לארץ ירדן וחרמונים

מצטננים בירדן.
עניין

יומיים של מים, דובדבנים וכנאפה לאורך הירדן ובצפון רמת הגולן.   עונת הדובדבנים מתחילה בסוף מאי ובתחילת יוני ואז הטיול באזור צפון רמת הגולן הופך לחוויה מדהימה. המסלול כולל גם הליכה רגלית בזאכי בתוך בקעת בית ציידא.

הירדן ההררי ליד גשר כפר הנשיא
יום ראשון: לאורך שביל הירדן ההררי

תאריך הטיול: 25-26 למאי 2012

אורך המסלול: 16 ק"מ

זמן: 5 שעות

דרגת קושי: קשה. המסלול כולל קטעי הליכה ארוכים בתוך סבך של קוצים. מתאים רק לאמיצים שמוכנים לחרף את נפשם בסחיבה קשה עם האופניים על הגב. מומלץ לרכב עם מכנסיים ארוכים.

נקודת יציאה וסיום: הכיכר בכניסה לדרך הירדן ההררי לפני הכניסה לישוב כרכום.

עונה מומלצת: מאי- יוני

ציוד מיוחד: בגד ים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 1, החרמון, הגולן ואצבע הגליל.

גם זו דרך להתקדם עם האופניים...

מזמן רציתי לבדוק את קטע השביל לאורך הירדן ההררי בקטע בין גשר כפר הנשיא לבין כרכום. בפעם האחרונה שניסינו לעשות זאת נכנסו לתוך סופת גשמים חזקה שהפכה את השביל לעיסת בוץ אחת גדולה וחייבה אותנו לטפס   מהשביל לדרך למעלה- טיפוס עם אופניים עמוסות בוץ שהכפילו את משקלם. ידעתי שהשביל לא כל כך רכיב, אך לא שערתי שהוא יהיה ממש לא רכיב.

תמונת רכיבה טיפוסית בשביל הירדן ההררי...

מתחילים ברכיבה נוחה לאורך דרך העפר של הירדן ההררי וירדים לגשר כפר הנשיא. בסוף מאי הזרימה  בירדן חזקה והמים שוצפים קוצפים.מטפסים בחזרה כ-100 ופונים לשביל המסומן בשחור ויורד דרומה בצד המערבי של הירדן. זהו  שביל הליכה, אך מצבו מעיד על כך שלא רבים ההולכים בו. השביל עובר בשדות קוצים ששורטים את הרגליים ללא רחם. בנוסף לכך הוא  עולה ויורד וחוצה ערוצים קטנים שיורדים לירדן וכן זרוע בהרבה אבנים שמקשים מאד על הרכיבה- בקיצור סיוט לא קטן.

מצבת זיכרון לגיא גמליאלי.

קטעי הרכיבה הקצרים הם נהדרים והירדן ההרי נפרש דרומה בואכה לכנרת.  עם קצת מאמץ ניתן היה לטפל בשביל הזה כדי להכשיר  קטעים גדולים יותר ממנו לרכיבה.באזור של ואדי אבו לוזה – ערוץ סבוך שיורד לירדן החלטנו לרדת לטבילה בנהר להתרעננות. הדרך למטה לא הייתה פשוטה, אך לבסוף הצלחנו להגיע  למים- אזור פראי. נכנסו חמים הקרים שהרגיעו מעט את השריטות  ברגליים.  לקראת הסוף השביל חובר לדרך עפר שמגיעה לגשר הדודות. בסמוך לגשר  אנדרטה לזכרו של גיא גמליאלי שטבע  בנהר בעת שירותו הצבאי ביחידה של מודיעין צבאי. העלייה בחזרה לכרכום ארוכה ותלולה סיום מוחץ לקטע המתיש של השביל.  ניתן להמשיך ולרכב במורד הירדן ההרי לאורך דרכי עפר  עד לגשר אריק.

רפטינג בירדן ההררי (חברת נהרות )

אנו המשכנו עם הרכבים לזאכי. הכניסה היא בדרך עפר טובה מצומת  מעלה גמלא. נכנסים לכיוון המג'רסה ופונים ימינה בדרך עפר העבירה  גם לרכבים פרטיים עד למגרש חנייה קטן, שבו ניתן להשאיר את הרכב. מומלץ ללכת עם נעליים. הזאכי הוא למעשה השפך של נחל משושים  לכנרת. מסלול ההליכה המלא הוא ארוך וכולל כמעט שעתיים של הליכה שחייה בתוך המים . ההליכה היא על אבנים שלא רואים אוותם משום שהמים לא צלולים וזה ממש  לא פשוט. ניתן לצאת במספר נקודות מילוט לאורך המסלול. קטעי השחייה הם הקטעים היותר מהנים לאורך המסלול והוא בהחלט חוויה רטובה חוזרים למכוניות בדרך עפר שעוברת בסמוך למטעי מנגו.

ארוחת ערב ביער מסעדה.

