slideshow_content
search_pic
content

סיכום

עיון מדוקדק במקורות ובידע הקשורים לרפואה העממית, מגלה שיש לרפואה העממית חוקים ועקרונות משלה. באופן כללי אפשר לומר, שיש שני ענפים עיקריים של "תורת העשבים": 
א. הצמחים המשמשים בריפוי המאגי של מחלות
ב. צמחים המשמשים ברפואה בגלל היותם, בעלי סגולות רפואיות אמיתיות.

לצמחים המשמשים ברפואה המאגית אין שום תכונה רפואית, גם לא לדעתם של המשתמשים. כל כוחם בא להם מ"עולמות עליונים", או מכוחות דמוניים למיניהם. לעומתם, צמחים המשמשים ברפואה בשל סגולותיהם הרפואיות, מגלים במקרים רבים יכולת ריפוי של ממש, הנובעת ממציאותם של חומרים כימיים פעילים בתוכם.
המדע המודרני מצא ברבים מצמחים אלו חומרים שיש להם השפעה על מחלות רבות, עד כדי כך שבמכוני מחקר רבים יש מחלקות מיוחדות המתמחות בחקר הרפואה של שבטים פרימיטיביים, במטרה למצוא צמחים היכולים לרפא מחלות. מחקרים רבים לאורך שנים הראו שקיים קשר בנושא זה בין תרבויות שונות. צמחים מסוימים משמשים במקומות רבים בעולם לאותם צרכים רפואיים. 

קיימים מספר חוקים המכתיבים את השימוש בצמחים לצרכים רפואיים:

1."תורת הצורות" ­ בהרבה תרבויות מוסכם שצמח ירפא את האיבר בגוף האדם שאליו הוא דומה. לכן פרחים צהובים מרפאים צהבת, אדומים מחלות דם, עלים דמויי לב מרפאים מחלות לב, צמחים העומדים במים ירפאו הצטננות שכן הם עמידים לקור, וכדומה. בחלק מהמקרים ניתנת לשיטה זו גם הצדקה דתית: האל רצה שהאדם ישתמש בצמחים לריפוי, והוא מנסה לרמוז לו על כך על ידי צורתם וצבעם.

2. צמחים שיש בהם חומרים נרקוטיים שימשו את האדם ברפואה המאגית כדי להגיע למצבים היפנוטיים.

3. צמחים רעילים יכולים לשמש כאמצעי טוב להפלה, שכן אם הם גורמים נזק לכל המערכות בגוף, הרי שיתכן מאוד שגם יגרמו להפלת העובר (נפוץ בעיקר אצל הבדווים).

4. כל הצמחים המכילים שמנים אתריים נדיפים, יהיו יעילים בטיפול בעיקר במחלות דרכי הנשימה והעיכול.

5. לבצלים ולפקעות יהיו תמיד תכונות רפואיות, בגלל החומרים החריפים המצויים בהם. יתכן והמשמעות היתה גם מאגית: קרבתם של הפקעות למתים, יכולה להעביר את בקשותינו לרפואה שלמה אל המתים הצדיקים ודרכם לאל הכל יכול.

6. צמחים בעלי צורה הדומה לאיברי המין שימשו כאפרודיזיאק (מעוררים תאווה מינית), כמו הדודא הרפואי שפירותיו דומים לאיברי המין של הגבר, והשורש שלו מזכיר דמות אדם עירום.

8. אפר של צמחים, ביחוד כאלה עם שמן אתרי, או תכונות ארומטיות אחרות יכול לעזור בהגלדת פצעים.

9. החלקים העליונים של צמח ירפאו את החלקים העליונים של הגוף, החלק המרכזי בצמח את המערכות הפנימיות במרכז הגוף, ואילו השורשים ירפאו מחלות רגליים. (מקובל עד היום, בעיקר ברפואה הסינית העתיקה).

מאגר זה עוסק ברפואה עממית ולכן אין לקרות בכל דבר שכתוב בו משום המלצה להשתמש בצמח מסוים כתרופה. ברפואה עוסקים, על פי חוק, רופאים בלבד, ורק רופאים מורשים לקבוע איזו תרופות מתאימות לחולים ולמחלות. אל הכתוב במאגר זה יש להתייחס כאל פולקלור בלבד!