slideshow_content
search_pic
content

זעמן אוכפים

שם עברי זעמן אוכפים

שם מדעי Coluber rogersi

שם אנגלי Roger's Racer

פרוש השם השם העברי ניתן לו על שם הכתמים הרוחביים החומים הנמצאים לרוחב גופו והנראים כאוכפים. השם המדעי והשם האנגלי הם לכבודו של קצין הרפואה האנגלי רוג'רס שגילה את המין הזה לראשונה ליד קהיר שבמצרים.

תאור כללי נחש ארוך ודק. אורכו הממוצע 1 מ' (רבע מזה – הזנב). משקלו עד 220 ג"ר. לאורך הגב יש 45 – 60 כתמי רוחב חומים בהירים שצורתם כצורת אוכף של סוס. הרווחים בין האוכפים בהירים (לרוב לבנים ממש) וצרים בהרבה מהאוכפים. לקראת קצה הגוף הולכים הכתמים ונעשים דהים יותר ויותר עד שהם נעלמים כליל. הזנב חדגווני וצבעו בז'. מתחת לשורת האוכפים יש כתמים קטנים יותר עגלגלים או צבעוניים. הגחון בהיר וקשתית העין כתומה. הראש מאורך ואינו רחב בהרבה מהצוואר. העיניים גדולות והאישון עגול.

אזורי תפוצה בעולם סיני, צפון מצרים, צפון-מזרח לוב, חצי האי ערב, ירדן, ישראל, ועירק.

אזורי התפוצה בארץ מאזור יריחו ודרומה: בקעת ים המלח, הערבה והנגב. נפוץ בעיקר בצפון הנגב באזורי הלס.

בית הגידול שוכן קרקע. נפוץ בעיקר באזורי טרשים, משטחי לס, ערוצי וואדיות וגם בחולות. מופיע גם באזורי החמדות (צרירים) של דרום הנגב. נמצא גם תחת אבנים.

התנהגות נחש הפעיל ביום (בקיץ גם בלילה). רודף אחר טרפו באופן אקטיבי (בעיקר לטאות). התגוננות: בריחה מהירה אל מתחת לעצמים בשטח או מתחת לאבנים. נושך כשהוא נתפס אך נשיכותיו אינן חזקות במיוחד.

מזון ותזונה צד בעיקר לטאות אותן הוא תופס בשטחים הפתוחים שבין האבנים. ישימוניות הוא נוהג לשלוף מתחת לאבנים ואז לטרפן. בצפון אפריקה נצפה המין הזה טורף צפרדעים וקרפדות. בשבי ניזון גם מעכברים. יתכן וניזון בטבע גם מחרקים.

רבייה אין מידע רב על הרבייה שלו. ידוע שההטלה מתבצעת בחודש יולי והוא מטיל 5 ביצים באורכות.