המוסמן במפת סימון השבילים בסמול לחלק התחתון של נחל מדור. כדאי לשים לב לגבעת המשאר הבולטת למרגלות קמר חתירה. זוהי גבעת מדור הדומה להר ההר במבנה שלה ובתחתיתה מעין "שמלה" המורכבת מואדיות החורצים את שכבות החוואר והחרסית הרכות הבונות את חלקה התחתון (ראה את ההרחבה על גבעת מדור).
אופניים, גמל ומכונית במכתש הגדול
יום ב: חניון לילה קער אורון-מדרשת שדה בוקר.
אורך: 33 ק"מ
דרגת קושי: בינוני
זמן: 7 שעות
מפה: מפת סימון שבילים מס' 15
קחוון הנגב במכתש הגדול
דרך טובה להתחיל את היום היא לקום עם שחר או אפילו לפני עלות השחר וללכת או לרכב לכיוון גבעת מדור ולנסות לראות את הזריחה מפסגתה- כשעה וחצי לכל כיוון. כאשר מתקרבים לגבעת מדור –ניתן לזהות בקלות את השביל המטפס על בתרונות החווארים ואחר ממשיך ומטפס מעלה אל ראש הגבעה. התצפית מלמעלה נהדרת אל קמר חתירה הצונח בתלילות מדהימה אל קער אורון וכן אל הר גולחן וקמר חצרה. הנוף והשקט מסביב מדהימים. אנו הלכנו ברגל ואחר הצטערנו שלא רכבנו את המרחק עד למרגלות גבעת מדור.
גשר הרכבת מעל נחל צין
מסילת הברזל המחברת בין מפעל הפוספטים אורון לבין מפעל נחל צין. נמשיך מזרחה בדרך העפר מסומנת באדום והזרועה מהמורות או מה שנקרא בעברית הדורים ע"פ הפסוק בישעיהו פרק מ"ב "לפניך אלך ואישר הדורים". תופעה זו נוצרת כתוצאה מהעפר המותז מגלגלי הרכב והיוצרים מעין גבעות קטנות ההולכות ומתפתחות עד ליצירת ההדורים. מבחינה פיזיקלית זו תופעה של אי יציבות- דרך משורית אינה יציבה להפרעות כלומר מהמורות קטנות מתפתחות למהמורות גדולות יותר. כדאי לציין שההדורים היא תופעה המאפיינת את כל דרכי העפר בעולם.
עין אום תינה
לאחר כ-2 ק"מ רכיבה ולפני שדרך העפר מטפסת מעט, נפנה שמאלה בדרך עפר המוליכה אל עין אום תינה. קל מאד לפספס את המעיין הזה, משום שיש מספר דרכי עפר שאינם מסומנות במפה. מה שחשוב הוא שלא להיגרר לדרכי עפר שמטפסות על המצוקים שמעל נחל זרחן. המעיין נמצא בתוך נחל זרחן מתחת למדרגת סלע. זהו גב קטן שמעליו גדל עץ תאנה שנתן למעיין את שמו. זוהי פינת חמד בתוך אזור מדברי ויבש למרגלות הר רכב שהוא החוטם של קמר חצרה. בשנות בצורת הגב מתייבש. אנחנו מעט הסתבכנו במציאת המעיין ונאלצנו לרדת רגלית מהמצוקים ברגל אל ערוץ נחל זרחן.
מבט נוסף על עין אום תינה
איתור המעיין הזה הוא תרגיל טוב היכול להדגים היטב את חשיבותו של מקור מים להולך במדבר ואת החשיבות של הניווט המדויק אליו. בעבר, כאשר הנודדים במדבר היו תלויים באופן מלא במי הגבים והמעיינות, פספוס כזה פירושו הכחדות. כ- 4 ק"מ במעלה נחל זרחן נמצא גב זרחן שהוא עוד פינת חמד מלאה במים. כדאי לשים לב גם לתופעה המיוחדת של "חור" במצוק של הר רכב שממזרח למעיין.
מההר החלק אל גב זרחן
מחפשים את עין אום תינה
המשך הטיול הוא ברכיבה חזרה בדרך העפר המסומנת באדום שבבקעת צין, כאשר מצפון מלווה אותנו קמר חתירה הצונח אל נחל צין ובולט בנוף המצלעות התלול שלו ואילו מדרום לנו נמשך מצוק הצינים הבנוי מסלעי חוואר וחרסית ומעליהם שכבות גיר איאוקני. זוהי רכיבה לא קשה במיוחד עד למפגש עם דרך העפר המסומנת בירוק המגיעה ממעלה זיק. כאן קימת האופציה לביקור בעין זיק ובאתר הארכיאולוגי המעניין מתקופת הברונזה התיכונה א' או לחלופין להמשיך ולהסתפק רק בכניסה לעין עקב.
רוכבים בבקעת צין
הכול בהתאם לכוחות ולזמן של הרוכבים. נחלוף גם על הפנייה למעלה צין. מעלה צין הוא חלק נהדרך הקדומה ד'רב אל סלטאנה שחברה את עזה וחלוצה עם הערבה. למעשה המעלה המקורי או נק'ב אל ע'רב נמצא משמאל לדרך העפר והוא שביל גמלים מדהים לירידה. ממזרח לדרך העפר נוכל לראות את נחל צרור היורד מהר צרור השולחני אל נחל צין. ונמשיך בדרך העפר למרגלות מצוק הצינים שתוביל אותנו לכיוון נחל עקב והכניסה לעין עקב. המשך המסלול – עין עקב, "החבית השורקת" וסיפורו של אדוארד הנרי פאלמר שעבר כאן ב-1870 מתוארים בקישור מתחת.
תיאור המסלול לעין עקב