לעמק המעיינות  ולמזרח הגלבוע
עין שוקק
עניין

עמק בית שאן כונה בתקופת המשנה כפתחו של גן עדן בשל שפע המים שבו. בטיול נשחה בעין שוקק ובנחל הקיבוצים. נטפס אל אל חורבת נר העלומה ואל פסגתו של הגלבוע- הר מלכישוע. נופים של עמק יזרעאל וצפון השומרון.

מידע

אורך המסלול: 44 ק"מ

זמן: 7 שעות

גובה מצטבר: 1100 מטר

דרגת קושי: בינוני+. המסלול כולל עליות ארוכות על דרכי עפר.

נקודת יציאה וסיום: חניון נחל הקיבוצים ממזרח לניר דוד.

מפה: מפת סימון שבילים.

עונה מומלצת: כל השנה למעט הקיץ (בשל העלייה לגלבוע).

תיאור המסלול: (1.10.11)
למרגלות הגלבוע בעמק בית שאן, נובעים מספר מעיינות העתק שופעי מים שהופכין את המקום למעין  גן עדן המועצה האזורית עמק המעיינות הכשירה לאחרונה רשת של שבילי אופניים מוסדרים ומנעה את הכניסה לרכבים וזה צעד מבורך שמקטין את הלכלוך באזור הבריכות.  את המסלול  התחלנו במדרשת החניה המסודר בכניסה לנחל הקיבוצים. משם ניתן לרכב לפי השילוט  בשבילים סלולים ונוחים לרכיבה לעין שוקק היוצר בריכה נאה המוקפת בעצי אקליפטוס. המים קרירים ונעימים לרחצה. בשבת בבוקר המקום היה יחסית עם מעט אנשים. מעין שוקק ממשיכים בשביל לעין מודע שהוא כבר בריכת רחצה מסודרת שהמה מתרחצים.  מעין מודע המשכנו לעין רוויה בדרך עפר ואחר דרך גדרות צאן לתוך חורשה שבקצה שלה מבנה נמוך מבטון שבתוכו המעיין. המים עומדים והמקום עדיין די מוזנח בהשוואה  לשתי המעיינות הקודמים.

ההמשך הוא בדרכי עפר טובות  שנמשכות למרגלות הגלבוע בכיוון כללי דרום. בתחילה הדרך גדורה משני צדדיה במשוכות צבר גבוהות ולאחר המחצבה היא נמשכת לאורך שדות מעובדים עד החצייה של הכביש המטפס משדי תרומות למלכישוע. אנחנו באגפו המזרחי של רכס הגלבוע ומעבר לבקע הירדן מתנשא רכס הגלעד הגבוה שנמצא בירדן.

חורבת נר

מהכביש ממשיכים בדרך העפר המסומנת בשחור שמתחילה לטפס מעלה בפיתולים לעבר הר מלכישוע שעליו אנטנה שבולטת למרחוק.  העלייה ארוכה, אך לא תלולה מידי. מדרום ניתן לראות את גדר ההפרדה מעל נחל בזק.  עוברים דרך מכלאות בקר שייכים למגדל בקר מנווה איתן. מיד לאחר המכלאות חוצים שביל הליכה המסומן באדום  ואיתו ניתן לרדת רגלית לכיוון חורבת נר (אום סירחאן בערבית). מלמעלה בולטים מספר מבני אבן של הכפר הערבי וכן עץ דקל. מהכפר נשקף נוף יפה של בקעת הירדן והרי גלעד. החורבה נקראת על שם נר אבי אבנר שר צבאו של שאול. הגלבוע משופע בשמות הלקוחים ממשפחת שאול שמצא את מותו הטראגי יחד עם שלושת בניו בהרי הגלבוע.

נחל הקיבוצים

ממשיכים לטפס עם הדרך שעוברת בשולי יער נטוע ואחר בשיפולים של הר מלכישוע הפסגה הגבוהה בהרי הגלבוע . חולפים על פני   המסעדה הירוקה- מסעדה שמגישה אוכל אורגאני (בחצר שלה מילאנו מים) ואחר על פני הכניסה לכפר הנגמלים, על השר כתוב :"פתחו לי שער".  קו הרכס של הגלבוע מורכב ממספר פסגות שעל שלוש מהם ממוקמים  היישובים היהודים בגלבוע: מלכישוע,  מעלה גלבוע ומירב. בסמוך למעלה גלבוע ניתן לראות טורבינת רוח גדולה שלא עובדת כיום.  לאורך קו הרכס נמשכת גדר ההפרדה שנושקת לכפרי צפון השומרון ג'לבון (ששומר על השם העתיק גלבוע) ופקועה. הלאה בדרום נשקפים הרי צפון השומרון שהגלבוע הוא החלק הצפוני שלהם.

שקנאים בתעופה
ממשיכים עם הכביש ואחר בדרך עפר שיורדת ואחר מטפסת למירב. הדרך מתחברת לכביש ליד אנדרטה לזכרה של עליזה שנרצחה בפיגוע לפני הקמת גדר ההפרדה. בתי הכפר הערבי ג'לבון נושקים לגדר ההפרדה. לפני הפיגוע הזה, היחסים בין התושבים בקיבוץ מירב לבין תושב הכפר הערבי היו טובים מאד- כך העידה אחת  מחברות הקיבוץ שפגשנו בדרך. הימים הללו חלפו וכיום הגדר מפרידה בין השכנים.
נחל הקיבוצים

ממשיכים כק"מ במורד הכביש ולפני הרפת של קיבוץ מירב פונים ימינה לדרך עפר שמסומנת באדום. הדרך עולה ויורדת ועוברת מתחת למעלה גלבוע. בהתחברות שלה עם הכביש פונים ימינה וכאן מתחילה הירידה הגדולה מטה חזרה לעמק בית שאן- הפיצוי הגדול על  העלייה התלולה. לאורך הכביש מספר נקודות תצפית.  לקראת סוף הירידה פונים ימינה בדרך עפר (צריך לעבור גדר) שעוברת מדרום לסח'נה. דרך עפר זו מובילה לבריכה יפה שניתן לרחוץ שהיא תחילתו של נחל הקיבוצים. ליד הבריכה מכון שאיבה, אך המים בה צלולים מאד.  מכאן ממשיכים לאורך נחל הקיבוצים בצידו הדרומי עד למגרש החנייה. למי שיש זמן, יכול לבצע את המסלול בהליכה במים. מפתיע כמה האזור הזה עשיר במים- אכן פתחו של גן עדן.