slideshow_content
search_pic
content

מטבעון מדברי

שם עברי מטבעון מדברימטבעון מדברי

שם מדעי Spalerosophis diadema

שם אנגלי Diadem Snake

פרוש השם השם העברי ניתן לו על שום הכתמים דמויי המטבע המצויים על גבו. פרוש השם הלטיני הוא ה"נחש הבוגדני" (spaleros בלטינית פרושו לרמות או לבגוד, ו-ophis בלטינית פרושו נחש). שם המין (diadema) מציין עטרה או כתר כלומר פרוש שמו המלא: ה"נחש הבוגדני המעוטר". לתת-המין המצוי בארץ קוראים S.d.cliffordi לכבודו של הקונסול ההולנדי בלוב בראשית המאה-19 שאסף שם את הפרט הראשון מתת-המין הזה שתואר למדע.

תאור כללי נחש גדול (מגיע לאורך של 1.5 מ' ולמשקל של חצי קילו) שדומה – באופן כללי – לבני הסוג זעמן. צבעו היסודי חום בהיר עד צהוב. הראש רחב מהצוואר על הראש עובר פס חום המחבר את שתי העיניים (כנראה להסוואת העיניים). לאורך הגב שורת כתמים חומים דמויי מטבע וביניהם רווחים בהירים. השוליים של הכתמים – לבנים בהירים.

אזורי תפוצה בעולם נפוץ על פני שטחים גדולים מאוד ותפוצתו מדברית בעיקרה: מהודו וטורקמניסטן במזרח ועד מאוריטניה וולטה העילית במערב אפריקה. בכל השטח הגדול הזה מבחינים ב-5 תת-מינים (ויש חוקרים שחושבים שאלה 5 מינים נפרדים). תת-המין הנפוץ בארץ הוא גם תת-המין הנפוץ ביותר בכל איזור התפוצה.

אזורי התפוצה בארץ מצוי בכל האזורים המדבריים ובעיקר בנגב ובכיכר ים המלח. מגיע גם עד חולות יבנה וקיימות מספר תצפיות המלמדות גם שיתכן ויש אוכלוסיות של הנחש הזה בחולות חולון וקיסריה. (כאן ממול תהיה מפה).

בית הגידול פני הקרקע בשטחים פתוחים במישורי לס, מדרונות מסולעים של ואדיות וחולות.

התנהגות שוכן קרקע זריז מאוד הפעיל בשעות הקרירות כלומר בשעות אחרי הצהריים המאוחרות ובדמדומים (כל זה כמובן בקייץ). בחורף הוא פעיל גם בשעות הצהריים. בדרך כלל פעילותו היומית די מוגבלת. ראייתו טובה כנראה יותר מזו של הנחשים היומיים בני אותה משפחה. נחש תוקפני שבעת פחד מאויב מרבה לתקוף בנשיכות (שאינן מסוכנות מאחר ואיננו נחש ארסי – אך הן יכולות להיות כואבות מעט – כנעיצת מחטים קטנות).

מזון ותזונה ניזון בעיקר ממכרסמים אך אם יזדמן לו יטרוף גם צפורים. פעילותו בשעות הערב מקבילה כנראה לשעות הפעילות של המכרסמים ובכך הוא מגדיל את סכוייו לתפוס את הטרף.

רבייה ההזדווגויות בחודש יוני ואין כאן נאמנות בין בני הזוג שדרכיהם נפרדות לחלוטין מיד עם תום ההזדווגות. המטבעונה מטילה ביצים כ40 – 50 יום אחרי ההזדווגות. בכל תטולה 3 – 16 ביצים. רוב ההטלות הן בחודשים יולי אוגוסט. בדרך כלל הנקבות מטילות ביצים פעם בשנתיים אם נצפו גם מקרים של הטלות מספר בעונה אחת. האורך הממוצע של הצעירים הוא כ-40 ס"מ והם עצמאיים לחלוטין מיד עם הבקיעה. בגרות מינית בגיל 4 שנים.

מידע נוסף בשווקי צפון אפריקה מרבים הלהטוטנים להופיע עם הנחש הזה וזאת בגלל גודלו, זריזותו והיותו נחש מפחיד למדי.