מהזאכי אנחנו טיפסנו עם הרכבים לצפון רמת הגולן. בדרך נכנסו לקונדיטוריה בתוך הכפר הדרוזי בוקעתא ואכלנו כנאפה ואחר  המשכנו מעט צפונה ולפני מסעדה נכנסו בדרך חתול יער נסעדה שם התמקמנו לחניית לילה. יש להביא בחשבון שגם בקיץ קר כאן בלילה.

בירידה בשביל הגולן לכיוון נווה אטי:ב.
יום שני: מהחרמון לבוקעתא

אורך המסלול: 19 ק"מ

זמן: 5 שעות כולל קטיף דובדבנים.

דרגת קושי: בינוני

נקודת יציאה: מתחם הקופות בכניסה לאתר החרמון

נקודת סיום: מסעדת חרמונית – על הכביש הראשי מדרום לבוקעתא.

הערה: יש לדאוג להשארת רכב בסיום המסלול

המסלול מתחיל ממגרש החנייה הגדול שלפני הכניסה לאתר החרמון.  ההתחלה היא לאורכו של שביל הגולן שמסומן בלבן ירוק וכחול.  הקטע הראשון הוא ירידה  תלולה לאורך נחל  גובתא עד לשער  ברזל. חוצים את הכביש וממשיכים לרדת בזהירות. במערב נפרשים הרי הגליל המזרחי טעמק החולה. המדרונות מכוסים בפריחה צהובה מרהיבה של אחירותם. הדרך יורדת לכר דשא ירוק. שביל הגולן מטפס לכביש ואחר יורד קטע לא רכיב ומתחבר לכביש נוה אטי"ב – נמרוד. אני ניסיתי לבצע קיצור ולחבור לדרך העפר שייורדת לכיוון נווה אטי"ב . המשכנו לאורל הקוליס ואחר לאורך שביל הליכה ששמר על על קו גובה. שוב נקלענו לקטע הליכה קשה בין סלעי גיר וסבך של שיחים. הנוף היפה היווה פיצוי מה. הטעות שלי הייתה שצריך היה לטפס מעט כדי לפגוש בדרך העפר ולא להמשיך לאורכו של קן הגובה. הבנו את זה רק אחרי קטע של הליכה מתישה.  הירידה לאורך דרך העפר היא מהירה, פונים שמאלה וחוברים לכביש. לדעתי דרך עפר זו היא קטע מדרך רומית עתיקה בשל התשתית של האבנים שנותרה עד היום.

מטפסים עם הכביש לכיוון הישוב נמרוד.  עוברים את המאהל התיירותי "אוהל אברהם" ומגיעים מוצב נטוש, ממנו תצפית נהדרת את החרמון ואל ברכת רם ועמק יעפורי שמרוצף במטעים של תפוחים ודובדבנים. ממשיכים עם שביל הגולן בדרך עפר במפנה המערבי של המדרון עם תצפיות יפות לעמק החולה ולרכס רמים.  חולפים ליד נבי איליה (אליהו הנביא שקדוש גם לדרוזים) וממשיכים במורד הכביש בסמוך למטעי דובדבנים.  צריך פשוט לעצור ולאכול מהפירות המדהימים הללו מענפים שגולשים אל הכביש.   ממשיכים לכיוון בריכת רם ומטפסים בדרך עפר בצידה המזרחי עד לצומת דרכי עפר.

בנקודה זו שביל הגולן ממשיל לכיוון  הר אודם ואנו  עזבנו את השביל המשכנו לכיוון מזרח שפנינו מועדות להר כרמים. הדרך מטפסת ומזמנת תצפיות נהדרות אל ברכת רם. חלפנו על פני מטעי דובדבנים והצטרפנו לעבודה באחד המטעים.  עלה הרעיון להזמין ממנו דובדבנים במחיר של 6 ₪ לק"ג.  כתבנו רשימה והגענו ל55 ק"ג. הוא הבטיח להתקשר אלי כדי שבסיון הטיול נבוא לאסוף ממנו את הדובדבנים. הבעיה  שהוא לא התקשר ואני מקווה שהוא לא מחכה עד היום עם 55 ק"ג של דובדבנים...

לא פשוט להחזיק מעמד בקטיף במשך שעות. הדרך  ממשיכה לעלות במורדות של הר כרמים. ממשכים דרומה ואחר  מערבה עד לדרך עפר שמטפסת אל הר כרמים שבו מוצב לא מאוייש של צהל. מהמוצב תצפית נפלאה אל צפון רמת הגולן, רכס החרמון וברכת רם. מדרום הכפר הגדול בוקעתא והלאה ניתן לראות את  הר ורדה ותל חרמונית.

יורדים בכביש  וממשיכים עד לכניסה הדרומית לבוקעתא. על הכביש הראשי מסעדת חרמונית שם סיימנו את הטיול בניגוב חומוס וסלטים (טל 0549321322).