מחומימה לע'רנדל דרך ואדי אחימר וואדי רכיה
צבעים בואדי אחימר
עניין

מסלול טיול של שלושה ימים ושני לילות  בלווי גמלים מתאים גם למשפחות.  קניון יפה וצבעוני להדהים, דיונות חול ונוף שמזכיר את מזרח סיני ממש מעבר לערבה. וגולת הכותרת הבדואים המלווים משבט הסעידיין שמתגוררים בא-רישה שבערבה.

גמל ובדואי - סיפור אהבה
מידע

תיאום  המסלול : יוסף חסאנאת – ואדי מוסה.

לוגיסטיקה: ההליכה היא עם תרמיל קטן כאשר כל שאר הציוד נישא על גבי הגמלים. אין מים טובים לשתייה לאורך המסלול ולכן יש להצטייד במספיק מים לכל המסלול.

עונה מומלצת: כל השנה למעט חודשי הקיץ.

Yousef Hasanat
Desert Paramours travel and tours
www.desertparamours.com
E-mail:
Jeep tours: jeep@desertparamours.com
Classic tours: classic@desertparamours.com
Adventure tours: adventure@desertparamours.com
Hotel accommodations: hotel@desertparamours.com
Horseback and camel trek: ride@desertparamours.com
General information: info@desertparamours.com
Managment: management@desertparamours.com
Holidays, packages, adventures, classic and holy land tours
Phone: 00962 777 282 730
Fax: 00962 3 2155 955
MSN: yousifl77@hotmail.com
Yahoo messenger: yousifl77@yahoo.com
Petra Jordan

מסלול אופניים בנ'קב אל עווינאת
לרוץ בנק'ב אל עווינאת
הקטע הקניוני של ואדי אחימר
תיאור המסלול (22-24 לאפריל 2011).

היציאה היא בסמוך לישוב הנבטי הקדום חומימה שהיה תחנת דרכים על דרך הבשמים הנבטית.  ממשיכים כשלושה ק"מ צפונה ומגיעים למאהל של בדואים משבט הסעידיין. המקום נקרא סבעייה. שבט הסעידיין התגורר בערבה וגם בחלק הישראלי של הערבה.  לאחר 1956 נדחק השבט אל הערבה ואל הרי אדום. מרכזו בערבה בא-רישה. באביב ובקיץ נודדים בני השבט אל גב ההר לכפרים דלע'ה ורג'ף וחוזרים לערבה בחורף. הבדואים שליוו אותנו סיפרו שבעבר לפני 1948 הם היו רוכבים מהערבה דרך הנגב לאל עריש לקנות קמח ותמרים. הם גם זוכרים שמות  של ואדיות ונק'בים בנגב.

גמלים בואדי אחימר

בשנים גשומות הבדואים מעבדים את האדמות במישור וזורעים חיטה.  מזרחה מכאן יורד שביל גמלים לתוך הקניון של נחל אחימר. בחלק העליון הוא מתחתר באבן חול לבנה מתצורת א-דיסי, ולאחר מכן הוא מתחתר באבן החול האדומה ויוצר קניון צר. במספר קטעים המעבר לגמלים קשה והבדואים השקיעו מאמץ בשידול הגמלים לרדת במדרגות הסלע.  בקירות הקניון תופעות בלייה יפות וצבעים מרהיבים באבני החול כמו באזור של ג'בל ברקה הדרומי במזרח סיני.  זהו קטע נהדר של הנחל. אנו התמקמנו לשינה  בקטע שבו הנחל התרחב כ- 10 ק"מ מתחילת הירידה בו .

בדואי מהסעידין ליד חומימה
למחרת המשכנו במורד הואדי עוד כ-4 ק"מ.  עוברים שוב קטע קניוני צר. מידי פם חולפים על פני עצי תאנה ואשל. מגיעים עד למפגש עם ואדי א-שביבי שמגיע מצד שמאל. קרוב למפגש למעלה בצלע ההר פטריית אבן חול יפה וצבעונית.  הגמלים המשיכו במורד ואדי אחמר ואת הקטע הזה הלכנו עם אחד הבדואים. עולים כק"מ במעלה ואדי א-שביבי ומטפסים מערבה בנקב גמלים שמגיע לאוכף ממנו תצפית יפה לבקעה חולית ומעבר לה רכס הרי הנגב.  הבדואים קוראים למקום א-נזיעי וזו בקעה סגורה שהמים מצטברים בה.
השביל יורד לבקעה וחוצה אותה. לפני הדיונות פונים ימינה ודיונה ענקית ולבנה נגלית לעין. הדיונות באזור הם בעיקר דיונות מטפסות של חול שמגיע מהערבה.  הטיפוס על "הסכין" של הדיונה הגבוהה הוא חוויה.  במורדות של הדיונה מספר עצי פרקרק פרסי – אלופי השורדים בחולות. זו אחת מדיונות החול הגבוהות שראיתי בירדן.

מלמעלה תצפית יפה אל  אזור הדיונות ואל הרים שבמזרח. ממשיכים לכיוון צפון מזרח בכיוון כללי אל ואדי אחימר. ממשיכים כ-ק"מ במורד ואדי אחימר ויוצאים ממנו בשביל שמוביל לואדי רכיה. עולים ק"מ נוסף במעלה ואדי רכיה ופונים שמאלה לואדיון קטן לכוד בין מצוקי אבן חול יפים ודיונת חול. במקום יפה זה התמקמנו ללינה.  הבדואים הכינו בכל ערב ליבה גדולה – עוגת מצוק שהיא אולי המצה  האמיתית שבני ישראל אכלו בצאתם ממצריים.

ילדים על דיונה
בבוקר טיפסנו במעלה הדיונה ואחר נפרדנו מהגמלים. המשכנו לואדי שהבדואים קראו לו אומוילח בשל נביעות המים המלוחות שבו. בדרך מצאנו שבר של אבן ריחיים  מבזלת.  במקום היו מים בבריכות רדודות, עצי תאנה ושיחי סמר. כתם ירוק באזור צחיח זה של הערבה.
מעבר קשה לגמלים בואדי אחימר

חזרנו חזרה במעלה הואדי וטיפסנו לרמה שממנה ירד שביל לואדי ע'רנדל שבו עוברת הדרך של נ'קב אל עווינאת שמטפסת לדלע'ה. הדרך הזו עבירה רק לרכב שטח ובמספר קטעים העבירות בה קשה מאד.

דיונות חול מדרום לואדי אחימר

הדרך בואדי ע'רנדל  יורדת בואדי וחולפת על פני קבוצה של דקלים ובוסתן שידע ימים טובים יותר. בסמוך לבוסתן באר מים. הדרך מתחברת לכביש שמוביל לבסיס צבאי סמוך. סמוך לחיבור לכביש בסמוך לקבוצת דקלים יפה, הסתיים הטיול וחברנו לרכבים.